2/8/2018
W ostatnich tygodniach na redakcyjną skrzynkę spłynęło więcej niż zazwyczaj informacji o sklepach internetowych, które naszym czytelnikom wydawały się podejrzane. Bo albo domena założona wczoraj albo kradzione zdjęcia produktów albo nierealnie niskie ceny. Czytelnicy zazwyczaj prosili nas o “weryfikację” czy sklep jest prawdziwy. Ponieważ my wolimy dawać wędkę, a nie rybę, postanowiliśmy że napiszemy poradnik o tym, co obowiązkowo należy zrobić przed zakupami w internecie, żeby zminimalizować ryzyko oszustwa (kradzieży). A że dziś zgłoszono nam baaaardzo ciekawy przykład sklepu odzieżowego modi4moda.com, który dość agresywnie promuje się w internecie, to poradnik zrobimy na jego przykładzie.
Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?
Jest kilka spraw, na które warto zwrócić uwagę przed kliknięciem “do koszyka”. Zobrazujemy je na przykładzie sklepu modi4moda.com, który przez chwilę w godzinach porannych reklamował się na głównej stronie Onetu a wcześniej miał być reklamowany w mailingu na skrzynkach pocztowych WP:
- REKLAMA W ZNANYM MEDIUM NIC NIE ZNACZY.
Pracownicy działu reklam nie weryfikują usług czy produktów, których reklamy umieszczają w swoim medium. Jeśli klient zapłacił i reklama nie dotyczy nielegalnych treści, to się pokaże (patrz wczorajsza reklama fałszywej aplikacji mobilnej BZ WBK na Wykop.pl).Warto tu dodać, że czasem nawet w ogóle nie ma “pracowników działu reklam”. Proces dodania, opłacenia i zaakceptowania reklamy jest automatyczny, realizowany przez algorytmy (a te można oszukiwać, por. 3 odcinek podcastu “Na Podsłuchu” pt. Jak oszukiwać algorytmy i oszczędzać pieniądze w sieci).
- UWAŻAJ NA ATRAKCYJNE CENY.
Promocje się zdarzają, ale znaczące obniżki mogą być nierealne do zaoferowania, a co za tym idzie podważają wiarygodność sklepu. Żaden biznes nie sprzedaje poniżej cen, jakie sam musi zapłacić u producenta, bo dopłacałby do interesu, czyli tracił.
W przypadku modi4moda.com, inwestycja w reklamę na Onecie nawet dziwi. Sklep ma wiele braków (o nich za chwilę), czyli jest niedoinwestowany, a mimo to wydaje zapewne nie małe pieniądze na wielkoformatową reklamę w największym portalu i to na stronie głównej. Szacujemy, że koszt takiej reklamy (do chwili obecnej) to co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.
W przypadku modi4moda.com zegarek za niecałe 60 zł sprzedawany jest za niecałe 10… Hm…