9:29
6/4/2018

Jedziemy dalej (to dobre określenie!) z cyklem tekstów o technologiach śledzenia stosowanych we współczesnych samochodach. Bohaterem kolejnego odcinka są auta marki BMW, które mają kartę SIM wykorzystywaną do świadczenia usług ConnectedDrive.

Zdjęcie na lic. CC0 (domena publiczna). Źródło

Dla przypomnienia. Jakiś czas temu postanowiliśmy odpytać różnych producentow sprzedawanych w Polsce marek samochodów, o to z jakich rozwiązań “łącznościowych” pozwalających na śledzenie samochodu lub kierowcy korzystają. W poprzednich odcinkach opisaliśmy Skodę i Opla. Teraz czas na BMW.

Odpowiedzi udzielił nam Hubert Fronczak, Corporate Communications Specialist z BMW. Pan Hubert zaznaczył, że dane wytwarzane i przetwarzane przez samochody grupy BMW można podzielić na dwie kategorie.

  • Dane dostarczone przez użytkownika – wszystkie informacje, które są udostępnione przez samych użytkowników samochodu – mogą to być wpisy w książce adresowej, cele ustawione w nawigacji i inne. Dane tego typu są przechowywane wewnętrznie w samochodzie i każdorazowo mogą zostać skasowane przez użytkownika (samodzielnie).
  • Dane generowane przez elektroniczne komponenty samochodu – wiele systemów elektronicznych w samochodzie zawiera własną pamięć, w której są przechowywane techniczne informacje na temat kondycji pojazdu, wydarzeń zewnętrznych oraz ich ewentualnego nieprawidłowego funkcjonowania.

Przykłady danych z drugiej kategorii to m.in.:

  • status działania komponentów systemu (np. poziomy płynów w pojeździe),
  • raport nt. statusu pojazdu i jego poszczególnych elementów (np. prędkość poszczególnych kół, prędkość poruszania się pojazdu, opóźnienie w ruchu, przyspieszenie boczne),
  • nieprawidłowe działanie i awarie istotnych komponentów pojazdu  (np. światła lub układ hamulcowy),
  • zachowanie samochodu w wyjątkowych sytuacjach drogowych (np. użycie poduszek powietrznych czy systemów kontroli stabilności),
  • czynniki zewętrzne (np. temperatura).

Część z powyższych informacji jest bezpośrednio pokazywana kierowcy (np. prędkość, pokonany dystans czy informacje o awariach). Tego typu dane mają charakter wyłącznie techniczny i są wykorzystywane do identyfikacji awarii, ich eliminowania i optymalizacji pracy samochodu.

Dane, które nie mają charakteru krytycznego dla serwisowania auta, są tymczasowe i przetwarzane selektywnie w aucie przez bardzo krótki czas. Przetwarzanie danych o charakterze niekrytycznym dla samochodu odbywa się na bieżąco, jest dokonywane selektywnie, tymczasowo i przez krótki okres – tłumaczył Hubert Fronczak.

Oczywiście podczas napraw i przeglądów dochodzi do odczytywania pewnych informacji np. o statusie pojazdu (wyrażonym w mierzalnych wartościach, jak np. przebieg), zarejestrowanych błędach (np. wskaźnik awarii), statusie oprogramowania, inne dane serwisowe (wymagane naprawy, przeprowadzone naprawy, zastosowane elementy zapasowe, gwarancje i rejestry serwisowe).

Hubert Fronczak zapewnił nas, że te dane są przetwarzane i wykorzystywane jedynie w autoryzowanych warsztatach przez przeszkolonych techników. Te informacje są także udostępnione BMW w celu usprawnienia procesów serwisowych oraz dokumentacji (np. prowadzenia elektronicznej historii serwisowej pojazdu), poprawy jakości oraz monitoringu produktów.

Łączność w autach BMW

Samochody BMW są wyposażone w wbudowaną kartę SIM, która pełni rolę modułu łączności bezprzewodowej. Jest ona standardowym wyposażeniem wszystkich naszych samochodów (dla BMW i BMW i w pojazdach wyprodukowanych od 07/2015, a dla MINI od 03/2016).  Jest to bezpośrednio związane z usługami, które oferujemy naszym klientom pod nazwą ConnectedDrive.

O ConnectedDrive już kiedyś pisaliśmy na łamach Niebezpiecznika. System miał poważną dziurę która umożliwiała zdalne (przez internet) otworzenie samochodu. O tej wpadce przeczytacie tutaj.

Dwie podstawowe i oferowane w standardzie usługi ConnectedDrive to eCall, czyli połączenie alarmowe oraz Teleservice.

    Połączenie alarmowe jest wykorzystywane do kontaktu ze służbami ratunkowymi w czasie wypadku i jest obsługiwane przez call center BMW Group.  Wyłącznym zadaniem konsultantów jest pomoc i organizacja akcji ratowniczej. W tym celu służbom są udostępniane następujące dane: liczba pasażerów w pojeździe w momencie zdarzenia, liczba wystrzelonych poduszek powietrznych oraz lokalizacja samochodu podawana na podstawie koordynatów GPS. Połączenie alarmowe jest aktywowane automatycznie na podstawie danych z czujników bezpieczeństwa lub manualnie na żądanie kierowcy.

    Teleservice to usługa związana z posprzedażową obsługą serwisową pojazdu. Przekazuje informacje nt. aktualnych i przyszłych potrzeb serwisowych. Są to np. informacje o serwisie olejowym, terminie wymiany klocków hamulcowych czy zbliżającym się przeglądzie. Częstotliwość komunikacji jest w tym przypadku bezpośrednio uzależniona od potrzeb serwisowych danego modelu i wersji silnikowej (na podstawie interwałów czasowych lub kilometrowych).

Co ciekawe, istnieje możliwość zamówienia samochodu bez wbudowanej karty SIM i łączy się to z rezygnacją z dostępu do usług ConnectedDrive. Jeśli komuś z Czytelników udało się tak skonfigurować swój nowy samochód BMW i faktycznie przyszedł on bez modułów ConnectedDrive, dajcie nam znać.


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

31 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Krótko mówiąc: Nie zapłaciłeś z obsługę serwisową auta (cokolwiek to znaczy) to Ci go zdalnie unieruchomimy, takie poodejście producentów do klientów staje się co raz bardziej realne :D
    Zastanawiam się czy kogoś kto kupił taki samochód można nazywać jego właścicielem, chyba bardziej pasowałoby określenie: dzierżawca lub po prostu abonent :)

    • Gorzej jak komuś unieruchomią w miejscu krytycznym i spowodują tym samym wypadek i zadziałanie eCall. Wtedy nikt o niczym nie będzie wiedział i powiedzą, że to awaria.

    • Tu bardziej widzieliśmy ze powinieneś zrobić przegląd wiec awaria silnika na Twój koszt. Albo: wymieniając olej poza ASO wlałeś go za mało.

    • Kraina Grzybów TV,
      Wystarczy permanentna informacja na wyświetlaczu, że dnia XX.XX.XX o godzinie XX.XX samochód zostanie zdalnie unieruchomiony w miejscu pierwszego postoju. Dodatkowo z prośbą o zaparkowanie w bezpiecznym miejscu.

      Większość ludzi to ignoranci i/lub prześmiewcy spraw, których nawet nie rozumieją. Dlatego producenci (czegokolwiek) jeszcze długo będą mogli sobie w ten sposób używać. Temperatura w garnku rośnie powoli, więc żaby teoretycznie nie wyskoczą przed ugotowaniem. Na szczęście tylko te najgłupsze. Reszta pokieruje się instynktem stadnym, ale do tego potrzeba większości.

    • Z drugiej strony ceny za mikro bts (piko cell) spadają. Więc będzie można wcześniej czy później zablokować komunikację auta po GSMie.

    • SaaS Samochód jako Usługa

  2. @Kraina Grzybów TV zdalnie wylaczyc samochodu nie moga wlasnie z powodu ktory napisales. Afera z otwieraniem bezkluczykowym na tym polegala, ze mimo ze samochod nie wykrywal kluczyka to nie mogl sie wylaczyc

  3. Zamawiałem bez connected drive. ale samochód przyszedł i tak z kart sim. Usługi można było aktywować zdalnie przez stronę. Teleserwis i tak był aktywny od początku. Tylko pozostałe usługi Connecteddrive były nieaktywne (consierge, etc.). Jest ich sporo.

  4. Najlepiej jeździć jakimś samochodem metalowym i bez elektroniki pokładowej (no może poza radiem FM). Na przykład VW Golf II. :)

  5. Obawiam się, że Pan nie powiedział wszystkiego. Tu jest wywiad z człowiekiem odpowiedzialnym za te systemy samochodowe, który wygadał się, że do BMW lecą obrazy z kamery samochodowej:

    http://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=22114912#post22114912

    Co do możliwości zamówienia samochodu bez karty sim, to potwierdzam, że nie ma takiej opcji. Próbowałem i powiedziano mi, że jak chcę bez karty to muszę sobie kupić samochód innej marki. Karta sim siedzi w samochodach bez connected drive, umowa na samochód ma dwie kartki, a papiery dotyczące cobbected drive z 10. NIe ma możliwości zamówienia samochodu bez podpisania obu.

  6. Pan Hubert zapomniał powiedzieć, ze bmw od momentu wyjechania z fabryki zapisuje online cała historie swojej jazdy (o ile ma połączenie GSM/ GPS. Nie wspomniał również , ze w każdym ASO można w dowolnym momencie sprawdzić gdzie znajduje się konkretny pojazd. A np mercedesa nie można kupić bez modułu GSM (tz można podczas konfiguracji odhaczyć takowy moduł ale finalnie nie da się złożyć zamowienia – tak na pewno było w 2015r). Taka sytuacja …

  7. niestety jest coraz więcej takich aut i będzie jeszcze więcej. Ludzie chcą mieć informacje co trzeba z autem zrobić bo ich to nie interesuje. Nie chcą myśleć i uczyć się parkować tylko chcą wcisnąć guzik wyjść i iść na zakupy. Potem gwizdnąć samochód sam podjedzie z otwartym bagażnikiem. Jestem informatykiem psioczą na windows i na wygląd systemu ale jak się pytam co masz Windows 10. Super system, wiesz że on wysyła i wie o tobie wszystko nie no co ty oni mają to zabezpieczone. Jasne to co nam odpowiada jest super a tu o auto się czepiają. Takie czasy kupcie sobie Fiata 126p i będzie spoko, odepnijcie kompa od netu i używajcie modemu do wdzwaniania. Aaa nie to nam się nie podoba. Trzeba kożystać z głową. BMW to nie TATA że sprzeda wasze dane dbają o luksus najbogatszych i ich wygodę. Może motocykl lub quada. Nie ma co gderać szukać dziury w całym tylko kożystać. Dam sobie rękę uciąć że nie narażą klienta na niebezpieczeństwo. Poprostu nie stawiłeś się w terminie tracisz gwarancję i płać. Pamiętajmy nie kupujemy auta na które nas nie stać. Takie jest moje zdanie. I teraz szczeże nie masz smartfona z androidem który cię już miliony razy zindeksował i odczytał twoje email. Myślisz że licznik gazowy czy elektryczny w twoim domu nie jest podłączony do sieci. Nie szukajcie dziury w całym ))))

    • kożystać!=używać. Sam sobie przeczysz. Wierzysz że bmw nie sprzeda Twoich danych w potrzebie? Wiesz wszystko, ale to zostawiłeś kwestii wiary. Trochę logiki/konsekwencji proszę.

    • @Technik – w sensie zrozumiałeś tę wypowiedź wyżej? Cóż, szacunek się należy…

  8. Dziś dostałem w łapki mierniki za ponad 20k, cztry sztuki. Od Fuku, po gęstość pola magnetycznego, daj mi skalę xD

  9. Od tego roku, wszystkie nowo-homologowane samochody muszą mieć w standardzie eCall.

  10. Cieeekawe jak by zareagowali, jak zaraz po kupieniu nowego samochodu dostarczyć im oświadczenie woli dot. swoich danych osobowych z żądaniem zaprzestania przetwarzania i natychmiastowego usunięcia wszystkich danych użytkownika ze swoich systemów. W końcu RODO.

    • Zlali by parabolicznie, i tak właśnie będzie. Jak sprawdzisz, że coś wyłączyli, nawet gdy Cię będą zapewniać o wykonaniu dyspozycji?

  11. pytanie teoretyczne: jak bedzie reakcja systemow pokladowych jezeli od poczatku uzytkownik bedzie zaklocal sygnal gsm? rozkraczy sie bmw na srodku drogi z powodu niezmoznosci szpiegowania wlasiciela?

    • Krótkoterminowo na pewno zapisuje w pamięci błąd że nie był w stanie się połączyć z usługą. Na monitorze w zakładce connected drive wyrzuca komunikaty w stylu “usługa chwilowo niedostępna”. Nie sądzę żeby w dłuższej perspektywie coś innego miało się stać, oprócz tego że może wyskakiwać dość irytujący komunikat usterki systemu powiadamiania o wypadku.

  12. Mam wątpliwości czy da się zamówić auto bez modułu SIM. Część nowych jednostek nawigacyjnych NBT EVO nie ma odbiornika GPS (część ma), sygnał GPS odbiera moduł telematyczny ATM i przekazuje ethernetem do jednostki nawigacyjnej….

  13. Dlatego wolę mojego starego lanosa:P

  14. Sprzedam czapeczki aluminiowe, ktoś chętny?

  15. A gdyby tak wyjąć kartę SIM i spróbować jej użyć do monitorowania np windy w bloku.

    Wspólnota miała by taniej, bo BMW dożywotnio zapłaciło za monitoring windy (ciekaw jestem czy by się zorientowali).

    Natomiast do samochodu można by wsadzić nieaktywną – wtedy komputer pokładowy zachodziłby zastanawiałby się czemu nie może się zalogować do sieci. Ew. jeśli upierdliwie raportowałby że nie może się zapiąć, to trzebaby mu jeszcze uszkodzić antenę, wtedy po prostu musiałby przyjąć że ktoś jeździ nim po Saharze, albo islandzkim interiorze.

    • Mogliby się zdziwić, że ich samochód lata zamiast jeździć.

    • Nie da się tak po prostu wyjąć tej karty SIM, bo jej tam nie ma w formie znanej z telefonów.

  16. Wystarczy mając auto zakupione w EU zakupić moduł karty SIM do auta z Canady i go podmontować. Fakt, że tracisz w teorii gwarancje, ale jest to nie wykrywalne.

    • To nie jest takie proste, bo moduł nie przeznaczony do danego samochodu będzie się gryzł z resztą modułów.

  17. wpadnij to Ci przekoduje…

  18. Ale co wymieniac jak w jednostce sterujacej zintegrowany jest soft sim czy wbudowany sim? Wiekszosc ECU/PCM/ECM posiada wlasnie eSIM a w nowych jednostkach ECU bedzie pewnie niedlugo sSIM bo uda sie zaoszczedzic 1$. Jedyne sensowne wyjscie to wyprucie anteny albo modyfikacja firmware jednostki sterujacej.

Odpowiadasz na komentarz Niebezpieczny

Kliknij tu, aby anulować

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: