12:30
3/2/2010

Internauci kłamią

Poniższa wiadomość to informacja prasowa nadesłana do Niebezpiecznika poprzez formularz kontaktowy. Nie pojawia się ona na głównej stronie vortalu ani w kanale RSS. Została opublikowana w dziale Prasownica, ponieważ jedną z misji Niebezpiecznika jest wspieranie polskich firm z branży IT Security poprzez publikowanie ich oferty handlowej. Redakcja Niebezpiecznika może, ale nie musi podzielać opinii znajdujących się w poniższym tekscie. Zachowano pisownię oryginału.

Specjaliści z laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery przestrzegają internautów przed zbytnią łatwowiernością. Oszustwa w sieci zdarzają się codziennie i dotykają wielu różnych aspektów naszego życia. Dlatego też powinniśmy zachować szczególną ostrożność surfując w internecie.

Jak wynika z badań profesora Jeffreya Hancocka z Cornell University w USA umawiając się na randki przez Internet kłamiemy na potęgę. Aż 53% panów dodaje sobie centymetrów, a 64% pań odejmuje kilogramów. Skorzy jesteśmy również do odmładzania swoich profili internetowych, robi to 24% mężczyzn i 13% kobiet. Późniejsze spotkanie „w realu” może okazać się mocno niekomfortowe – mówi Zbigniew Engiel z laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery.

Sprawa staje się bardziej poważna kiedy przestaje dotyczyć randkowania, a oszust myśli raczej o majątku potencjalnych ofiar. Tak było w przypadku oszusta, który przyszłych pokrzywdzonych poznawał na sex czacie, po czym umawiał się w ich domu. Po wypiciu kilku kieliszków ofiary traciły świadomość, a oszust znikał z kluczykami i samochodem gospodarza. W ostatnich dniach został zatrzymany przez funkcjonariuszy Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

Te najbardziej wyszukane oszustwa mają niezwykle złożone i wieloetapowe scenariusze. Jak donosi FBI w USA setki osób zostały nabrane na fałszywe oferty pracy w charakterze tzw. mystery shopper. Pierwszy etap pracy polega na wizycie w konkretnym sklepie i złożeniu raportu dotyczącego obsługi, kultury, wystroju, ekspozycji, darmowych upominków itp. W drugim etapie kiedy nabieramy zaufania do pracodawcy pojawia się prośba o zrobienie przelewu w firmie zajmującej się transferem pieniędzy w gotówce. Oczywiście oprócz wpłaty mystery shopper proszony jest również o ocenę obsługi, wyglądu placówki itp. Wszystkie koszta mają zostać zwrócone przez pracodawcę. I rzeczywiście ofiara otrzymuje czek, jednak kiedy próbuje go zrealizować dowiaduje się, że to czek bez pokrycia. Zostaje oskarżona przez bank o próbę wyłudzenia – mówi Zbigniew Engiel z Mediarecovery.

Często też oszuści starają się wykorzystać naszą dobroć i współczucie prosząc nas o wsparcie osób pokrzywdzonych przez los. Zjawisko to zapewne nasili się w najbliższym okresie kiedy wiele prawdziwych instytucji pożytku publicznego będzie prosić o 1%. Na nasze skrzynki e-mail trafi zapewne wiele próśb o wsparcie, zarówno tych prawdziwych, jak i oszukańczych. Dlatego też uważajmy na to komu chcemy przekazać pieniądze.

Specjaliści z laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery radzą by podczas surfowania w sieci podobnie jak podczas jazdy autem stosować zasadę ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

Rozpocznij dyskusję, bądź pierwszy... ;-)

Dodaj komentarz

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: