14:00
5/2/2018

Tauron wysyłał do swoich klientów pismo na temat “aktualizacji danych”, ale w istocie pozyskiwał w ten sposób nowe dane i zgody. W styczniu pisaliśmy o tym w jak sprytny sposób sformułowane były te pisma i dlaczego – naszym zdaniem mogły wprowadzać w błąd. Wspominaliśmy, że GIODO zainteresował się sprawą.

Dzwoni do mnie ktoś w imieniu Tauronu

Teraz najwyraźniej sam Tauron zastanawia się, czy nie zrobił błędu. Jeden z Czytelników dał nam taki cynk.

Chciałem poinformować że zadzwoniła dzisiaj do mnie firma doradcza Otawa z prośbą o odpowiedź na kilka pytań dotyczących właśnie tej korespondencji. Pytania dotyczyły informacji czy otrzymałem dokument z firmy Tauron czy go przeczytałem czy go zrozumiałem i czy na niego odpowiedziałem. Jedno z pytań dotyczylo mojej opinii o to czy uważam że aktualizacja danych klientów przez firmę Tauron jest potrzebna. Wydaje mi się że to sugeruję kto mógł był zamawiającym tą ankietę. Być może warto zająć się tym tematem.

Ankieter nie był w stanie powiedzieć mi skąd ma numer telefonu Co ciekawe to nie mój numer telefonu tylko członka mojej rodziny.

Spytaliśmy o sprawę Krzysztofa Otawę, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju z firmy Otawa. Dowiedzieliśmy się m.in., że ankieterzy dzwonili na wylosowane numery.

Badanie jest realizowane na połączonej próbie telefonów stacjonarnych i komórkowych, wylosowanych ze specjalnej bazy numerów wygenerowanych na podstawie zakresów numerów przydzielanych poszczególnym operatorom telekomunikacyjnym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Baza umożliwia więc dotarcie do wszystkich aktywnych telefonów, bez względu na ich lokalizację terytorialną. Baza oprócz numeru telefonu zawiera jedynie dopisaną lokalizację (kod gminy) do części rekordów.

Telefony wylosowane zostały jako prosta próba losowa dostępnych spośród całej puli aktywnych numerów dla miast objętych badaniem. Lokalizacja respondenta potwierdzana jest w trakcie wywiadu.

Krzysztof Otawa przyznał, że badanie jest realizowane na zamówienie Tauron Sprzedaż Sp. z o.o. Możliwe, że Tauron chce się dowiedzieć jak ludzie odebrali to pismo (żeby np. poprawić treść pism), albo chce zdobyć argument na wypadek, gdyby GIODO zarzucił mu wprowadzenie klientów w błąd. Krzysztof Otawa powiedział, że “wyniki w całości przekazywane są Zamawiającemu”, więc od Tauronu będzie zależało czy zapoznamy się z wynikami.

Ten tekst jest aktualizacją artykułu pt. Tauron stosuje sprytną socjotechnikę by pozyskać zgody marketingowe


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

30 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Losowanie numerów i dzwonienie pod nie to skurwysyństwo i powinno być prawnie zakazane… to jest jakaś paranoja, że dzwoni tyle spamu i mówią, że numer wylosowali, nie usuwają z żadnej bazy bo nie da się usunąć liczby (numeru) ze zbioru liczb naturalnych – tak! takie bezczele pracują w tych zasranych call center.

    • Art. 172. Zakaz używania urządzeń dla celów marketingu bezpośredniego Dz.U.2014.0.243 t.j. – Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne 1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

    • +1

    • Jest prawnie zakazane, o ile służy do marketingu bezpośredniego – Art. 172 ust. 1 Prawa Telekomunikacyjnego. Tutaj można się spierać, czy ankieta Taurona to marketing, ale w generalnym przypadku proszę się powoływać na ustawę.

    • Ja nie pamiętam kiedy ostatni raz do mnie zadzwonił ktoś przez “wylosowanie numeru”. Więc albo mam duże szczęście albo ludzie do których dzwonią często mimo wszystko są zapisani w jakichś bazach, a dostają ściemnioną informację, że było losowanie.

    • Ankieta nie mająca na celu nic sprzedać nie jest marketingiem. Na tej samej zasadzie działają centra badania opinii.

    • @m

      tylko że ankieta to nie marketing bezpośredni

  2. Badanie jest realizowane na połączonej próbie telefonów stacjonarnych i komórkowych, wylosowanych ze specjalnej bazy numerów wygenerowanych na podstawie zakresów numerów przydzielanych poszczególnym operatorom telekomunikacyjnym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Baza umożliwia więc dotarcie do wszystkich aktywnych telefonów, bez względu na ich lokalizację terytorialną. Baza oprócz numeru telefonu zawiera jedynie dopisaną lokalizację (kod gminy) do części rekordów.

    Jak dopisują ten kod gminy na podstawie zakresów numerów z UKE?

    • Tak się składa, że do niektórych dawniej wydanych zakresów numerów dla konkretnych operatorów telefonii stacjonarnej, które są publicznie dostępne, można dopisać kod gminy, gdyż zostały przydzielone dla konkretnych obszarów. Numery na początku mają numer kierunkowy co też już ogranicza obszar. Dziwne to jest dla Ciebie?

  3. Po otrzymaniu takiego pisma dokument zaliczył od razu kosz. Pewnie firma odbierająca ode mnie śmieci już dawno przemieliła wspomnianą ankietę na papier do du— pupy.

  4. Energa też rozsyłała jakieś prośby o podanie dodatkowych danych, przypadek?

    • Nie przypadek, wymogi RODO

  5. “Dzień dobry, wylosowaliśmy z bazy danych UKE numery klientów konkretnego dostawcy prądu.”
    Jedzie mi tu czołg? ;)

    • @Jonasz: to praca jak każda inna. Ankieta o bardzo ograniczonym zakresie jest elementem badania rynku i prawidłową reakcją firmy Tauron na wątpliwości. Dzwoniący nic nikomu nie wciskają.

    • Nie wiedzą czy rozmówca ma umowę z Tauronem. Podczas rozmowy jest o to pytany. Jeśli nie ma umowy z Tauronem ankieter dziękuje i kończy rozmowę. Tak samo jest gdy ktoś nie chce przeprowadzać ankiety. Jest to kompletnie dobrowolne. Ankieta trwa średnio 3-4 minuty.

    • Bo na danym terenie jest tylko jeden dostawca prądu – w prawie całej południowej Polsce jest to Tauron. Zmienić można jedynie sprzedawcę prądu, ale podejrzewam, że niewiele osób to robi.

  6. Jakim cudem wiedzą że to numery aktywne?
    Jakim cudem są w stanie określić kod gminy na podstawie losowego numeru?

    • Nie wiedzą czy numery są aktywne. Po prostu gdy dany numer nie jest aktywny to nie odpowiada. Proste.

    • Kod gminy można często określić po numerze kierunkowym i pierwszych cyfrach numeru.

  7. To nie przypadek, 25 maja w unii zacznie obowiązywać GDPR, po naszemu RODO https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Og%C3%B3lne_rozporz%C4%85dzenie_o_ochronie_danych
    Firmy już teraz zabiegają o zgody do przetwarzania danych z podziałem na specyficzne cele przetwarzania bo jak tych zgód nie załatwią to grozi im kara w wysokości 4% globalnego obrotu lub 20 000 000 euro.

    • ORLY!?

  8. Jakimś dziwnym trafem nie wylosowali klientów ENEA, Energa, PGE lub Innogy?

    • A skąd wiesz, że nie wylosowali? Wylosowali. Tylko w takim wypadku nie przeprowadza się ankiety jak klient nie potwierdzi, że jest klientem Tauronu. Zresztą prawie w całej Polsce południowej dostawcą jest Turon a mało kto zmienia SPRZEDAWCĘ a nie dostawcę prądu. Wystarczyło dzwonić na numery z prefiksami południowych województw. Duży współczynnik trafienia. Z czym Ty człowieku masz problem?

  9. Powinni jeszcze raz wysłać taką ankietę z pytaniami:
    Czy otrzymałes poprzednią ankietę? T/N
    Czy zrozumiałeś pytania? T/N
    Czy zgadzasz się podać nam więcej danych? T/N
    Czy chciałbyś być zdrowy i bogaty? T/N

    * i drobnym druczkiem (Tak na wszystkie pytania T/N) “Jeśli dodatkowo zaznaczysz jakąś zgodę powyżej, to ona będzie wiążąca”

    • Nie bardzo rozumiem taki sarkazm. FIrma Tauron zorientowała się, że wywołała wsród klientów niepokój treścią rozesłanych pism. Bada zrozumienie przez klientów treści pisma i jest to działanie jak najbardziej prawidłowe.

    • @Marek: sarkazm dlatego, że to taka wielka super profesjonalna firma, a nie potrafi sklecić dobrze pisma do klientów…

  10. Dlaczego zakładasz, że wszystkie telefony były stacjonarne? Na pewno wiele było komórkowych. Niby jak przypiszesz kod gminy (prefix) do komórki? To już musiałyby być dane od operatora komórkowego. Nie możesz zrozumieć człowieku problemu innego człowieka to nie gdybaj za wszystkich.

    • Nie gdybam. Odnoszę się konkretnie do treści artykułu. Jest napisane wyraźnie, że NIEKTÓRE były przyporządkowane do kodu gminy. Oczywiście, że nikt nie jest idiotą, żeby przypisywać komórki do gmin. Tylko co to za problem, gdy ankieter dzwoni na komórkę i dowiaduje się, że rozmówca nie jest klientem Turonu i po prostu kończy się z nim rozmowę? Nikt nie gdyba. Ja mówię o faktach, bo wiem jak takie ankiety się prowadzi.

  11. Coś takiego jak numer kierunkowy samoistnie już nie występuje. Prefix+numer = obecny numer. Nawet wybierając numer SIP można wybrać sobie prefix

  12. Ja mam stały numer komórki od lat 90-tych. Od roku na mój numer wydzwaniają różne firmy zapraszające na pokazy do miejscowości( zawsze tej samej- nazwę sprawdzałam na mapie bo nawet nie wiedziałam gdzie to jest) odległej od mojego miejsca zamieszkania ponad 500 km. Mieszkam na południu Polski a zaproszenia dotyczą Pomorza. Za każdym razem jest wielkie zdziwienie rozmówcy że tam nie mieszkam. Nigdy nie dowiedziałam się skąd czerpią dane dotyczące mojego numeru.

Odpowiadasz na komentarz IvanBarazniew

Kliknij tu, aby anulować

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: