19:48
2/1/2012

Lane Keeping System to nowy system bezpieczeństwa, który jest wprowadzany do samochodów Forda (ale z podobnych rozwiązań korzystają także inni producenci samochodów). Zadaniem LKS jest uchronić kierowcę przed przypadkowym zjechaniem z pasa ruchu, np. na skutek zaśnięcia za kierownicą.

Ochrona przed zaśnięciem za kierownicą

Nawet jeśli nie przysypiasz prowadząc samochód, na pewno kiedyś zdarzyło ci się na chwile odwrócić uwagę od drogi — zmieniałeś płyty CD w radioodtwarzaczu? Pisałeś SMS-a? Efekt: brak utrzymania kierunku prowadzenia pojazdu i przypadkowe zjechanie ze swojego pasa. O wypadek w takiej sytuacji nie trudno. Według amerykańskich statystyk drogowych, 100 000 wypadków każdego roku to efekt przysypiających kierowców. Daje to: 1 500 ofiar śmiertelnych, 71 000 obrażeń i 15 miliardów dolarów strat.

Lane Keeping System

Lane Keeping System

Dlatego Ford postanowił wyposażyć swojego Fusion w ciekawy system analizy obrazu z kamery zainstalowanej na przedniej szybie. Kiedy system wykryje zbliżanie się do krawędzi pasa, poinformuje o tym kierowcę zapaleniem kontrolki i wibracją kierownicy. Jeśli kierowca nie zareaguje, system może przejąć kontrolę i skierować samochód w kierunku środka pasa ruchu. Podobne systemy wykrywania objawów zasypiania za kierownicą stosują także Mercedes i Lexus oraz inni producenci.

Kierowcy mają możliwość nadpisania “inteligencji” systemu w każdej chwili poprzez ruch kierownicy, przyśpieszenie lub zahamowanie. Pytanie jak system będzie się sprawował na drogach bez wymalowanych (lub nieczytelnych) znakach poziomych… (pozdrowienia z remontowanych odcinków krajowej 5).

P.S. Jeśli Wasz samochód nie został wyposażony w taki system, a podczas jazdy czujecie się senni — zróbcie chwilę postoju, albo …zacznijcie ssać lizaka :)


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

20 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Swojego czasu chyba Opel wprowadzał do swoich autek taki przefajowy czytnik do znaków.
    Oczywiście na naszych, krajowych znakach wymiękał. ;)

  2. W Rosji to raczej nie przejdzie:
    http://www.youtube.com/watch?v=giXWhHfBXDo
    ;)

    • W Polsce też są takie drogi, wiem z własnego doświadczenia ;)

  3. Warto wspomnieć, że systemy takie są dostępne od ponad 10 lat, obecnie większość producentów (a nie tylko Mercedes i Lexus) montuje je w swoich “topowych” modelach.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lane_departure_warning_system

    • A nawet znacznie dłużej. Polecam wykład http://www.youtube.com/watch?v=YZ6nPhUG2i0, można się dowiedzieć że już w 1995 był autonomiczny samochód który potrafił jechać 175 km/h na niemieckiej autostradzie.

  4. VW też posiada taki system, też mnie ciekawiło jak się ma system do dróg nieoznakowanych, których w Polsce jest pełno!

  5. Temat znany od dawna. Powstalo juz tysiace prac naukowych na ten temat. Znajomy opisywal cos podobnego w pracy magisterskiej. Detekcja linii jest stosunkowo prosta (w dodatku bialej na czarnym tle), na przyklad w porownianiu z twarzami. Przy wykorzystaniu powiedzmy paru funkcji z OpenCV kazdy “srednio ogarniety” moze przygotowac taki system. Az dziwne ze juz dawno nie jest to powszechne w samochodach.
    Przykladowy link: http://www.youtube.com/watch?v=dcm9NpMNi68

    • orientujecie się jak w takich projektach realizuje się pomiar odległości od auta z przodu? można to wyłuskać z samego obrazu bez zastosowania dodatkowych czujników?

  6. To teraz hackujemy zdalnie, żeby auto samo skręciło pod nadjeżdżającą ciężarówke(skoro ma kontrole nad kierownicą…) :>

    A propos tematu i GPS spoofingu: http://www.youtube.com/watch?v=jBVgFJtvmaE

    • Albo lokalnie malując inaczej pasy.

  7. Dlatego sterowanie radiem na kierownicy (na wyciągnięcie palca dłoni leżącej na kółku) to element wyposażenia bezpieczeństwa, nie “luksus”, zgadzam się (jeśli ktoś czytający te słowa rozważa akurat zakup samochodu to niech to potraktuje poważnie: to nie fanaberia, to element wyposażenia istotnie (i codziennie) poprawiający bezpieczeństwo :)

    A on topic: obawiam się, że czasem system może dać fałszywe poczucie bezpieczeństwa:
    http://chrzanowski24.pl/wiadomosci-lokalne-dla-powiatu-chrzanowskiego/trzebinia-slalomem-przez-ulice-dluga
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Droga-Zielona-problem-z-ruchem-na-terenie-budowy-n51176.html?strona=1
    http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news/niebezpieczne-oznakowanie-drog,1692106,324
    http://tinypic.com/6i6t76.jpg (Al.Jerozolimskie, Warszawa)

    …a zresztą, co ja się wysilam…
    http://bi.gazeta.pl/im/7/2681/z2681407G.jpg
    http://www.akacje6.pl/phpBB2/files/27042005.jpg
    :)

    Szerokości ;)

  8. Warto wspomnieć, że line-assist (czy inne nazwy tej samej technologii wśród producentów) doskonale uzupełnia się z aktywnym tempomatem (ot, chamski radar, który zapobiegnie wjechaniu komuś do tyłka gdy akurat nie zajmujemy się patrzeniem na drogę, tylko np. gramy w bierki na tylnym siedzeniu).

    • OK, ale w korku jest wynalazkiem niemal godnym Nobla. Autko samo rusza i samo hamuje, co jest piekielnie wygodne :).

  9. W praktyce wyglada to tak ze kierownica zaczyna wibrowac ;) W przypadku braku oznakowania system po prostu nie dziala. Dziala natomias jesli jest chodz jedna linia odzielajac pasy ruchu wtedy system wykrywa przekroczenie tylko tej linii. Z Polskimi drogami radzil sobie bardzo dobrze zwarzywszy ze niektore zewnetrze linie byly ledwo widoczne. Napewno z ciekawszych opcji mozna wymienic tez radar zblizeniowy ktory fajnie dziala na tempomacie poniewaz trzyma odleglosc do poprzedzajacego pojazdu zachowujac zadanych odstep i predkosci dodatokow tez sam hamuje :) Co do hakowania to ostatnio sciagalem dla klienta bmw 530 rocznik 2011 w ktorej to byl kapec, po wymianie opony komputer dalej twierdzil ze jest nie cacy i nigdzie nie pozwala korzystac z nawigacji czy radia. Dopiero podpiecie sie i skasowanie bledu pomoglo ;) Nie ma to jak zapewnic prace serwisowi.

  10. Począwszy od e90 podobno nawet po wymianie akumulatora trzeba się podpiąć przez Inpę i coś pomieszać bo inaczej zgon ;-)

  11. Tylko, że ten amerykański Fusion, to raczej nasz Mondeo…

  12. http://www.youtube.com/watch?v=tjIxw_CN57A – ten film mi się przypomniał.

    Inna sprawa, że używanie telefonu podczas jazdy, to głupota… jednak faktycznie, może zdarzyć się tuzin innych sytuacji, w których coś nas odciągnie od patrzenia na drogę…

  13. Zaraz mi się przypominają kreskówki z Merrie Melodies albo WB jak czarny charakter na zakręcie maluje linię na prosto, w kierunku skalnej ściany. A na tej ścianie jeszcze wlot do tunelu :)

  14. Ford to zamiast takie pierdoły produkować niech weźmie się za blachy i ch***we zamki w drzwiach…

  15. Ciekawe co się stanie z lizakiem, gdy poduszka powietrzna wybuchnie Ci w twarz. ;)

Odpowiadasz na komentarz Redford

Kliknij tu, aby anulować

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: