16:17
23/10/2017

Przelewy podatkowe niektórych klientów usług bankowych T-Mobile dostarczanych przez Alior Bank trafiały omyłkowo do Urzędu Skarbowego w Miechowie. Ta wpadka banku to na szczęście większy problem dla urzędników niż dla podatników.

O tym, że przelewy podatkowe trafiają omyłkowo do US w Miechowie, powiadomił nas Czytelnik, który na dowód przedstawił potwierdzenie wykonania przelewu (pieniądze wysyłał do innego Urzędu Skarbowego niż ten widniejący na potwierdzeniu):

Błąd był dla klientów niemożliwy do wyłapania ponieważ w SMS-ach z kodem jednorazowym T-Mobile/Alior nie podaje rachunku na jaki kierowany jest przelew. Wiadomość SMS zawiera tylko informację, że jest to przelew podatkowy (zob. drugi z SMS-ów poniżej).

Alior potwierdza problem

Usługi bankowe T-Mobile są dostarczane przez Alior Bank. Jego rzecznik prasowy – Julian Krzyżanowski – potwierdził istnienie problemu.

Sprawa jest nam znana od wczoraj. Już podjęliśmy stosowne działania, aby wyeliminować przyczynę. Przelewy są już realizowane prawidłowo. Opisana przez Pana sprawa dotyczyła tylko niektórych wybranych przelewów do Urzędu Skarbowego.

Bank skontaktuje się z klientami i przekaże im stosowną instrukcje w zakresie ich przelewu. Bardzo przepraszamy klientów za tę sytuację.

Fiskus: “Podatnik właściwie nie musi nic robić”

O sprawę spytaliśmy również Konrada Zawadę, rzecznika Izby Administracji Skarbowej w Krakowie. Dowiedzieliśmy się od niego, że do urzędu w Miechowie trafiło od połowy sierpnia ponad 220 błędnych przelewów.

Pomyłki dotyczą wpłat, dla których właściwym urzędem są urzędy skarbowe z całego kraju, nie ma tu żadnych reguł.  Podatnicy są zazwyczaj zdziwieni, że błędnie skierowali przelew, tym bardziej, że w większości są to osoby, które regularnie wysyłają przelewy do właściwych urzędów skarbowych. Sądzimy, że prawdopodobną przyczyną problemu może być specyficzne zachowanie systemu informatycznego jednego z banków – stwierdził rzecznik IAS w Krakowie

Konrad Zawada dodał, że przelew podatku skierowany do niewłaściwego urzędu skarbowego powoduje dodatkową pracę dla urzędników – trzeba przeanalizować sytuację, przyporządkować podatnika do właściwego US , zrobić przelew do tego właściwego już urzędu.

Na koniec trzeba zawiadomić podatnika i właściwy Urząd Skarbowy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, o dokonaniu wpłaty na niewłaściwe konto. Podatnik właściwie nie musi nic robić: wystarczy, że odbierze on zawiadomienie z US o przekazaniu wpłaty na konto właściwego urzędu. Wszelkie terminy zostają zachowane. W takiej sytuacji podatnik może rozważyć złożenie reklamacji w swoim banku, bo być może pozwoli to na wyeliminowanie błędów systemu informatycznego tamtej instytucji (o ile oczywiście powodem jest błędne zachowanie się takiego systemu) – podsumował Konrad Zawada.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się że błąd mógł dotyczyć tylko tych klientów którzy przelew realizowali poprzez “ponowienie” przelewu podatkowego z historii przelewów w nowym interfejsie (https://system.t-mobilebankowe.pl/web/login). Oprogramowanie banku podstawiało wtedy takim klientom numer rachunku Urzędu Skarbowego z Miechowa. W starym interfejsie (https://online.t-mobilebankowe.pl/ib/login.html) problem nie występuje. Jeśli zostałeś dotknięty tym błędem, a przelew wykonywałeś w inny sposób – daj znam znać na adres redakcji.


Aktualizacja 7.02.2018, 17:58
Wczoraj pewien Czytelnik poinformował nas, że znów jeden z jego przelewów poszedł do Miechowa.

Dodzwoniłem się dziś do tego Miechowa i naczelnik tamtejszego  US  twierdzi,  że  cały  czas  mają  do czynienia z tym  problemem i wdrożyli u siebie procedury, które polegają na automatycznym odszukaniu jak to określiła “właściwości miejscowej” i przekierowaniu przelewu tam, gdzie powinien dojść.  Podatnik  jest  informowany listem przez swój US, że taka sytuacja miała miejsce,  dobrze więc, że chociaż administracja państwowa poczuwa się do jakichś konkretnych  działań  w  odróżnieniu  od  prywatnej  firmy  i  to  tzw. zaufania publicznego,  która  przez  wiele  miesięcy  nie  potrafi poradzić sobie z takim błędem w swoim systemie. Ech…

Problem z interfejsem bankowości wydaje się być wciąż nieusunięty. Pan za to płaci. Pani za to płaci.

Aktualizacja 12.02.2018, 8:53

Rzecznik Alior Banku Julian Krzyżanowski poinformował nas, że bank jest w stałym kontakcie z US w Miechowie i sprawa powinna być rozwiązana na początku tego tygodnia.

Natychmiast po otrzymaniu od klientów zgłoszeń w tej sprawie, czyli jeszcze w październiku ubiegłego roku, bank TMUB podjął odpowiednie działania naprawcze. Wdrożone rozwiązanie wyeliminowało zdecydowaną większość przypadków, jednak – jak się okazało po czasie – niewielka cześć przelewów nadal trafia do US w Miechowie. Obecnie bank pracuje nad wprowadzeniem takich poprawek, które ostatecznie usuną problem.


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

26 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Ciekawe czy oni bedą odsyłali te błędne przelewy do osób które je wysłało

    • Przeczytaj tekst jeszcze raz ;)

    • Nie, one trafią na właściwe konto. To jest napisane.

  2. PIT37? Korekta?
    P.S. Następnym razem będzie numer konta słupa? :D

  3. Nic tylko zrobić DDoS na urzędy skarbowe wysyłając “omyłkowo” przelewy do urzędów z innych miast.

    • I wtedy wprowadzą do systemu poprawki, żeby takie rzeczy działy się automatycznie. Jestem za, coś przeciwko mogą mieć tylko urzędnicy, którzy przez kilka dni będą mieć nawał pracy, zanim ustalą, co trzeba zrobić.

  4. Przecież w artykule napisano, że nie. US sam przyporządkuje je do wlasciwych US dla konkretnych osób.

  5. Czy dobrze wnioskuję, że w ten sposób podatnicy mogą przetransferować środki z urzędu do poczty? ;)

    • Raczej nie, prędzej z US do banku, ale nie sądzę, żeby mieli opłaty od każdego przelewu.

    • Chodziło mi o listy polecone, które ponoć muszą wysłać a nie o opłaty za przelewy.

  6. Swoją drogą ciekawe czy T mobile poprawił aplikację mobilną na android bo wsego czasu
    Wyłapałem kilak błęów

    • “bo wsego czasu
      Wyłapałem kilak błęów”

      Taki zdolny jesteś w wyłapywaniu błędów?
      Podziwiam!

  7. Cały ten ich system już od czasów Alior Sync wyglądał jakby go ktoś zrobił za flaszkę i z taniego szablonu więc nie dziwi nic.

  8. A co by było jakby tak wszystkie przelewy bank “omyłkowo” kierował na konto jedynej słusznej rozgłośni radiowej? :)

    • Oni też by przekierowali kwoty na odpowiednie konta ;).

  9. Programista z Miechowa wspierał rodzinne strony ;)

  10. Jeśli bank pierwszy wyśle list z wyjaśnieniem, co się stało i czytelną informacją, że klient nie musi nic robić i nic mu z tego tytułu nie grozi, to jak dla mnie będzie ok.

    • I poważnie wystarczy, że bank powie jest w porządku abyś się nie martwił ? Podziwiam.

    • PP chce jeszcze darmowe frytki wysępić :)

  11. A kto za tą dodatkową pracę urzędników zapłaci ?
    T-Mobile ? Alior ?
    nie sądzę.
    Zapłaci pan, pani , my.

  12. skoro urzad potrafi sam ustalic gdzie powinny trafic pieniadze, to dlaczego urzedy skarbowe maja wiele kont, a nie jedno w skali kraju? (a potem by juz sobie dzielic)

    VY 73

    • To, że urząd “potrafi sam ustalić” to jeszcze nie oznacza, że odbywa się to automatycznie. Wyobrażasz sobie, jakby zamiast przelewów z jednego niszowego banku trzeba było ustalać i przekierowywać do właściwych urzędów WSZYSTKIE przelewy z całego kraju? Ponadto może się zdarzyć, że dla jednego podatnika (jeden NIP) dla różnych podatków (CIT, VAT, akcyza, itp) właściwe są różne U.S.

  13. Niech nie sciemniaja ci urzednicy jacy to oni zapracowani i jak to oni obywtelowi pomogą. Po prostu sami to załatwią a płatnik nic nie będzie musiał robić. Miałem podobną sytuację do tej opisanej w artykule, z tą różnicą że z mojej winy źle przelałem pieniądze zamiast do US II, to wysłałem do US III w moim mieście. I co? Wszystko musiałem sam odwijać, jeździć, brać wolne z pracy.

  14. Fajnie.
    “Babol” po stronie banku, a prostowaniem zajmą się pracownicy US.
    Nadgodziny opłaci Alior?

    • “Nadgodziny opłaci Alior?”
      Podoba mi się ten pomysł.
      Jednostronicowy kosztorys doczepiony do faktury i wysłany do banku. :)

      “Wypijmy za błędy, za błędy na górze.
      Niech wyjdą na dobre zmęczonej naturze…”

  15. -Jak zamierzasz to testować?
    -no wstawię w kodzie jakąś stałą wartość na sztywno a przed commitem się usunie

    ..
    ….przelewy do miechowa

Odpowiadasz na komentarz Dytryk

Kliknij tu, aby anulować

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: