10:35
4/3/2024

Zagrożenie: Kradzież pieniędzy i tożsamości
Użyte marki: BNP Paribas
Kanał: SMS

Przestępcy od rana podszywają się pod bank BNP Paribas i wysyłają fałszywe SMS-y na telefony komórkowe Polaków. Oto ich treść:

BNP Paribas: zweryfikuj swoja tozsamosc w przeciwnym razie Twoje konto zostanie tymczasowo zablokowane [LINK]

Link w wiadomości prowadzi do strony imitującej wyglądem prawdziwą stronę banku. Fałszywa strona wyłudza dane logowania i dane osobowe — uzupełnienie podstawionych przez oszustów formularzy może skończyć się kradzieżą pieniędzy z konta bankowego ofiary.

Co robić, jak żyć?

Jeśli otrzymałeś tę wiadomość i nie kliknąłeś w linka, nie musisz niczego robić. Jeśli kliknąłeś w link i uzupełniłeś widoczny na stronie formularz, natychmiast skontaktuj się z bankiem!

Poczytaj o innych atakach na klientów bankowości, które przez lata opisaliśmy — kliknij tutaj.

Przed tym atakiem uchroni powtarzana przez nas od zawsze porada, nawet jeśli ktoś się zagapi i w pierwszej chwili uwierzy treści fałszywego SMS-a.

zawsze przed zalogowaniem się na stronę banku, dokładnie sprawdź adres URL strony, na której się logujesz.

Jeśli nie macie pewności, czy to Bank potrzebuje od Was uzupełnienia jakichś dokumentów, to zalogujcie się do niego przez jego aplikację mobilną. W sekcji wiadomości znajdziecie wtedy ew. prośby o uzupełnienie dokumentacji, o ile takie faktycznie zostały przez Bank wystosowane.

Włącz ostrzeżenia o atakach

To co przeczytałeś powyżej, to treść CyberAlertu, czyli jednego z ostrzeżeń, jakie wysyłamy użytkownikom naszej aplikacji mobilnej CyberAlerty. Aplikacja jest darmowa i nie wymaga rejestracji, a jedyne co robi, to wysyła Ci alert, jeśli widzimy istotny atak, który mógłby zagrozić Twojej prywatności lub Twoim oszczędnościom. Apkę pobierzesz ze sklepu Google lub Apple.


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

8 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Jak to jest, że o takich atakach zamiast z mojego banku dowiaduję się od Was? Oni tam śpią?

    • Klienci banków cały czas są narażeni na takie ataki dlatego banki wysyłają okresowo, albo przy jakimś zdarzeniu ostrzeżenia o zagrożeniach i o tym jak ich unikać. Może nie dziś, ale co jakiś czas w aplikacji i na stronie dostaję informację ostrzegawcze od banku, więc nie powiedziałbym, że oni tam śpią. Czujnym trzeba być cały czas, a nie tylko w wybrany dzień, przy okazji nasilenia ataków.

  2. Nie mam pewności, ale przypuszczam, że wcale “tam nie śpią”, tylko stosują się do wewnętrznych zaleceń prawnych. Od momentu poinformowania klientów o ataku przez Bank, przyznaje on, że wiedział o ataku. To stawia go w dużo gorszej pozycji prawnej w sporach z klientami o odzyskanie pieniędzy. A tak, mają prawidłowe logowanie z podaniem prawidłowych danych i odpowiedzialność ciążącą głównie na kliencie.Nie zapominajmy, że każdy bank to instytucja biznesowa maksymalizująca zysk.

  3. BNP ogólnie to lubi namawiać klientów do klikania w linki w sms’ach. Nawet jak wypłacam kasę w banku to wg nich “genialnym” rozwiązaniem autoryzacji wypłaty jest wysłanie linka SMS’em do zewnętrznego dostawcy uwierzytelniania, więc nie dziwię się, że ktoś to wykorzystuje ;)
    Ich procedury bezpieczeństwa są ogólnie delikatnie mówiąc słabe.

  4. […] ataku wymierzonym w klientów banku BNP Parbias informuje Niebezpiecznik. Polacy otrzymują fałszywą wiadomość. Oszuści, podszywając się pod bank sugerują, że […]

  5. O wyłudzeniu moich pieniędzy najpierw poinformował bank,do którego środki zostały przekierowane a dopiero później mój bank,czyli Paribas -zaskoczył.Oczywista od wszystkiego umyli ręce.SKANDAL !!!

  6. BNP Paribas to najbardziej zacofany bank świata. Niestety jestem jego klientem, zostałem kupiony wraz z przejęciem banku Raiffeisen. Nigdy bym świadomie takiej decyzji nie podjął.
    Ale do brzegu: ostatnio bankomat był popsuty, a że bank ma swoją kasę, to myślę – wpłacę tam, na swoje konto, właśnie w tym banku. A miła pani kasjerka podaje mi… czerwony druczek, czaicie, taki samokopiujący jak z na poczcie był kilkanaście lat temu. I że mam go sobie wypełnić. Śmiechłem, że to przestarzałe, ale pani była poważna, więc to na serio. I już miałem go zacząć wypełniać, ale pani ułatwiła mi decyzję; powiedziała, że wpłata jest płatna. 12 zł. No to już nie było śmieszne. WPŁATA NA WŁASNE KONTO w tym banku jest płatna i odbywa się poprzez czerwone druczki. Ja prdle…

  7. Już dawno wycofałem całą kase z Paribas i pozamykałem konta jak się dowiedziałem ,że sposnsorują lgbt (nie chciałem być tym samym także samemu sponsorem tej dewiacji z moich pieniędzy). I mam teraz choć z tym spokój :)

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: