15:16
17/8/2017

Wczoraj opisaliśmy scam na Facebooku, który może obciążyć wasz rachunek zanim się zorientujecie. Przypomnijmy, że jeśli użytkownik internetu mobilnego (telefon korzystający z sieci 3G/LTE lub dowolne urządzenie korzystające z Wi-Fi udostępnianego przez router z kartą SIM) wejdzie na stronę sprzedającą tzw. usługi WAP, to jej właściciel przekierowuje go (po kliknięciu lub nawet bez kliknięcia) na specjalną stronę operatora, która rozpoznaje użytkownika (po MSISDN i adresie IP) oraz nalicza mu opłatę bezpośrednio do rachunku, automatycznie, bez konieczności dodatkowego potwierdzenia. Tak. Jedno kliknięcie == natychmiastowa opłata. Nasz artykuł uświadomił wielu z was, że aby uchronić się przed tym atakiem, warto mieć blokadę połączeń i SMS-ów Premium Rate. Tylko jak tę blokadę włączyć? To nie jest już powszechna wiedza.

Jak zablokować SMS-y Premium (o podwyższonej opłacie)

Od wczoraj pytacie nas o to w e-mailach. Jak zablokować te drogie premium SMSy, MMSy i ten najgorszy rodzaj automatycznego ściągania kasy z konta po zwykłym wejściu na stronę, czyli internetu mobilnego na telefonie lub routerze WAP Billing?

Procedura blokady wygląda nieco inaczej u każdego operatora, a dodatkowo nie wszystkie telekomy ułatwiają dotarcie do informacji o sposobach blokowania. Aby zaoszczędzić wam czasu postanowiliśmy zebrać te informacje w jednym miejscu. Zrobiliśmy przegląd stron operatorów i wykonaliśmy kilka prób. Opisane w tym tekście metody powinny działać, ale jeśli nie działają to dawajcie nam znać. W wielu miejscach są sprzeczne informacje, a potem i tak okazuje się, że istnieją metody nieopisane nigdzie na stronie operatora… Będziemy więc w razie potrzeby dopytywać operatorów o szczegóły i ten tekst będzie uzupełniany.

Na marginesie dodamy, że Ministerstwo Cyfryzacji rozważa uszczelnienie przepisów chroniących przed oszustwami z użyciem usług Premium Rate. Informację na ten temat znajdziecie na końcu tego tekstu. Mówiąc krótko chodzi o to, że prawo będzie w większym stopniu wymagać od operatorów stosowania mechanizmów kontroli wydatków. Zanim to jednak nastąpi pozostają nam poniższe metody kontroli.

Orange

Ten operator oferuje trzy możliwości włączenia blokowania usług Premium Rate.

  • Po zalogowaniu się na Orange.pl (należy wybrać Mój Orange -> Pakiety i ustawienia -> zakładka ustawienia -> sekcja blokady -> Blokada premium data i postępuj zgodnie z instrukcjami)
  • W salonach firmowych Orange.
  • Poprzez kontakt z Biurem Obsługi Klienta. W tym celu trzeba wykonać połączenie na numer telefonu *100.

Uwaga – w Orange można włączyć blokadę “całościową”, albo tylko na wybrane rodzaje usług o podwyższonej opłacie. Zestaw możliwych blokad obejmuje…

  • blokady SMS MO (SMS-ów Specjalnych wysyłanych przez abonenta),
  • blokady MMS MO (MMS-ów Specjalnych wysyłanych przez abonenta),
  • blokady SMS MT (przychodzących SMS-ów Specjalnych- otrzymywanych przez abonenta),
  • blokady MMS MT (przychodzących MMS-ów Specjalnych- otrzymywanych przez abonenta),
  • blokady D&CB (czyli połączeń videostreaming i połączeń  ze strefami WAP Premium, gdzie opłata za każdą minutę połączenia czy każde rozpoczęte 50kB transferu danych jest wyższa od standardowej opłaty wynikającej z obowiązującego danego abonenta cennika usług telekomunikacyjnych w sieci Orange),
  • blokady połączeń 700 (czyli wychodzących na numery 70x xxx xxx),
  • blokady połączeń *7 oraz *4 (wychodzących na numery *7xxx/*4xxx).

Radzimy wyłączyć wszystko, a dopiero w przyszłości, jeśli zorientujecie się że potrzebujecie jakiejś usługi Premium, odblokujcie tylko ją. Ale o ile nie płacicie tzw. “podatku od głupoty”, czyli nie gracie w SMS-owych “konkursach”, to nie będziecie potrzebowali tych usług nigdy.

Plus

Plus umożliwia blokowanie podczas wizyty w punkcie Plusa lub SMS-em na bezpłatny numer 2601 o treści odpowiedniej do rodzaju blokady (zobacz tabela poniżej). Niestety aby zablokować wszystkie usługi Premium należy aktywować blokady oddzielnie na każdy rodzaj usługi. Czyli czeka Was wysłanie 7 SMS-ów:

W odpowiedzi na wysłane SMS-y powinniście otrzymać dwie propozycje progu kwotowego: 0 zł i wyższego progu wg. cennika (np. 0,16 zł). Należy ponownie wysłać SMS-a o treści podanej w tabeli (tj. z kwotą zero). Zmiana powinna nastąpić do 24 h po przyjęciu zlecenia. Czyli macie nie 7 a 14 SMS-ów do wysłania. Niestety, Plus nie umożliwia, jak inni operatorzy, szybkiego zablokowania wszystkich typów Premium. Mamy nadzieję, że to się zmieni.

UPDATE: Jeden z czytelników sugeruje wysłanie SMS o treści “START BLOKADA” na numer 8888. Ponoć zablokuje wszystkie za jednym razem.

T-Mobile

Usługi Premium Rate w T-Mobile można zablokować wysyłając bezpłatny SMS na numer 80450 o treści:

  • ALL ON (blokada wszystkich usług premium)
  • SMS ON (blokad SMS Premium)
  • POL ON (blokad połączeń premium)
  • WAP ON (blokada usług premium WAP)
  • MMS ON (blokad MMS premium).

Play

Play udostępnia kilka rodzajów blokad i się z tym nie kryje. Zablokować usługi Premium Rate można…

  • przez serwis Play24,
  • krótkim kodem USSD, (Zdecydowanie najprostsze!)
  • przez Obsługę Klienta (*500/*600),
  • w salonie Play.

Poniżej podajemy krótkie kody USSD.

  • *111*32*1# – blokada wysyłania SMS-ów Premium.
  • *111*48*1# – blokada wysyłania MMS-ów Premium.
  • *111*97*1# – blokada przychodzących wiadomości SMS/MMS Premium (prenumeraty).
  • *111*96*1# – blokada wszystkich usług Premium
  • *111*54*1# – blokada WAP
  • *111*55*1# – blokada streamingu
  • *111*98*1# – blokada połączeń głosowych na numery Premium o podwyższonej opłacie.

Virgin Mobile

Jakoś trudno było nam znaleźć informacje o blokowaniu Premium Rate na stronie tego operatora. Napisaliśmy więc do Karola Rucińskiego, który w imieniu Virgin Mobile odpowiada na pytania prasy. Dostaliśmy taką odpowiedź.

Tak, posiadamy mechanizm blokady usług premium.

Użytkownicy mogą bezpłatnie aktywować bądź dezaktywować blokadę poprzez kontakt z naszym Centrum Miłej Obsługi Klienta.

nju mobile

Usługi Premium Rate można bezpłatnie zablokować przez konto na njumobile.pl w zakładce Usługi.

heyah

Operator nie udostępnia blokowania usług Premium Rate, albo bardzo trudno to znaleźć na jego stronach. Zadaliśmy dodatkowe pytania i czekamy na odpowiedź.

Już niebawem zmiany w Prawie telekomunikacyjnym

Na początku lipca Ministerstwo Cyfryzacji przedstawiło projekt nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego, który ma m.in. ograniczyć oszustwa z użyciem usług Premium Rate. Nie wdając się w zbyt długie analizy wymienimy rozwiązania, jakie zaproponowano w tym projekcie:

  1. Telekomy będą zobowiązane umożliwiać klientom wskazanie progu kwotowego dla usług Premium Rate. Próg będzie mógł wynosić „0 zł”, czyli możliwe będzie całkowite zablokowanie takich usług.
  2. Jeśli abonent nie wskaże progu kwotowego, jego wysokość będzie określona domyślnie na poziomie 35 złotych (zob. zmiana w art. 64 ust. 5a).
  3. Będzie możliwość zwiększenia progu, jeśli ktoś bardzo zechce.
  4. Abonenci mają zyskać możliwość całkowitego zablokowania połączeń do i z numerów o podwyższonej opłacie. Obecnie nie zawsze jest możliwe blokowanie SMSów przychodzących (zob. zmiany w art. 64a).
  5. W przypadku naruszenia zasad świadczenia usług Premium Rate operator nie będzie uprawniony do naliczenia opłat za tak zrealizowane usługi. Taka zmiana w art. 64b ma “motywować przedsiębiorców” do dbania o to, aby współpracownicy i pośrednicy nie przymykali oczu na łamanie zasad.

Mamy nadzieję, że po wakacjach ten projekt pójdzie dalej i utnie przy samym …korzeniu, wszystkie oszustwa na Lidla, Biedronkę, czy zdjęcie na Facebooku, które prowadzą do fałszywych serwisów udających hostingi plików i naciągających na subskrypcję płatnych SMS-ów.

Zablokowałeś już Premium SMS u siebie? Świetnie! To teraz podeślij linka do tego artykułu swoim znajomym i koleżankom oraz kolegom z pracy — będą Ci wdzięczni :)

Przeczytaj także:

50 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. W Orange nie istnieje blokada o nazwie “Premium data” – za to jest Blokada dostępu do serwisów premium dla dorosłych, Blokada na Usługi Elektroniczne, Blokada wysyłania MMSów Specjalnych, Blokada wysyłania SMSów Specjalnych, Blokada MMS MT, Blokada Połączeń 0700 i 0701, i tak dalej, nie ma zbiorczej blokady.

    • Też nie widzę żadnego “premium data”… Mam kartę, może w abonamencie wygląda to inaczej. A może “Blokada na Usługi Elektroniczne” to jest ta blokada na wszystko?

  2. A w a2mobile zablokowane domyślnie jest większość numerów premium. Bez możliwości zmian. Niestety, w praktyce zablokowane są też numery przydatnych usług jak choćby Infolinia PKP. Operator twierdzi, że nie można nic z tym zrobić (czyt. nie chce im się).

  3. Dzięki Wam w końcu wyłączyłem :D (co prawda nigdy nie skorzystałem “przypadkiem”, ale strzeżonego…)

  4. Heyah to kalka Tak-Taka z T-mobile, więc z dużym prawdopodobieństwem zadziała sposób z T-mobile. Nie sprawdzałem, bo mam tylko “zwykłego” TM ;)

    • Przy okazji – dziękuję, podeślę znajomym :)

    • Próbowałem wyłączyć usługi premium kodem dla T-mobile w sieci Heyah ale otrzymuję komunikat,

      “Twój numer nie jest aktywny w T-Mobile”

  5. W vikingach też nic nie ma o możliwości wyłączenia. Napisałem maila do nich z prośbą o blokadę, zobaczymy co odpowiedzą.

    • Włączyli po godzinie.

  6. Nie da się wyłączyć w nju mobile na kartę. Nic takiego nie ma. Trzeba dzwonić do nju.

  7. Widzę tu specjalistów od różnych sieci komórkowych ;). Może ktoś wie dlaczego telefony w sieci T-mobile i Orange łączą się dwa razy częściej ze stacjami bazowymi w trybie “nie dzwonię, nie zmieniam lokalizacji”, niż sieci Plus i Play? Dokładniej, wygląda to tak, że telefon w T-mobile i Orange łączą się co 1,5h, a Plus i Play co 3h. Mało tego, telefony w tych pierwszych, są jakby dwa razy bardziej aktywne nawet pomiędzy półtoragodzinnymi łączeniami z siecią. Można to dosłownie usłyszeć kładąc telefon na obwodach przeróżnych wzmacniaczy głośnikowych lub słuchawkowych, albo poprzez zrobienie i przyłożenie cewki o kilkucentymetrowej średnicy, z np. 1-2m przewodu w izolacji i podłączonej bezpośrednio do wejścia mikrofonowego np. komputera. Charakterystycznie cykanie-pykanie, czyli przydźwięki z elektroniki telefonu są dużo bardziej intensywne, niż w Play i Plus.

    Czasem czytam na rożnych forach, że ktoś zauważył, że w którychś sieciach bateria telefonu rozładowuje się szybciej. Odpowiedzią zwykle jest, że to pewnie odległość od stacji BTS, albo nawet oskarżenia o tworzenie złego PR. No ale skoro telefony w Orange i T-mobile generują 2 razy większy “szum”, co sam sprawdziłem, to skądś muszą brać energię na takie nieekonomiczne w stosunku do pozostałych sieci działanie. Czy ktoś mógłby się do tego ustosunkować? Mocno naciągając, to także naciąganie na kasę ;)

    • “…Dokładniej, wygląda to tak, że telefon w T-mobile i Orange łączą się co 1,5h, a Plus i Play co 3h. …” No bo ktoś tak ustawił BTS,że komórka ma się meldować jak popierd…mimo,że zasięg jest na full “5 kresek”. W play były przypadki i regiony,że komórka co 15min meldowała.

    • Nie wiem dlaczego tak się dzieje, ale wiem czemu u obu operatorów. Otóż podpisali oni umowę o współpracy i używają wspólnych nadajników. Tam gdzie był T-M, a nie było O, stawiano jeden maszt dla obu, gdzie były oba, kasowano jeden i zostawiano drugi dla obu sieci itd.

    • he he – może dlatego że w Plus i Play jest większy ruch w eterze i ograniczają :)

    • Spokojnie – to tylko usluga lokalizacyjna.
      Czasami potrafia przelaczyc na ‘ping’ co minute (a bateria az swieci…).
      Kiedys byl taki uzyteczny gatget – nalepka z diodkami na telefon :)

  8. W Plus trzeba jeszcze wysłać bezpłatny sms o treści: START BLOKADA na numer 8888

  9. Nie wiem jak teraz, ale jak ja wyłączałem te usługi jakieś 1,5 roku temu w plusie to wystarczył telefon na infolinię – nie wysyłałem żadnych smsów.

    Zamiast więc wysyłać 14 smsów o których wspominacie w poście wystarczy zadzwonić albo przejść się do punktu? :)

    • Będzie szybciej. Ale tylko pod warunkiem, że masz szczęście. Ja jakoś tego szczęścia nie mam i ostatnio muszę czekać nawet po kilkanaście minut do połączenia z konsultantem. Jak za dawnych czasów kiedy miałem internet w Netii. Ale tam to już po kilkadziesiąt minut.

  10. sieć PLUS: SMS o treści “START BLOKADA” na numer 8888 blokuje przychodzące SMSy premium

  11. A jak obronic sie przed zagranicznymi numerami premium ?

  12. W nju mobile trzeba kliknąć kategorie usług blokady. Inaczej nie widać

  13. jeśli chodzi o Play to blokadę wszystkich usług premium można włączyć tylko wtedy gdy wszystkie pozostałe blokady są wyłączone (blokada wszystkich usług premium jest nadrzędna). Włączenie tej blokady aktywuje wszystkie wymienione przez Was rodzaje i nie trzeba wpisywać innych USSD.

    • może warto to dokleić do artykułu

  14. T-mobile nie działa to co napisaliście.

    • Tygrys, może masz już włączona jakąś blokadę? Sprawdź przez serwis “mój T-mobile”, tam tez można włączyć i wyłączyć blokady.

  15. Czy po zablokowaniu tych rzeczy będą działać połączenia z dziwnymi numerami, jak np. warszawski 19115?

  16. Witam, czy ktoś wie jak zablokować te usługi w Viking Mobile?

    • Trzeba wysłać maila z prośbą o blokadę i podać w nim numer telefonu, na adres e-mail: helpdesk@mobilevikings.pl

  17. Plus
    Po wysłaniu stop blokada SMS zwrotny
    Blokada uslug zostala aktywowana. Wyslij STOP BLOKADA na numer 8888, aby wylaczyc blokade uslug. Nie zablokowano zadnych uslug

  18. Red Bull Mobile to przecież brand Playa, a kody powyższe nie działają..

    • bo to RBM a nie Play

  19. Serio? Artykuł jak się zalogować i wyłączyć usługę? Albo jak zadzwonić na infolinię… Świetny na onet, ale proponuje pozostawić ten portal bardziej specjalistycznym. Czyżby na AAA nikt nie odpowiedział? ;)

    • Z samych użytkowników uBlocka strona się nie utrzyma.

  20. Nie znalazłem informacji czym się różnią blokady Plus z numeru 2601 i 8888 dlatego mam włączone wszystkie. Co ciekawe nie wykluczają się więc można włączyć je wszystkie dla pewności.

  21. Dodałbym jeszcze Mobile Vikings – wystarczy napisać maila do helpdesku

  22. “Radzimy wyłączyć wszystko, a dopiero w przyszłości, jeśli zorientujecie się że potrzebujecie jakiejś usługi Premium, odblokujcie tylko ją. Ale o ile nie płacicie tzw. “podatku od głupoty”, czyli nie gracie w SMS-owych “konkursach”, to nie będziecie potrzebowali tych usług nigdy.” Nie mogę się zgodzić, proponuję zadzwonić na informację pkp/dawny pks, albo do tanich linii lotniczych. A tam wszędzie 70xxxxxx, czasem nie da rady inaczej niż telefonicznie sprawy załatwić.

  23. w Plusie można też zalogować się na swoje konto plus online, aby zarządzać swoim numerem (nawet tym na kartę) i tam w Usługach też można włączyć “Blokowanie usług o podwyższonej opłacie”

  24. “Radzimy wyłączyć wszystko, a dopiero w przyszłości, jeśli zorientujecie się że potrzebujecie jakiejś usługi Premium, odblokujcie tylko ją. Ale o ile nie płacicie tzw. “podatku od głupoty”, czyli nie gracie w SMS-owych “konkursach”, to nie będziecie potrzebowali tych usług nigdy”

    niestety u niektórych operatorów jeśli wyłączymy wszystko to nie będzie można się dodzwonić na usługi 801… (bo jest podwyższona opłata) – i np. do banku już się nie dodzwonię :(
    Dodam jeszcze że oczywiście informację jaką usłyszymy w słuchawce przy próbie połączenia na numer 801… nie podpowie nam – “wyłącz blokadę premium ! “

  25. Te 35 zl to zrobione po T-mobile ?
    Przy okazji – czy komus sie udalo ustawic limit na 0.5 zl (w liscie wyboru kiedys bylo) – po probie ustawienia skrypt szedl sie kochac a pozniej przez dluzsza chwile nie dalo sie zlecic zadnej uslugi.
    Sprawe pierwszy raz zglaszalem im jakies ponad rok temu. Pozniej zglaszalem okresowo. Zero reakcji.
    Zdaje sie ze student ktory robil ich system skonczyl studia i nie swiadczy juz serwisu za ‘studencka’ stawke. A moze to byl stazysta?

  26. Mieszkalem w Holandi 8 lat, korzystalem z Vodafone – nigdy nie zdazyl mi sie taki problem ktory jak widze przydarza sie tak czesto w Polsce – moze to kwestia regulacji prawnych a moze tego ze operatorzy na zachodzie nie wchodza w uklady z przestepcami…

  27. W T-Mobile dostaję SMSem odpowiedź “Przepraszamy, wystąpił błąd. Prosimy spróbować później”.

  28. Pytanie za 1000 pkt! Jak zablokować transmisję danych przez wszelkie APN-y z wyjątkiem takiego, z którym połączenia są rozliczane w ramach standardowego internetu mobilnego? Przykład APN-u generującego dodatkowe koszty: video.plusgsm.pl w sieci Plus (na billingu widoczne jako tajemnicze “usługi multimedialne”).

  29. Wyłączyłem w Orange Blokadę na usługi elektroniczne. Po chwili dostałem sms że usługa Spotify została deaktywowana. A miałem aktywowaną usługę w Orange na 24m. za darmo i wg oferty powinienem jeszcze przez rok korzystać z serwisu Spotify za darmo. Wg regulaminu dezaktywację można przeprowadzić przez wysłanie SMS a nie przez włączenie blokady na usługi elektroniczne gdzie przy blokadzie nie było mowy że wyłączam też Spotify. Jestem ciekawy czy po terminie rozliczeniowym faktycznie zostanie to wyłączone bo regulamin Orange Spotify Premium zakłada że nie można ponownie aktywować tej samej promocji.

  30. Wystarczył by jeden zapis w prawie pt “Usługi premium powinny być domyślnie wyłączone” i to by starczyło. Ale kombinują jak konie pod górę bo jak wiadomo chodzi o pieniądze. I telekomu z tego mają niezła kasę i całe stada rożnej maści cwaniaków …

  31. Popieram pomysł nowej ustawy z jednym zdaniem: WSZYSTKIE usługi o podwyższonej opłacie (rate-premium) po aktywacji numeru muszą być DOMYŚLNIE ZABLOKOWANE PRZEZ OPERATORA a zdjęcie blokady może nastąpić jedynie na wyraźny (potwierdzony) wniosek abonenta.

    • Racja, racja, tylko wtedy operatorzy poszliby z torbami ;o) To już nie rok 98, w którym SMSy były po 2,30 sztuka ;o)

    • Monter, hello :)

      W 98 SMS to były darmowe. Wystarczyło ustawić węgierskie centrum SMS. Mówiłem Ci przecież :)

  32. A jeśli mam nr w nc+ przeniesiony z tmobile? Cóż zrobić żeby to wyłączyć ?

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: