12:00
4/4/2018

Kontynuujemy cykl tekstów o technologiach śledzenia stosowanych w nowych samochodach. Dziś dowiecie się czym jest technologia Opel OnStar i jak producent samochodów rozwiązał w niej kwestię prywatności.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku postanowiliśmy zadawać te same pytania różnym producentom np. czy w ich samochodach znajduje się coś, co funkcjonalnie przypomina “czarną skrzynkę”? Czy samochód może jakoś kontaktować się z służbami? W poprzednim odcinku opisaliśmy już jak to wygląda w przypadku Skody. Dziś przedstawimy wam odpowiedzi Opla.

Opel, czyli technologia OnStar

Przedstawiciele Opla nie odnieśli się dokładnie do każdego z naszych pytań. Zamiast tego przesłali nam uogólnione stanowisko opisujące stosowaną przez Opla technologię OnStar. To stanowisko odpowiada na większość naszych pytań, choć nie na wszystkie. Podsumowując, technologia OnStar może być przydatna w nagłych wypadkach i także przy kradzieży samochodu. Kwestia prywatności nie została przez producenta całkowicie zignorowana. Oto stanowisko firmy.

Samochody osobowe marki Opel od września 2015 roku (Rok Modelowy 2016) mogą być wyposażone w system Opel OnStar. W zależności od wersji wyposażenia system ten może być dostępny jako opcja lub wyposażenie standardowe. Z systemu OnStar można korzystać 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku poprzez bezpośredni kontakt z opiekunem Opel OnStar lub poprzez aplikację myOpel na smartfona. Z opiekunem Opel OnStar można połączyć się bezpośrednio z samochodu za pomocą umieszczonych w nim trzech przycisków:

  • Przycisk usług – służy do połączenia bezpośrednio z opiekunem Opel OnStar. Kontakt bezpośrednio z osobą, nie automatem, obsługa w j. polskim.
  • Przycisk SOS – służy do natychmiastowego wezwania pomocy. To priorytetowe połączenie z opiekunem Opel OnStar, który szybko podejmie odpowiednie działanie.
  • Przycisk prywatności – za pomocą tego przycisku użytkownik sam decyduje kiedy Opel OnStar ma dostęp do informacji o lokalizacji samochodu (niezbędne do wykonania niektórych usług). Wystarczy wcisnąć i przytrzymać go przez około 5 sekund, aby włączyć lub wyłączyć tryb prywatności.

Wyjątek stanowią tylko sytuacje awaryjne, kiedy niezbędne jest ujawnienie lokalizacji do udzielenia właściwej pomocy (np. w celu jak najszybszego wezwania pomocy Służb Ratunkowych):

  • zdarzenie drogowe
  • wciśnięcie przycisku SOS
  • zgłoszenie samochodu jako skradzionego

Dzięki systemowi Opel OnStar użytkownicy samochodów marki Opel mogą skorzystać z następujących usług:

1. Pomoc w nagłych wypadkach: Po naciśnięciu przycisku, lub nawet automatycznie, system wysyła wezwanie pomocy do centrum obsługi Opel OnStar, które następnie zawiadamia centrum koordynacji służb ratunkowych odpowiedzialne za obszar, na którym doszło do wypadku. Konsultant systemu Opel OnStar podaje służbom ratunkowym dokładne współrzędne GPS, a także inne istotne informacje dotyczące pojazdu, takie jak status poduszek powietrznych, prędkość, przy jakiej doszło do wypadku, oraz rodzaj zespołu napędowego. System działa dwukierunkowo: jeżeli ekipa ratunkowa ma trudności z odnalezieniem poszkodowanego pojazdu, może poprosić o pomoc centrum Opel OnStar. Konsultant centrum obsługi może wówczas włączyć klakson, światła awaryjne lub reflektory samochodu, aby ułatwić jego zlokalizowanie.

Takie funkcje tego systemu mogą zadecydować o uratowaniu życia.

2. Zdalne łącze: Mobilna aplikacja myOpel pozwala na zdalne łączenie się z samochodem. Za pomocą smartfona można zlokalizować swój samochód, sprawdzić żywotność oleju i ciśnienie w kołach, a także zablokować lub odblokować samochód. Adres docelowy podróży można wysłać bezpośrednio do pokładowego systemu nawigacyjnego (dotyczy modeli wyposażonych w fabryczną nawigację).

3. Pomoc w przypadku kradzieży samochodu: Jeśli pojazd zostanie skradziony, OnStar może współpracować z policją i ułatwić jego szybkie i bezpieczne odzyskanie. W takiej sytuacji za pośrednictwem wbudowanego modułu GPS, OnStar na bieżąco ustala położenie auta. Dzięki temu policja dowie się, dokąd zmierza kierujący skradzionym samochodem.

4. Pomoc drogowa: Jeżeli użytkownik posiada Opel Assistance, nawet jeśli nie może jechać dalej, nie zostanie sam z problemem. Bez względu na to, czy jest to pusty bak, czy przebita opona, wystarczy nacisnąć przycisk ratunkowy, aby poprzez OnStar wezwać pomoc.

5. Diagnostyka samochodu: OnStar wysyła co miesiąc e-mail z diagnostyką pojazdu, zawierającą najważniejsze dane i informacje o aucie. Kontrolę diagnostyczną można wykonać w dowolnym momencie — wystarczy nacisnąć przycisk.

6. Usługi zdalne: Kierowcy nie muszą się już martwić, że zatrzasną swoje kluczyki w samochodzie. Wystarczy zadzwonić do OnStar. Doradca sprawdzi tożsamość dzwoniącego i wyśle do pojazdu sygnał, który odblokuje drzwi. Adres miejsca docelowego podróży można wysłać bezpośrednio do pokładowego systemu nawigacji (dotyczy samochodów z fabryczną nawigacją): wystarczy nacisnąć przycisk OnStar lub skorzystać z aplikacji myOpel.

7. System jest Wi-Fi Ready. Obecnie usługa bezprzewodowej łączności z Internetem, hotspot Wi-Fi jest niedostępna w Polsce. W momencie uruchomienia tej usługi będzie mógł on działać jako mobilny punkt dostępowy Wi-Fi z szybką transmisją danych, do którego można podłączyć nawet 7 urządzeń jednocześnie. Poprawne działanie usługi hotspot Wi-Fi będzie wymagało aktywacji i akceptacji warunków użytkowania dedykowanego operatora sieci komórkowych oraz będzie podlegało osobnej opłacie abonamentowej.

Wbudowany w samochodzie moduł OnStar do komunikacji wykorzystuje kartę SIM/GSM.

O aktywacji systemu Opel OnStar decyduje sam użytkownik poprzez wyrażenie zgody na warunki użytkowania. W przypadku braku takiej zgody system nie jest aktywowany. Ponadto, już po aktywacji, użytkownik może w każdej chwili, za pomocą tzw. Przycisku Prywatności, ujawnić bądź zamaskować informacje o swojej lokalizacji. Wyjątek stanowią jedynie sytuacje awaryjne.

Dla bezpieczeństwa niektóre usługi, na przykład zdalne blokowanie i odblokowywanie drzwi, a także pomoc w przypadku kradzieży pojazdu, wymagają numeru PIN, który użytkownik ustala przy rejestracji.


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

41 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. W Oplu zawsze znają pozycję, nawet przy maskowaniu bo jak mieliby pomóc w razie kradzieży? Jedyne co maskowanie może robić to wyłączyć człowiekowi informację na ekranie, aż nie kliknie opcji “kradzież”.

    Ciekawe czy to chodzi w prywatnym APNie czy publicznym internecie.

  2. Jestem pod wrażeniem.

  3. “Oczywiście, nazwisko panieńskie matki i rok urodzenia się zgadzają. Już otwieramy. ”
    (Powiedzcie, że procedura na wypadek zapomnienia PINu jest inna, proszę…)

    W ogóle OnStar jest dość ciekawy. Można zrobić różne fajne rzeczy zdalnie z aplikacji na iOS / Androida (np. straszyć ludzi klaksonem, jak samochód stoi pusty, a potem to wrzucać na YouTube jako “prank” i zarabiać na reklamach, aż nas nie złapią i nie skażą za huligański wybryk tudzież za bycie wybrykiem natury)…

    • Prościej będzie przez idąc tropem: KODEKS DROGOWY, DZIAŁ II , Rozdział 3, Art. 29. 1.

    • “Ale to nie ja, to moja Insignia. Ona po prostu nie lubi obcych!”

    • @Szymon w artykule kodeksu o którym wspomniałeś jest mowa o “kierującym”. Kto kieruje samochodem jeśli w środku nikogo nie ma? Ba. Nawet w pobliżu auta nikogo nie ma ;))

    • @Hubert – o kierującym jest mowa tylko w pkt. 1. W pkt. 2 już nie ma mowy o kierującym, więc dotyczy wszystkich użytkowników dróg.

    • Rav napisał, że:
      “@Hubert – o kierującym jest mowa tylko w pkt. 1. W pkt. 2 już nie ma mowy o kierującym, więc dotyczy wszystkich użytkowników dróg.”

      Ty z pewnością nie jesteś prawnikiem, te punkty dotyczą całego artykułu, w artykule jest mowa o kierującym, więc we wszystkich punktach chodzi o tą samą sytuację!

      Zwróć uwagę na rok 1997, czy wtedy była dostępna taka technologia jak dziś, która pozwala na to, że klaksony same wydają dźwięk, że drzwi same się otwierają, kierownice same skręcają, pedały się same naciskają i że wogle samochód sam jedzie, a kierowca wcale już nie musi kierować? Nie była!

      Po za tym miej to na względzie, że były to jeszcze czasy mądrych w zasadzie ludzi, którzy nie potrzebowali nadużywać języka polskiego, to dziś potrzeba pisać w każdym zdaniu wszystko, bo idiota nie zrozumie, że żelazko służy do prasowania, a nie podgrzewania np, wody w wannie…

      Ech… co za czasy…

    • @Samo – gdyby chodziło tyko o kierującego, punkt 2 brzmiałby: “2. Zabrania się KIERUJĄCEMU:” A jest: “2. Zabrania się: “, a więc dotyczy wszystkich użytkowników dróg, również tych, którzy zaparkowali swoje auto i postanowili pobawić się klaksonem czy światłami. I nieważne czy siedzą w aucie czy też robią to zdalnie. Jeśli się mylę – wyprowadź mnie z błędu.

  4. Znaczy się przycisk prywatności jest atrapą, skoro w przypadku kradzieży samochodu lub współpracy z policją Opel może namierzyć samochód… :-P

    • A pomyślałeś o tym, że może faktycznie auto nie przesyła informacji, ale serwis może w takiej sytuacji krytycznej wysłać “override” i od tej chwili zacznie?

  5. Ja raczej się zastanawiam nad ewentualnym hotspotem wi-fi. Ile potencjalnych możliwości pięknej katastrofy :>

    • No co ty, przecież nie ma przypadku, żeby hasła w fabryce nie były tworzone losowo i były spisane w bazie u producenta :)))

    • ZTCP (mam chevroleta ale to pewnie to samo) haslo do wifi wyglada na wygenerowane.
      I da sie to wifi wylaczyc.

      Natomiast nie wiem czy da sie odpiac modem – sprawdze to za pol roku jak mi sie triale na onstar skoncza (bo potem za wszystko trzeba placic niezerowa iloscia jablek).

    • Ostatnich 8 cyfr VINu ;)

  6. Niestety przy wypadku po aktywacji systemu konsultant wiedzial ze jestem “tylko” na tzw trasie torunskiej w Warszawie, a nie w ktorym konkretnie miejscu – i 3 razy tlumaczylem na ktorym zjezdzie stoje, takze ten gps nie do konca dziala.

  7. Rozumiem, że uzyskana odpowiedź od Opla nie wzbudza żadnych zastrzeżeń ani przemyśleń autora tego artykułu (tudzież materiału reklamowego).

    • To jeszcze zwróć uwagę na kontekst wytłuszczeń w cytowanym tekście, zgaduję że to od Autora właśnie.

  8. Problem w tym że te wszystkie bajery są płatne. Co z tego że jest guzik jak do niego jeszcze potrzeba abonamentu.

    • Bądź pewien: w totalniackich UE i USA śledzenie jest gratis… A dokładniej na koszt podatników, czyli m.in. kierowców… :-P

    • Jozef – dlaczego bycie sledzonym ma byc bezplatne?
      I niech mi ktos powie ze jak sie nie zgodze to oni wyrwa mi wtyczki a nie tylko ‘ustawia w systemie zeby wezwan od tego pana nie przyjmowac’. Bo jak to drugie to nadal masz szpiega tylko takiego ktory w razie wypadku nic dla ciebie nie zrobi

  9. Cykl artykułów się jeszcze nie skończył, ale już teraz można przewidzieć zakończenie: jeśli naprawdę cenisz sobie prywatność, nie kupuj aut wyprodukowanych w roku 2015 i nowszych.

  10. Znacie kogoś, kto brał udział w poważnym wypadku drogowym? Jakie ten ktoś ma zdanie o tego typu rozwiązaniach?

    • Miałem stłuczkę w aucie wyposażonym w podobny system, a inni u mnie w pracy mieli też gorsze wypadki. W czasie wypadków system działał bez zarzutu. Zgłaszał się operator, a potem proponował przysłanie służb od razu na miejsce wypadku. Nie trzeba było zgłaszać miejsca, bo dane miał z GPS. Prawdopodobnie gdyby wypadek był na tyle poważny, że kierowca byłby nieprzytomny, sam by wezwał karetkę.

    • Znam! Ten autonomiczny samochód co rozjechał jakąś Panią!

    • Jaki tam on autonomiczny? “Always keep your hands on wheel” przecież po coś napisali.

  11. “technologia OnStar może być przydatna (..) także przy kradzieży samochodu”. “Wystarczy zadzwonić do OnStar. Doradca sprawdzi tożsamość dzwoniącego i wyśle do pojazdu sygnał, który odblokuje drzwi”.
    Zgubiłem telefon. Były w nim wszystkie moje pieniądze, bilet miesieczny, kluczyki do samochodu. Własności domu jeszcze nie zdążyłem zainstalować. Co za szczęście.

  12. Też myslę ,że kradzież będzie banalnie prosta bo pewnie wystarczy podać dane z dowodu.

  13. To jest jakiś horror. Ktoś dla zabawy może zdalnie sterować światłami, klaksonem, otwieraniem drzwi itp. Może jeszcze Opel sam wyjedzie z garażu po kliknięciu w telefon? Nie zdają sobie sprawy z zagrożenia?

    • Ani sprzedaż nie zmalała ani akcje nie staniały więc nie ma żadnego zagrożenia.

  14. Artykuł bardziej przypomina ulotkę marketingową Opla, niż faktyczna analizę pod koątem bezpieczeństwa – Niebezpieczniku, wstydzilibyście się. Lepiej już nic nie napisać, jeżeli nie dostaliście od Opla najważniejszych informacji z punktu widzenia bezpieczeństwa lub napisać, że firma miała was w d..ie, niż robić im darmową reklamę (a może się mylę, że darmową).

    W 100% zgoda, technologia OnStar może być przydatna przy kradzieży samochodu. Wystarczy, że zadzwonimy i podamy dane, którymi właściciel nowego nabytku chętnie dzieli się w Internecie (przecież trzeba pochwalić się na fejsie nową bryką) i technologia OnStar bardzo pomaga złodziejowi w kradzieży. A potem już zadzownić do centrum OnStar, podać zebrane dane, żeby uruchomili pojazd i włączyć GSM jammer, zeby samochód z OnStar wyjechał w czarną dziurę (przepraszam, dziuplę :-)

    Ciekawe, czy komunikacja z centrum OnStar jest w ogóle szyfrowana. Pewnie wybrali model “Security through obscurity”, bo taniej. Wystarczy figurantowi wysłać “wiadomość serwisową”, że musi się natychmiast zatrzymać, bo “centrum wykryło poważny problem z silnikiem” i zaraz przyjedzie assistance zabrać samochód na lawetę. Laweta rzeczywiście przyjedzie, ale niekoniecznie z assistance…

    Potencjalnych problemów z tą (i podobnymi) technologiami jest cała masa. W darknecie pewnie niedługo będzie można kupić ransomware pod określoną markę :-)

    Właściwie, to można byłoby urządzić konkurs najciekawsze wykorzystanie technologii OnStar. W nagrodę samochód z systemem OnStar Premium Ultra Plus, który nie wymaga nawet kierowcy :-)))

  15. lepiej byście zapytali złodziei jak taki system wyłączyć

    • pewnie standardowo – jeża na dach i po systemie.

    • Jak to jak taki system wyłączyć? Owiń auto w folię aluminiową. ;-)

  16. Może zapytajcie ich jakiego koloru kabelek trzeba przeciąć aby wyłączyć to g….?

    • To czesc softu glownego komputera plus tego od ‘radia’

  17. Trochę słabo że zupełnie bez komentarza niebezpiecznika, cały artykuł cytatem?

  18. Lepiej powiedzcie jak to zablokować :)

  19. Ciekawe kto da nazwę systemu “O kant dpy”?

    • Stołu jak już. Związki frazeologiczne warto znać w poprawnej wersji, a nie miejskiej wulgarnej.

  20. Lokalizacja hOpla jest dużo prostsza. Gdzie jest opel, zwłaszcza wysilone silniki na ropę? W serwisie – i już wiadomo gdzie szukać, daleko od domu odjechać nie mógł.

Odpowiadasz na komentarz John Sharkrat

Kliknij tu, aby anulować

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: