16:41
8/11/2021

Jak informuje nas jeden z Czytelników, sieć i serwery grupy Media Markt i Saturn zostały zaatakowane i część z nich ma być zaszyfrowana. Dobra wiadomość jest taka, że sklepy dalej funkcjonują, można kupować i płacić, ale część usług z których korzystają pracownicy nie jest dostępna.

Zła wiadomość, to niestety ryzyko, które zawsze jest związane z atakami ransomware — czyli możliwa kradzież danych firmowych. Czas pokaże, czy ślady kradzieży dało się potwierdzić i czy przestępcy mieli dostęp do danych pracowników lub klientów. Póki co, dział IT walczy:

Atak na Media Markt

Drugi z Czytelników dodaje, że atak dotknął całą Europę, a Media Markt otrzymał żądanie okupu — ma to być 240 milionów dolarów. Wydaje nam się jednak, że ta kwota to tylko początek “negocjacji”. Realne wartości okupów to kilka do kilkudziesięciu milionów dolarów i jeśli Media Markt zdecyduje się zapłacić okup, aby odzyskać dane, których nie posiada w kopiach bezpieczeństwa lub zapobiec ujawnieniu ewentualnych wykradzionych informacji, to prawdopodobnie uda się okup znegocjować sporo w dół.


Aktualizacja 8.11.2021, 16:45
Wedle informacji, którą przesłał nam Czytelnik, wygląda na to, że ransomware którym oberwał Media Markt to Hive.

O Hive pisał ESET. Grupa jest aktywna od połowy roku i ma na swoim koncie kilkadziesiąt ofiar, w tym szpitale. Na cel bierze sobie maszyny linuksowe.


Aktualizacja 8.11.2021, 18:52
Polski Media Markt odpisał na naszą prośbę o komentarz:

MediaMarktSaturn Retail Group stał się celem działań o charakterze cyber-przestępczym. Firma natychmiast zawiadomiła odpowiednie władze i pracuje intensywnie, aby zidentyfikować systemy, których dotyczy problem i jak najszybciej naprawić poniesione szkody. W sklepach stacjonarnych dostęp do niektórych usług może być obecnie ograniczony. MediaMarktSaturn intensywnie pracuje nad tym, aby wszystkie usługi jak najszybciej były ponownie dostępne bez ograniczeń. Firma będzie informowała o dalszych działaniach.


Aktualizacja 9.11.2021, 13:23
Jak zostaliśmy poinformowani, finalna faza ataku rozpoczęła się ok. godziny siódmej.

Pracowników poinformowano o ataku już przed otwarciem sklepów, czyli o 8:30. Dane na komputerach pracowników nie zostały zaszyfrowane, ale ucierpiało wszystko, co jest na serwerach, czyli systemy sprzedaży, kontroli, ustalania cen, przyjęcia towaru, fakturowania.

To pokrywa się z tym, co na cel bierze sobie grupa HIVE.

Sprzedaż stacjonarna odbywa się prawie normalnie. Prawie, bo pracownik bez dostępu do swoich systemów nie jest w stanie na przykład sprawdzić, czy w sklepie jest towar poszukiwany przez klienta. Jeśli atakujący pozyskali dane, które zaszyfrowali, to — jak informuje nas jeden z czytelników — “poleciało naprawdę wiele bardzo wrażliwych danych”.


Aktualizacja 9.11.2021, 15:28
Otrzymujemy sygnały, że klienci Media Markt dostają e-maile z ankietami wyłudzającymi dane osobowe i obawiają się że to wynik wczorajszego włamania do Media Marktu.

To raczej przypadek. Ankiety podszywające się pod markety z elektroniką, w tym Media Markt, ale także Biedronkę i inne popularne sklepy to …regularny masowy spam — tu zobaczyć można jego przykład. Dostają go wszyscy, nie tylko klienci MM.


Aktualizacja 9.11.2021, 16:46
Media Marktowi udało się znegocjować okup do 50 milionów dolarów.


Aktualizacja 9.11.2021, 17:33
Odbiór zamówień online jest niemożliwy, wedle relacji naszej Czytelniczki, którą odesłano z kwitkiem, bo ze względu na atak, personel nie może oznaczyć “odebrania” sprzętu.

Tu mały wniosek i rada dla każdego: Ataki mogą zdarzyć się każdej firmie, a ich obsługa zajmuje czas (por. Czy Garmin zapłacił 40 milionów okupu?). Dlatego warto, zapobiegawczo, zamawiać towary z płatnością przy odbiorze. W przypadku ataku towaru się nie odbierze, ale pieniądze nie będą zamrożone do czasu “podniesienia się infrastruktury z backupu”.

Kupowałem w Media Markt — co robić, jak żyć?

Na razie nie wpadajcie w panikę, ale zapobiegawczo zmieńcie sobie hasła do każdego serwisu, do którego mieliście takie samo hasło jak do konta w Media Markt lub Saturnie.

Ten temat jest rozwojowy, będziemy informowali o kolejnych ustaleniach w aktualizacjach.

PS. O tym jak ustrzec się ataków ransomware i jak się na nie przygotować oraz jak poprawnie reagować na ataki ransomware jak już do nich dojdzie mamy aż 2,5h szkolenie. Porusza aspekty techniczne i prawne. Można zobaczyć online tutaj. Lepiej przed atakiem, niż po ;)

Przeczytaj także:





Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje pieniądze, dane i tożsamość przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy 3,5 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i prostych do wdrożenia porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo.

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze. Prowadzimy go przystępnym językiem, przeplatając demonstracjami ataków na żywo -- dlatego zabierz ze sobą swoich rodziców! W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

90 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. INfo odnosnie medimarkt szwecja
    computersweden.idg.se/2.2683/1.758551/mediamarkt-drabbat-av-ransomware-attack?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2Fvzzs+%28IDG.se%3A+Hetaste+IT-nyheterna+fr%C3%A5n+IDG.se%29

    • The attack will lead to the closure of both IT systems and store functions in the Netherlands and Germany to prevent the attack from spreading further. […]
      At the time of writing, there is no information that Swedish stores have been affected.

  2. Ręce do gury media makrt

    • Polska jenzyka tródna!

  3. W ogóle mi ich nie żal. Od dawna prowadzą nieuczciwą politykę firmową, więc trafiła kosa na kamień.

    • Czy byłbyś łaskaw pomyśleć, zanim się wypowiesz? Nie twierdzę, że MM to idealna korporacja – pewnie nie, nie mam danych, ale nawet jeśli nie, to nie rozumiem, w jaki sposób obecna sytuacja miałaby cokolwiek naprawić. Weź to sobie wyobraź na jakimś przystępnym przykładzie: regularnie podkradam Ci żarcie z lodówki. Jak mi obijesz gębę, to przestanę? No nie. Poza tym, że ja działam nieetycznie, również Ty dołączasz do grona nieuczciwych.

      Ja wiem, że sprawiedliwość musi być po naszej stronie, ale czy klientom MM po takim ataku będzie cokolwiek lepiej? Albo nagle, nie wiem, firma zacznie uczciwiej wyznaczać ceny, jeśli do tej pory tego nie robiła?

    • mm szedl powoli do piachu w polsce

    • bawią mnie takie wpisy, gdyby je zsumować to należałoby się cieszyć z upadku wszystkich dookoła, no poza panem mietkiem co sobie jednoosobowo importuje baterie ze wschodu

    • Tymczasem zarząd odpowiedzialny za politykę firmy śpi spokojnie, bo nawet jak firma upadnie, to pewnie mają zagwarantowane spore bonusy pożegnalne. Szary pracownik natomiast będzie musiał sprzątać ten bałagan, słuchając obelg od klientów, czując palący wzrok menedżera i czekając czy przypadkiem razem z całym oddziałem nie straci źródła swojego utrzymania.

      Ale grunt, że Tobie ich nie żal.

    • @rdw
      ja bym przestał.
      ..podjadać żarcie z lodówki takiemu gwałtownemu człowiekowi ;)

    • Ja przestalem do nich zagladac gdy kiedys robilem sobie zdjecia cen towarow aby miec porownanie z innymi sklepami i jaki maja towar. Wylacznie na swoj uzytek gdy bylem na kupnie. Gdy to zauwazyl sprzedawca to kazal mi wykasowac zdjecia. Powiedzialem zeby spadal i wychodzilem ze sklepu a on wezwal ochroniarzy. Przy bramkach mnie kilku osaczylo i nie chcieli puscic. Juz nigdy wiecej MM.

  4. MediaMarkt NL też zgłosiło atak. Niby wszystkie firmowe maszyny w Beneluxie są zaszyfrowane.

    https://tweakers.net/nieuws/189166/mediamarkt-is-getroffen-door-cyberaanval.html

    • Sytuacja dotknęła całej Europy. Najzabawniejsze jest to, że Centrala nie wie co z tym faktem zrobić. Owszem sprzedawać (offline) dalej mogą ale stracili wszystkie dane potrzebne do normalnej pracy. Zapewne nawet takie pierdoły jak grafiki zmian. Nie mówiąc o innych tajemnych plikach pozwalających kontrolować co i za ile mogą sprzedawać.

  5. Tru

  6. Ktoś kliknął w link? Odpalił załącznik?
    Jak to działa?

    • Tak.

  7. może teraz nie będą podwyższać cen przed black frajdejem, haha

    • miałam dzisiaj odebrać laptopa ze sklepu, który był zamawiany online, w sklepie dowiedziałam się, że nie wydadzą tego sprzętu gdyż przez wirusa i blokady systemowe nie są w stanie oznaczyć, że wydali dany towar. Zostałam odesłana z kwitkiem ‍♀️

    • Jakiś absurd – ktoś zapłacił kilka tysięcy i nie wydadzą towaru bo nie mogą kliknąć w systemie że jest odebrane??

    • @Marek – jak najbardziej ma to sens.
      Jeśli nie są w stanie odznaczyć w systemie, to taki Janusz z Grażynką przyjdą pięć razy odebrać to samo zamówienie. A jak nie masz wejścia do systemu, to nie udowodnisz, że już to zrobili.
      Pamiętaj że zamówienie to najczęściej jest po prostu odłożenie towaru w sklepie.

    • @Marek – jak najbardziej ma to sens.
      Zamówienie to najczęściej jest po prostu przyblokowanie towaru w sklepie (no chyba że go nie ma, to wtedy dopiero sprowadzenie z magazynu).
      Co za tym idzie – taki Janusz mógłby przyjść 5 razy odebrać tego samego laptopa. I bez oznaczenia w systemie mu nie udowodnisz, że już to zrobił.

    • A to już nie ma kartek papieru i możliwości wydrukowania jakiegoś oświadczenia, że się towar odebrało? Przecież to są paczki wysłane z magazynu lub innego sklepu, które leżą i czekają, jak ktoś raz odbierze to towaru nie ma. Nie ma możliwości wielokrotnego odbioru towaru. Problemem ich jest to, że nie mogą “kliknąć” w systemie, że towar został odebrany. Aktualnie sytuacja wygląda tak, że mają moje pieniądze i mają mój towar warty kilka tysięcy złotych który leży w szafce z zamówieniami internetowymi. A ja nie mam nic!

    • A to już nie ma kartek papieru i możliwości wydrukowania jakiegoś oświadczenia, że się towar odebrało? Przecież to są paczki wysłane z magazynu lub innego sklepu, które leżą i czekają, jak ktoś raz odbierze to towaru nie ma. Nie ma możliwości wielokrotnego odbioru towaru. Problemem ich jest to, że nie mogą “kliknąć” w systemie, że towar został odebrany. Aktualnie sytuacja wygląda tak, że mają moje pieniądze i mają mój towar warty kilka tysięcy złotych który leży w szafce z zamówieniami internetowymi. A ja nie mam nic!!

    • To są jakieś jaja i powinna się tym zająć policja, tym bardziej, że UWAGA – zamówienia nie można też aktualnie anulować! Sytuacja patowa – za towar zapłacone, ale nie można odebrać paczki z towarem (która jest fizycznie w sklepie dosłownie za plecami pracownika!) ani anulować zamówienia!

    • Ktoś tu chyba nie rozumie, że sytuacja dotyczy np. towaru zarezerwowanego w sklepie, bo podejrzewam, że istnieje taka możliwość. Skoro sklep ma towar na stanie to po co ma on przychodzić z magazynu? Ktoś zarezerwował towar z odbiorem w sklepie, zapłacił online, rano pójdzie odebrać towar jeden raz a po południu pójdzie drugi raz, bo jest inna obsada zmiany i nikt go nie pamięta. I teraz przepraszam co, mają w sklepie trzymać ryzę oświadczeń i je wertować za każdym razem, gdy ktoś przyjedzie odebrać zamówienie? Wobec kar, które mogą ich czekać w związku z wyciekiem danych osobowych to fakt, że ktoś będzie zły raczej ich gila. Inna sprawa, że firma, która zaszyfrowała komputery mogłaby w ten sposób dwukrotnie okraść firmę. Nie mówię, że jako klient bym się z tego cieszył, ale trudno nie zrozumieć sieci. To nie osiedlowy sklepik z komputerami, gdzie schodzi jedno zamówienie na tydzień.

    • @Michał
      Tak. Sklep powinien trzymać ryzę (czy ile tam potrzeba) oświadczeń. Po prostu powinien ponieść konsekwencje swojego niedbalstwa, braku dobrych zabezpieczeń itd. Ciekawe ile sytuacja potrwa i kiedy klient dostanie towar.

    • Sklep nie może trzymać ryzy papieru z oświadczeniami, bo pierw musi przygotować odpowiednie do tego procedury i infrastrukturę spełniające wymogi RODO :P

  8. W sklepach mozna kupic to co na wystawie, usilowalem dziś pralke kupić.

  9. Czekam aż ktoś znakuje systemy “kovidowe” służące do segregacji ludzi …

    • Boże.. (-‸ლ) Mam nadzieje, że jeśli się zarazisz, nie będziesz ciężko przechodził covid przez brak szczepienia. Dusić się to nic przyjemnego

    • @Andrzej
      Andrzeju, teorii ewolucji nie powstrzymasz.

    • @asdsad Piszmy już może o Fakcie Ewolucji bo ewolucjonistów ta “teoria” wnet zabije…. ;)

    • Serio? Znając reakcje firm na ataki każą wtedy… powtórzyć ostatnie 4 dawki, bo zniknęły z systemu :)

  10. Pracowałem tam długo, oj za długo, poznałem pierwszego admina (pozdrowienia Virus) i powiem, że im się należało. Praca na systemie WWS, który jest tylko nadpisywany i karkołomne łączony z systemami SAP. System WWS zestarzał się już z 10 lat temu i zamiast napisac go od nowa to oni na siłę “doklejali” do niego kolejne “funkcjonalności “

  11. Znajomy który pracuje w MM potwierdził atak ale ma dostęp do systemu i wszystko działa normalnie (do czasu)…

    • No nie działa niestety. Nie można wystawiać faktur, zleceń, zmienić cen, nawet sprawdzić czy dany towar jest na stanie i w jakiej ilości. Tak naprawdę to działają tylko kasy i to tez nie do końca sprawnie.

  12. Hive? śmieci ludzkie, za ataki na szpitale nie bedzie dla takich ulgi.

  13. Ktos wie jak to moze wyglada w praktyce?

    – Chodzi o zaszyfrowanie kompow ludzi ktorzy uruchamiaja tajemnicze plik wykonywalne z maila potwierdzajac komunikat na pol ekranu “NIEBEZPIECZNY PROGRAM, CZY NA PEWNO CHCESZ GO URUCHOMIC?” klikajac [tak, oczywiscie] zamiast [nie, oczywiscie]?
    – Czy moze tez o ludzi ktorzy byli z nimi w sieci czy polaczonych innymi uslugami?
    – Czy mamy doczynienia ze scenariuszem w rodzaju: przestepcy maja dostep do certyfikatow sprzetowego zarzadzania (ktorego uzytkownik nie moze wylaczyc) i tylko sobie klikaja na na liscie przycisk [hakuj] obok numerow (zakresow) IP ktore ich interesuje, klepsyderka mignie na 0.5s i zhakowane?

    (bo tradycyjne, kilkustopnione zagranie “lis w kurniku” jakos srednio mi pasuje do ransomware (bo to troche tak jakby otworzyc zamek wytrychem, a potem i tak nap* w sciany wielkim mlotem tyle ze od srodka))

    • Wypadkowa socjotechniki i kiepskich zabezpieczeń.

      Załącznik do maila, drive-by, pendrive znaleziony na parkingu, ekspres do kawy wygrany w konkursie, skompromitowana komórka podłączona do kompa, niepołatane usługi.

      Żeby zdobyć twierdzę, wystarczy znaleźć JEDNĄ dziurę w murze, by ją obronić trzeba załatać WSZYSTKIE.

    • @GvS
      Święte słowa.

      Dodam jeszcze: użytkownik z prawami admina.
      Albo nawet: admin niepotrzebnie pracujący na koncie z prawami admina.

    • Bo mur to generalnie kiepskawy pomysl i ja rozumiem, ze “dzikusom” z epoki brazu nalezy sie uznanie za poziom dalekowzrocznosci, kreatywnosci i zdolnosci projektowych ktorej skutkiem jest *mur* to bezmyslne przenoszenie go do cyberprzestrzeni (bo kreatywne myslenie najwyrazniej boli) jest troche niepowazne.
      Przekroczenie fragmentu nr. XY poprawnej zaprojektowanej “struktury obronnej” powinno skutkowac.
      A. Uzyskaniem ograniczonego dostepu do czesci zasobow chronionych akurat przez XY
      B. [logiczna konsekwencja nie cel] Otwarciem przylegajacych powierzchni ataku, dajmy na to XX i XZ
      C. Natychmiastowym poinformowaniem wsparcia IT o przelamaniu zabezpieczen i automatycznym odcieciu XY, skutkujacym zamknieciem plaszczyzn atakow na przylegajace zasoby.

      I taka struktura powinna rozciagac sie na calej organizacji, co nawet przy ewentualnych zaniedbaniach powinno skutkowac tym, ze w celu zdobycia czegos wiecej niz ochlapow informacji potrzeba by dlugoterminowego “fedrowania” przegrody za przegroda, czy to wglab zakresu kompetencji (co generowalo by dodatkowe opoznienia, przez ograniczenia kanału dostepu) czy odkrywkowa (co takze generowalo by opoznienia, bo zdobywaliby tylko wieksza calosc malo przydatnych informacji).

  14. > Hive (…) Na cel bierze sobie maszyny linuksowe.

    Ha! A jednak!

  15. I dobrze, należało im się za Lato z Zenkiem i publiczne puszczanie disko polo. Za to powijani zostać zlikwidowani, a majątek z masy upadłościowej przekazany na odszkodowania Polakom za nieodwracalne straty moralne, po wysłuchaniu ich reklamy.

  16. A może po prostu jakiś oszołom zatrudnił się i podłożył robaka lub pracownik został przekupiony?

    • To nie musi być jakoś wyżej postawiona osoba? Wątpię, aby jakiś typowy pracownik mógł zainfekować całą strukturę serwerową na Europę. Niebezpiecznik coś wie, jak wcześniejsze ramsoware zostały aktywowane?

  17. Płacenie okupów powinno być nielegalne, a kara za to stukrotnie wyższa.
    Wtedy ataki się być może skończą, backupy danych zaczną być jakby 10x bardziej potrzebne i sensowne, zabezpieczenia lepsze.

    • Płacenie okupu jest nielegalne w USA, bo narusza prawo federalne, brozi za to kara pozbawienia wolności.

  18. Jak zwalczyć ransomware. Ekonomicznie. Słyżby państwowe i urzędy skarbowe muszą częściej pytać: skąd masz pan pieniądze/pokaż pan faktury/dane o zarobkach. Jeśli grupa hakerska zarabia miliony, to te pieniądze widać. Wjeżdża taki do USA? Oprócz paszportu, pokaż umowy o pracę, faktury itd. Nie jest w stanie udowodnić skąd ma pieniądze to do więzienia i konfiskata aktywów. Niech grupy ransomware zaczną się bać wyjeżdżać z Rosji.

    • to jak rozumiem ironia?
      bo jak zawsze po tyłku dostanie zwykły miś, a cwaniak obejdzie przepisy.

    • To koszt dla prawilnych obywateli. A kasa z okupu i tak będzie wyprana. Zawsze można mieć kredyt jak by się skarbówka pytała.

    • @Anonim – skąd mam? Z prostytucji oczywiście.
      Ale co, że dużo? Jestem dobra w swoim fachu.
      Dane klientów? Nie mam, umawiają się anonimowo, żeby ich rodziny się nie dowiedziały.

      Ewentualnie spółka z siedzibą w jakimś Timorze Wschodnim czy innym kraju, który nie chce się dzielić swoimi finansami. Kasa? To nie moja, tylko spółki. Sprawozdania finansowe? Nie mogę udostępnić, bo NDA mi zabrania.

  19. Pracuje na infolinię mam, klienci dzwonią że dostali podejrzane ankiety od mediamarkt więc chyba jednak dane klientów wyciekły:p

  20. Ktoś chciał sobie kupić coś upatrzonego ale zauważył, że przed promocja cena idzie w górę i się zdenerwował?

  21. miałam dzisiaj odebrać laptopa ze sklepu, który był zamawiany online, w sklepie dowiedziałam się, że nie wydadzą tego sprzętu gdyż przez wirusa i blokady systemowe nie są w stanie oznaczyć, że wydali dany towar. Zostałam odesłana z kwitkiem ‍♀️

  22. A co jeśli logowałem się w MM za pomocą Google lub FB i nie zakładałem u nich konta, też mam zmieniać hasła w tych serwisach czy nie.

    • To jest bardzo dobre pytanie (przynajmniej z perspektywy laika) i bardzo chciałabym poznać odpowiedź na nie!

    • Nie musisz, ponieważ przy logowaniu Googlem, Facebookiem, Twitterem te serwisy nie dzielą się Twoimi danymi logowania, a jedynie tworzą taką specjalną “przepustkę”, dzięki której druga strona (system Media Markt) może uzyskać dostęp do danych, które są jej potrzebne (zazwyczaj jest to email, imię, nazwisko, avatar itp.).
      W przypadku Google i Facebooka w ustawieniach na pewno da się znaleźć opcję wycofania autoryzacji dla systemu Media Markt, czyniąc tą przepustkę bezwartościową.
      https://support.google.com/accounts/answer/3466521?hl=en
      http://www.facebook.com/help/792552774106866

  23. Oj słabo się zabezpieczyli przed takim atakiem

  24. Potwierdzam, od wczoraj próbuję, odebrać zamówione do sklepu monitory. Ze względu na to, że nie działają im systemy nie mogą mi wydać towaru i odbiór będzie możliwy, jak się dowiedziałem, “może jutro, może za tydzień” xd Człowiek z obsługi, z którym rozmawiałem, wspominał też coś, że będą się starać wysyłać smsy do klientów, jak już im wstaną systemy i będzie można odebrać zamówienie.

  25. To są jakieś jaja i powinna się tym zająć policja, tym bardziej, że UWAGA – zamówienia nie można też aktualnie anulować! Sytuacja patowa – za towar zapłacone, ale nie można odebrać paczki z towarem (która jest fizycznie w sklepie dosłownie za plecami pracownika!) ani anulować zamówienia!

  26. @paulina

    Jeżeli towar zamówiony i opłacony z innego marketu to nie powinno być problemu z jego wydaniem. W marketach mają wydrukowany dokument wydania sprzętu na którym potwierdzasz że odebrałaś sprzęt. Fakturę/paragon otrzymujesz z marketu w którym sprzęt był zakupiony a nie z w którym odbierasz. Co innego jeżeli sprzęt zamawiałaś w markecie z którego był dany produkt. Musi on tam być zafiskalizowany. Jeżeli opłaciłaś przez neta a nie ma dostępu do systemu ecomerce a tym samym potwierdzenia z tego systemu że towar jest opłacony to market nie może ci go wydać. Jeżeli masz płatność przy odbiorze to też nie widzę problemu towar poprostu oczekuje ze zleceniem w punkcie odbioru. Opłacasz zlecenie w kasie i odbierasz towar.

    Pracowałem przez 10 lat w MediaMarkt z czego przez kilka lat w sprzedaży internetowej więc wiem że są przygotowane dokumenty „offline” w razie gdyby był problem z systemem e-comerce.

    • Jak widać nie działa to tak jak mówisz bo towaru nie chcą wydać mimo, że był opłacony online, przyjechał kurierem DPD z innego marketu i jest sobie zapakowany w folię kurierską, nawet tego nie otwierają po prostu normalnie zapakowany dają klientowi, w środku jest FV – ale oni nie chcą mi tego wydać!

    • @Marek, przeczytaj regulamin MM (ile mają na realizację zamówienia) i złóż ewentualnie rezygnację / odstąpienie od umowy kupna. Zawsze możesz kupić ponownie z RTV EURO AGD lub innym sklepie. Wykradnięcie danych nie zwalnia ich z przestrzegania regulaminu i zapisów prawa.

  27. Ja dostałem i dostaję dosyć często ankiety, dzięki nim miałbym już 300 tys złoty od wczoraj dostaję ankiety z media expert na 1500 zł Co mnie rozśmieszyło l, to tekst: ankieta jest dobrowolna i całkowicie anonimowa :) nie czekaj, ilość bonusów ograniczona :)

  28. Zamówienie złożone przez allegro ze ‘sklepu MediaMarkt’ 08.10 bez odzewu ze strony sklepu.

  29. Co w tej sytuacji może teraz zrobić Media Markt?

    • Może jedynie zgłosić incydent do UODO o ile jeszcze tego nie zrobił i trzymać dane offline lub mieć zawsze aktualnego linuxa.

      Nie istnieje żaden system online, który byłby bezpieczny i z którego nie dałoby się wykraść danych. System aktualny to nie system bez luk, ale system z lukami, które nie są nam znane (a i tak mogą być już znane hakerom).

      Tak więc uzasadnione pytanie brzmi – ile ludzi jeszcze podaje prawdziwe dane w sklepach online (ja do takowych nie należę).

      Aby otrzymać paczkę z płatnością przy odbiorze należy wybrać sobie dzień dostawy kiedy się jest w domu (lub jest inny pełnoletni lub wyglądający na pełnoletniego domownik) i jedyną prawdziwą daną powinien być adres dostawy – tylko on jest potrzebny by kupić z płatnością przy odbiorze.

      Wybierając inną płatność – dane podajecie nieświadomie podczas płatności i mogą służyć potem do szantażowania ciebie.

    • Może jedynie zgłosić incydent do UODO o ile jeszcze tego nie zrobił i trzymać dane offline lub mieć zawsze aktualnego linuxa.

      Nie istnieje żaden system online, który byłby bezpieczny i z którego nie dałoby się wykraść danych. System aktualny to nie system bez luk, ale system z lukami, które nie są nam znane (a i tak mogą być już znane hakerom).

      Tak więc uzasadnione pytanie brzmi – ile ludzi jeszcze podaje prawdziwe dane w sklepach online (ja do takowych nie należę).

      Aby otrzymać paczkę z płatnością przy odbiorze należy wybrać sobie dzień dostawy kiedy się jest w domu (lub jest inny pełnoletni lub wyglądający na pełnoletniego domownik) i jedyną prawdziwą daną powinien być adres dostawy – tylko on jest potrzebny by kupić z płatnością przy odbiorze.

      Wybierając inną płatność – dane podajecie nieświadomie podczas płatności i mogą służyć potem do szantażowania ciebie.

    • A to ciekawe, że i Karolina i Bożena miały dokładnie takie samo zdanie….

    • Bo się Wojtek pomylił i zapomniał co pod jakim nickiem wysłał :).

  30. “Aktualizacja 9.11.2021, 16:46
    Media Marktowi udało się znegocjować okup do 50 milionów dolarów.”

    Super – sklep negocjuje z przestępcami. Wstyd nie pójdę już tam nigdy.

    Myślę, że pytanie uzasadnione – MAM LINUXA, CZY JESTEM BEZPIECZNA? Która akjtualizacja zakrywa lukę? Jak sprawdzić czy moja dystrybucja jest bezpieczna na wirusa / zagrożenie HIV E?

    Przydałoby się obszerniejsze omówienie bo coraz więcej ludzi jest świadoma odbierania prywatności przez Microsoft / Windows 10 i przesiada się na ubuntu, gentoo, fantoo i inne dystrybucje Linuxa.

  31. Które dystrybucje Linuxa są podatne na zagrożenie HIV E? Która łata to zabezpiecza? Pytam, bo używam linuxa w proteście przeciwko polityce prywatności Windowsa.

  32. Byłem dziś w MM dokonać zwrotu, no bo nigdzie nie ma info, że zwrotów nie można dokonać. Na stronie WWW żadnego info. w dziale zwroty że można oddać zakup z internetu w dowonlym sklepie a w sklepie tylko po kontakcie F2F dostaje się informację, że zwrotu nie można dokonać, ale w poniedziałek już będzie można bo taka jest informacja z centrali. Wycieczka 60 km do MM niepotrzebna… kasa zamrożona nie wiadomo kiedy teraz oddadzą… czy to sprawa do UOKIK?

    • Misiu – empatii trochę ….

  33. Nie dla idiotów

  34. Niestety te straty wizerunkowe ciężko będzie odrobić. Sklepy wciąż są sparaliżowane.

  35. Mediamarkt odmawia wystawienia faktury za zakupiony u nich sprzęt. Sugerują wzięcie paragonu fiskalnego co przy wyższych kwotach uniemożliwia odliczenie VAT. Jak to jest możliwe? Przecież to jest karalne? Czy ktoś z państwa miał taki przypadek? W poniedziałek zgłaszam ten fakt do UKS. Jak nie mogą wystawiać faktur bo im system padł to niech kupią bloczki i piszą ręcznie. To jest coś nieprawdopodobnego.

  36. Istnieje możliwość zabrania do zakupu paragonu, na którym będzie widniał numer NIP, jest to tak czy inaczej podstawą do wystawienia faktury.
    Na jego podstawie w ciągu kilku dni spokojnie można wystawić fakturę VAT. Do niektórych spraw warto podchodzić zdroworozsądkowo, są rzeczy, których korporacje ze swoim systemem nie są w stanie obejść. Wystarczy odrobina zrozumienia ze strony klienta, nikt przecież nie robi tego na złość, a sprzedawcy również cierpią na problemach systemowych

  37. i to właśnie klientela, wszystko im można, wszystko otwierać, rabaty dawać, roszczeniowcy !
    nie może przyjść za parę dni jak sytuacja sie wyjaśni po tą fakturę, czy inne rzeczy, bo musi mieć na już.. niestety tacy są klienci….

    • To nie piszcie na stronie o wystawienie wysyłce z magazynu w ciągu 24 godzin!

    • Ale zawsze można ręcznie wypisać fakturę proforma i później do niej wystawić normalną fakturę i wysłać klientowi (czy na e-mail, czy na adres domowy).
      Nie każdy ma 100m do sklepu, wyobraź sobie, że niektórzy muszą przyjechać z innej miejscowości.
      Dlaczego to klient ma cierpieć przez daną firmę?

  38. Takie pytanie – nie dało by się zaimplementować jakiegoś mechanizmu który wykrył by próbę zaszyfrowania plików? Np tysiące małych plików sprawdzanych pod kontem crc ? Może to uratowało by czesc danych.

    • Wszystko się da i wszystko można, ale też wszystko kosztuje (czas, prąd, moc obliczeniowa, miejsce na dyskach itp.)

  39. A mnie zastanawia dlaczego na stronie sklepu online jest informacja o dostępności w ciągu 24 godzin? Ja czekam już tydzień na realizację zamówienia a na stronie dostępność w ciągu 24 godzi

  40. Jaki jest finał całej sytuacji?

  41. W nawiązaniu do wpisu wyżej – Mediamarkt nadal unika wystawienia faktury VAT za zakupiony w sklepie stacjonarnym sprzęt. Wysłałem oficjalnie kopię paragonu z prośbą o przesłanie faktury w pdf bądź informację czy mogę odebrać na miejscu. Zero odpowiedzi. Pytanie do “tylko się należy” – ile jeszcze cierpliwości ma wykazać konsument, który za chwilę będzie musiał ponieść dodatkowe koszty księgowe w związku z końcem miesiąca i brakiem możliwości prawidłowego rozliczenia podatku VAT? Czekam do 30tego, dalszą korespondencję prowadzę przy udziale KAS, może w drodze wyjątku w związku z nieporadnością firmy będę mógł odliczyć VAT na podstawie paragonu fiskalnego (sarkazm).

    • beka z ciebie typie, obsraes sie bo nabrales smieci na fakture i nie mozesz odliczyc. Jako byly pracownik sklepu powiem ci cos, sprzedawcy maja w doopie klientow, nikogo nie obchodza twoje terminy, jezeli nie osiagnales tego co chciales od razu, mozesz dzwonic i do papieza i nic to nie zmieni, nikogo w zadnej firmie nie obchodzi twoj problem, wazne zebys wyszedl za drzwi. A twoj przypadek to wiedziales ze nie dostales faktury, wiedziales ze sa problemy z systemem, mimo to dokonales transakcji. Na twoim miejscu przelknalbym strate i dal sobie z tym spokoj, serio szkoda nerwow i czasu. Te sklepy sa tak ustawione, ze nawet pracownicy ktorzy odchodzili i nasylali kontrole roznych instytucji na konkretne markety, czy ogolne sklepy nie dawały nic, nie zmieniały nawet na dzien zadnego zachowania w srodku, pracownicy opisywali naprawde grube rzeczy, a koniec koncow sklep dalej funkcjonowal bez zadnego problemu.

  42. Beka to z ciebie typie bo widać, że robią z ciebie półgłówka a ty uznajesz to za stan normalny i jeszcze wyśmiewasz innych, którzy próbują z tym szambem walczyć. Zobaczymy jak sobie poradzą z prośbą o indywidualną interpretacje w zakresie odliczenia podatku VAT w przypadku odmowy wystawienia faktury. To jest za duża firma, aby upadła z powodu kary nawet 50k PLN ale jakiś łeb może zleci? Tak czy inaczej wezmę to na tapetę w wolnych chwilach.

Odpowiadasz na komentarz Mateusz

Kliknij tu, aby anulować

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: