18:55
21/4/2016

Jak informuje nas jeden z czytelników, Rafał, do mieszkańców Trójmiasta pocztą tradycyjną przychodzą dobrze podrobione faktury za prąd od Energi.

Jak pisze Rafał:

[W]czoraj do moich rodziców trafiła faktura za prąd z Energii. Na pierwszy rzut oka dwie rzeczy nie pasowały:
1. faktura przyszła w białej kopercie ze znaczkiem pocztowym (normalnie przychodzą w kopercie z logotypem sprzedawcy i z informacją, że opłata za przesyłkę pobrana)
2. faktura przyszła do mojej mamy, która nie jest klientem energii – umowa jest na mojego ojca.

Poza tymi dwiema rzeczami, powiem szczerze, jako stały czytelnik niebezpiecznika. Chyba dałbym się nabrać.

Zdjęcie fałszywej faktury

Zdjęcie fałszywej faktury

Gdy się przyjrzeć dokładnej fakturze widać, że kolory są wyblakłe — jakby odbić fakturę na ksero. Natomiast miejsca z nr konta i imieniem i nazwiskiem klienta są napisane czcionką bardzo wyraźną i o ciemniejszym kolorze — widać, że ktoś w miejsce oryginalnych danych wstawił swoje.
Oczywiście inne dane również się nie zgadzają — błędny nr licznika, nieprawdziwe wskazania.

Kwota na fakturze może wydawać się wysoka, ale to jest najlepsze — Energa na początku roku wdrożyła nowy system do wystawiania faktur (chyba) – ogólnie – jakiś system związany z wystawianiem faktur. System nie działał przez chyba 2-3 miesiące, więc klienci nie dostawali faktur. Teraz system naprawili i faktury płyną szerokim strumieniem – na duże kwoty.
Ktoś się dobrze wstrzelił.

Na koniec jeszcze raz powtórzę — faktura wygląda naprawdę dobrze. Gdyby nie koperta i dane osoby, która nie podpisała umowy z firmą, bardzo łatwo byłoby się w to złapać.

Rafał zgłosił wczoraj problem Enerdze, ale “Pani na infolinii jedynie powiedziała, że to nie ich numer konta – i tu skończyło się zainteresowanie tematem”. Dopiero dziś na stronie spółki pojawiło się ostrzeżenie.

f02

f03

Gdyby ktoś zastanawiał się, czy ten scam jest nowy — odpowiadamy, że nie. O podobnych przekrętach ostrzegaliśmy w jednym z odcinków CSI Stories, poświęconym fałszywym fakturonoszom. Tam też znajdziecie informacje jak przestępcy pozyskują dane osobowe na które wysyłają fałszywe faktury.

Ostrzeżcie znajomych, a zwłaszcza osoby starsze przed tym przekrętem.

Przeczytaj także:


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

42 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. kto sprawdzał kod QR z pierwszej fotki?? ;)

  2. barcody i QRy sie zgadziaja? bo na tej jakosc zdjeciu ciezko sprawdzic…

  3. Nikt się nie wstrzelił, tylko wiedział jaka jest sytuacja i ją wykorzystał.

  4. Wczoraj również do klientów iPKO były wysyłane maile o “zablokowaniu dostępu do Twojego konta”, “kliknij w link aby odblokować”, niestety dowiedziałem się o tym po fakcie (usunięto maila, nie mam jak podesłać Wam headerów), co gorsza w ten link kliknięto… nie było żadnego załącznika

    • do nie-klientów iPKO też wysyłali ;)

    • mnie od lat powiadamiają o zablokowaniu iPko mimo, że nigdy nei miałem u nich konta :-D

  5. ja mam pytanie do Rafała z trójmiasta – czy qrcode, albo kod paskowy na fakturze tez został dopasowany do ‘nowego’ numeru konta – czy zostawili jak był w oryginale ?

  6. Jakie k* ostrzeżenie? Firma po otrzymaniu info powinna niezwłocznie podjąć kroki mające na celu zdjęcie oszusta. Wspólnie z policją, detektywem itp. Gdyby musieli odzyskiwać od nich kasę to by się przejęli a tak będą windykować ludzi, którzy dali się nabrać. Jak zwykle wszystko stoi na głowie. Dział prawny powinien już szykować wniosek do banku o zamknięcie konta.

    • To jest państwowa firma, jeśli pamiętasz pierwszą komunę to pewnie wiesz co mam na myśli.

  7. Znając życie, to pewnie jakiś Janusz wziął fakturę, popatrzył, stwierdził, k…. znowu tyle do zapłaty. Może jakoś dorobić… I skserował fakturę, podmienił dane, natomiast numer licznika zostawił. Myślę że to mogłoby pomóc w namierzeniu Janusza.

  8. Jestem z 3miasta. Energa sama sobie winna, fatalnie przeprowadziła kampanię informacyjną dot. zmiany systemu. Moje stare konto zostało wypatroszone z danych, a po kilku miesiącach braku faktur w systemie przysłali info mailem, że mam zapłacić ponad 1000PLN. Wpadłem na podobny sposób, by rozesłać taki mailing, no ale to nielegalne :)

    “Szanowny Kliencie ENERGI, Uprzejmie informujemy o wystawieniu nowej faktury za energię elektryczną o numerze xxx na kwotę 1 xxx,xx – termin płatności upływa xx.04.2016. Zapraszamy do sprawdzenia stanu konta w internetowym serwisie obsługi pod adresem: 24.energa.pl. Dokument będzie widoczny w serwisie ENERGA24 po upływie maksymalnie 48 godzin (z wyłączeniem weekendów i dni wolnych od pracy). Dziękujemy za terminowe płatności. Wiadomość ta została wygenerowana automatycznie – prosimy nie odpowiadać na adres zwrotny.”

  9. chyba macie zrypany kawałek kodu strony:

    “Wszelkie prawa zastrzeżone © 2009- echo date(“Y”); “

  10. Piotrze, jeżeli to czytasz, to mam prośbę o ustosunkowanie się się do wyroku SN I CSK 205/08 z 17 grudnia 2008 roku ( https://mojepanstwo.pl/dane/sn_orzeczenia/20451,csk-205-08 ). Pod którymś artykułem o podobnej tematyce pisałeś, że od jakiegoś czasu banki nie muszą sprawdzać beneficjenta przelewu – wydaje mi się, że nigdy przepisy nie obligowały bankowców do tych czynności w sposób bezpośredni, ale należyta staranność wymaga od banku beneficjenta dokonania takiego sprawdzenia. Co więcej zapisy w regulaminach banku wyłączające odpowiedzialność banku w przypadku realizacji przelewu pomimo niezgodności nazwy beneficjenta są nielegalne – co można wyczytać w wyroku SN (przedostatni akapit).

    • bardzo ciekawe :)

    • Nasuwa mi się myśl w jak beznadziejnie pustym systemie prawnym istnieje min. Polska, Sytuacja gdzie SN wydaje wyrok a instytucje (Nie tylko jedna której dotyczy wyrok) nie są nawet zobowiązane do wykonywania go oraz interpretacja prawa inna niż wskazana przez sąd powinna być tak samo karana jak łamanie prawa, bo czym jest prawo gdy dotyczy tylko wybranych przypadków i może być dowolnie interpretowane zależnie od tego kto pyta?
      Kolejna rzecz: kiedy nam pasuje rząd przyjmuje prym prawa unijnego, a kiedy nie da się na tym zarobić prymu nagle nie ma. Czy Civil law ma rację bytu, dąży to ewidentnie do chaosu i rewolucji.
      Dodam tylko ze nie jestem politykiem tylko wkurzonym obywatelem :)

  11. Ciekawe czy na tej fakturze nie zostały jakieś pozostałości mogące pomóc w namierzeniu gościa.

  12. Potwierdzam, że to w dużej mierze wina samej Energi która w żaden sposób nie informowała o systemie, widniał tylko ciągle stan konta 0,00 zł. Nikt nie kwapił się nawet zamieścić prostego banera na stronie, że system nie działa. Dopiero automat na infolinii potwierdził, że to problem z systemem. Ich systemem.

    Nie jestem pewien, ale jak dla mnie skoro to ich wina to chyba powinna istnieć droga odwołania od rachunku, w końcu skoro wybieram e-fakturę, a system nie działa z ich winy i nikt się nie kwapi żeby mnie poinformować to oni, a nie ja powinni ponieść konsekwencje swojej głupoty. Dziwiło mnie czemu nikt tej sprawy nie nagłaśnia, bo to jawna kpina, teraz mamy takie kwiatki, a jak znam życie będzie ich więcej.

    • Ale dlaczego miałbyś się odwołać od rachunku na którym masz do opłacenia to, co zużyłeś? Ja w czasie gdy system nie wystawiał faktur wpłacałem kwotę mniej więcej taką jak na ostatnim rachunku i faktura na astronomiczną kwotę nie przyszła.

    • @MArian: to jesteś frajerem, bo bez numeru faktury to oni sobie mogą potraktować tę kasę jako darowiznę. :]

      Zasada prosta – nie ma faktury, nie ma kasy. Faktura jest dowodem dla płatnika, nie dla firmy.

  13. Zeskanowałem QR ze zdjęcia :) i jest fake – wrzuca status na twittera :) heheh
    kody paskowego nie da się zbyt słaba jakość :)

  14. Wciaz sie ktos na to nabiera… :D

  15. Link z kodu QR: http://www.twitter.com/home?status=%5b%5b%5b%23QRCode+tweet+generated+on+http%3a%2f%2fqrcode.tec-it.com.+Thanks+to+%40TECIT%2f%2f%2fTweet%5d%5d%5d

    Nie mam twittera więc nie wiem do czego to odsyła.

  16. Margines prawy/lewy wydaje się za wąski

  17. Większość laserów ma drukowane mikro kropki.

  18. Dobre ;)

  19. Na odwrocie u góry w prawdziwej fakturze jest też pasek z danymi (nr licznika itd). Nie mniej kolejna edycja na pewno będzie lepsza.
    Sprytny gość po prostu podebrałby komuś fakturę ze skrzynki, podmienił tylko numery konta, a nawet wydrukował odpowiednią kopertę i wsadził do skrzynki. Numer i stan licznika, dane osoby zgodne – bez potwierdzenia numeru w necie lub oddziale dajesz się nabrać

    • taaa, i miałby chodzić od bloku do bloku i wygrzebywać llisty ze skrzynek…
      no to na pewno kompletnie nieprzypałowa akcja :D

  20. @Rafał Otwiera się edytor tweeta z automatycznie wpisanym tekstem “[[[#QRCode tweet generated on http://qrcode.tec-it.com. Thanks to @TECIT///Tweet]]]”
    Na podanej stronie faktycznie jest generator qrcode z opcją twitter i tym tekstem jako domyślnym, więc koleś po prostu podmienił kod żeby go nie namierzyli.

    • było by śmiesznie jak by nie podmienił kodu qr, i tego paskowego :D

  21. Na TVN24BIS jest już cały artykuł, jest także objaśnienie od Energi odnośnie sprawdzania autentyczności faktur, z informacjami o strukturze numeru rachunku bankowego (co zapewne niestety pomoże oszustom w zaktualizowaniu ich metod).

  22. Uwaga na prawdziwe faktury Energi!!!
    W dniu 28 listopada 2015 r. otrzymałem drogą elektroniczną zawiadomienie o wystawieniu faktury VAT na kwotę 7761,91 zł (siedem tysięcy siedemset sześćdziesiąt jeden zł i 91 gr) z terminem płatności na dzień 01.12.2015 r. Wysokość i sposób naliczenia faktury zakwestionowałem telefonicznie pod nr 555 555 555 oraz pisemnie pod adresem http://www.ebok.energa.pl. Odpowiadając telefonicznie na moją reklamację Energa potwierdziła obligatoryjną ważność faktury i sposób jej naliczenia, jednocześnie zostałem powiadomiony przez konsultanta Energi, że po dwudziestu dniach od terminu płatności firma przystępuje do procedury wstrzymania dostarczania energii elektrycznej; była to realna groźba pozbawienia nas prądu w najbardziej newralgicznym okresie, bo zimowym, a przy okazji również świątecznym.
    W rozmowie z konsultantką Energi przypomniałem, jaki był stan licznika w dniu rozpoczęcia dostarczania przez firmę Energa energii elektrycznej do mojego domu. Przekazałem również aktualny na dzień 06.12.2015 r. stan licznika; z mojego prostego wyliczenia różnicy wynikało, że powinienem był załacić 3.594,63 zł. W oparciu o wystawione przez Energę faktury (miesięczne płatności) zapłaciłem firmie kwotę 3.608,50 zł (równolegle płacę firmie RWE za przesył prądu i nie ma między nami kwestii spornych). Energa, na stronie http://www.ebok.energa.pl poświęconej moim rozliczeniom, podała, że mam opłacone wszystkie miesięczne faktury z wyjątkiem ostatniej opiewającej na kwotę ponad siedmiu tysięcy złotych.
    Mimo szantażu z wyłączeniem prądu nie dałem się złamać i nie zapłaciłem, a to tylko dzięki temu, że już kiedyś inna firma energetyczna wpuściła mnie w maliny i od tego czasu kontroluję rozliczenia na bieżąco. Natomiast, pomyślałem sobie, skoro Energa dysponuje numerami PESEL swoich klientów, a je jestem osobą prawie siedemdziesięcioletnią, przy podwójnej księgowości nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie dodatkowe faktury wysyłać tuż przed Świętami Bożego Narodzenia różnym staruszkom, no bo kto z nich kontroluje te skomplikowane elektroniczne liczniki? Wysłałem w tej sprawie zawiadomienie do Gdańskiej Prokuratury, ale oni sprawę olali.

    • Pisz do UOKiK.

  23. W tej pseudo firmie jast taki bałagan, że jakieś 4 lata temu otrzymałem fakturę na kilka groszy. Totalnie domownicy zdziwieni, że taka niska faktura, gdzie za miesiąc przychodziło po 300 PLN. Najlepsze jest to, że pewnie ktoś źle w systemie wpisał naszą kwotę do “tabelki”, a oni przysłali do nas fachowców od sprawdzenia plomb licznika :-)

  24. Należy dodać, że przy okazji zmiany systemu Energa zmieniła numery klientów i rachunków, a żeby uniknąć kolejek zrobiła to bez aneksu do umowy! Czyli po kilku miesiącach bez faktury nagle otrzymujesz opiewającą na dużą kwotę ze zmienionymi danymi. Na fakturze napisane, że dane uległy zmianie i tak ma być. Na kolejnej to samo. Dzwoniłem na infolinię zweryfikować nowy numer to byli zdziwieni moją ostrożnością, bo “u nich podmienianie faktur się nie zdaża”.
    To co robi Energa to skandal.

  25. a mi odcieli prond i ni mam zamiaru płcić i mam świnty spokój.

  26. Od kiedy uruchomili nowy panel klienta w sierpniu ubiegłego roku, mają jeden wielki burdel i sytuacji nie naprawili do dzisiaj. Masa klientów nie ma wystawionych faktur – niektórzy ponad pół roku. Nic dziwnego, że jakaś gnida to wykorzystała…

Odpowiadasz na komentarz Łukasz

Kliknij tu, aby anulować

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: