12:25
8/7/2016

* Ogólnopolska awaria w Orange

W dniu wczorajszym otrzymaliśmy sygnały od naszych czytelników — klientów Orange (z różnych regionów Polski), że nie mogą oni uzyskać połączenia z siecią. Orange szybko poinformowało o awarii:

orange-awaria

i trzeba przyznać, że w przeciwieństwie do Netii, nikt niczego nie ukrywał a nowe wieści odnośnie incydentu spływały do klientów na bieżąco:

orange-rzecznik-twitter

Jak w rozmowie telefonicznej z naszym redaktorem wyjaśnia Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange:

O awarii bezpośrednio informowaliśmy na wszystkich dostępnych kanałach social mediowych, praktycznie od kiedy awaria się rozpoczęła. Na moim koncie na Twitterze, moim koncie na Facebooku, na blogu pojawiła się notka. Informacja była także na głównym koncie naszego korporacyjnego Facebooka oraz Twittera. Nie ukrywaliśmy że awaria jest, jaki ma zasięg, jaki ma zakres, co robimy żeby usunąć. Nie usuwaliśmy nic z Facebooka, byliśmy otwarci, informowaliśmy wszystkich klientów jaka jest sytuacja.
Problemy dotyczyły ograniczenia dostępu do usług mobilnego głosu i dostępu do internetu, zarówno w Polsce jak i w roamingu. Nie było tak, że ucichło wszystko. Awaria miała charakter techniczny. Analizujemy to. Jak zapewne Pan wie – bo reprezentuje Pan taki portal – szczegółowo tego typu rzeczy trzeba dokładnie sprawdzić.

Nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć, za usterkę odpowiada jedno z urządzeń operatorskich związane z obsługą transmisji pakietowej.

PS. Chyba jeszcze nie wszystko wróciło do normy — jak informuje nas jeden z czytelników, dostał już 38 SMS-ów, ze problem został rozwiązany ;)

5398540a-a8bd-4c23-8716-c92491ba15a2

Przeczytaj także:

Ten wpis pochodzi z naszego linkbloga *ptr, dlatego nie widać go na głównej.
*ptr możesz czytać przez RSS albo przez sidebar po prawej stronie serwisu.

Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

15 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Pewnie atak, ale się nie przyznają. Za dużo w ostatnich dniach się działo :)

    • W takich przypadkach często nie przyznają się bo nie wiedzą a nie wiedzą bo skąd mają wiedzieć jak w dużych firmach jest wystarczająco duża rotacja pracowników że obecne zespoły nie znają często nawet własnej infrastruktury w wystarczającym stopniu który pozwalałby na ustalenie czegokolwiek do tego dodaj troskę o własny tyłek no i tyłki swoich klakierów tak potrzebnych w ochronie tyłka własnego plus wyidealizowane wizje świata odklejonych od rzeczywistości ludzi i wychodzi na to że wszystko jest zawsze ok ! Bo w przeciwnym wypadku co by się okazało ? Stare przysłowie mówi niewiedza to błogosławieństwo – służy wszystkim na obecnym poziomie “ewolucji”, dlatego zawsze trzeba utrzymywać odpowiedni poziom merytoryczny lol

  2. Podobno padła jedna z pięciu serwerowni, odpowiedzialna za zarządzanie ruchem. Atak hakerski bardzo prawdopodobny…

  3. No trudno było by ukrywać taką awarie, przyczyny to już inna bajka jak się domyślam
    nadal są nie znane i specjaliści od raportów kreatywnych właśnie coś wymyślają że to piorun w antenę trafił albo coś takiego

  4. Tak to jest jak sie pozwoli amerykanom na dostep kontrolny w zwiazku z wizyta Obamy

  5. Czy ja wiem, czy “szybko”? U nas pierwsze problemy pojawiły się przed 12.00, komórki padły z grubsza o 17.00. Społecznościowe oficjalne kanały informowały ok. 19.00. Dla mnie to będzie nauczka, żeby zapasowy Internet mobilny mieć w innej sieci niż stacjonarny :)

    • Hmm … “Dla mnie to będzie nauczka, żeby zapasowy Internet mobilny mieć w innej sieci niż stacjonarny”

      Ja 2 “niezależne łącza mam od wielu lat.

      1) WAN1 – primary Netia adsl
      2) WAN2 – backup1 ORANGE adsl
      1 i 2 “wchodzą” do jednego routera z automatycznym failoverem.

      3) LTE – PLAY (jak wiadomo na “czudzej infrastrukturze) – modem stacjonarny
      4) 3G ORANGE – – modem mobilny

      W ub roku któregoś pięknego dnia – nie było netu na “żadnym łączu”, telefony ORANGE w też nie działały. Wdzwaniałem się na służbową konferencję z prywatnego numeru (w T-mobile) – tylko głos (bez obrazu).

      Nigdy nie wiesz, gdzie jest ten pojedyńczy (czasem wspólny) punk awarii

      Swoją drogą, że fajnie byłoby gdyby wszystkie masowe awarie były zgłaszane do UOKiKu i miesięczne raporty dostępne w necie ;-)

  6. Hm szczyt NATO będzie, może ktoś na sterowniku satelitarnej zagłuszarki antyterrorystycznej zły guzik wcisnął a teraz szukają oficjalnej przyczyny ;)

  7. W Grecji przy podobnej akcji Vodaphone miał tylko kłopoty na jednym BTSie z SMSami… Widać technologia poszła dalej ;)

    https://t.co/D5ktkK9yBz

  8. Podobna sytuacja była w Szczecinie, z UPC. Zarówno kablówka jak i net siadł na przeszło godzinę. Nie wiem czy to lokalna awaria przy moim przyłączu czy więcej osób tak miało, ale tak było. Byłbym wdzięczny za potwierdzenie od innych osób. Co do telefonu to nie wiem czy też siadł (zakładam że pewnie tak), bo nie mam telefonu w upc, komórka mi starczy.

  9. Maciarewicz testuje funkcję GSM-POWER-OFF :D

  10. Dosyć ciekawa awaria. Trochę trudno określić o co chodzi po dość ogólnym stwierdzeniu ze padło jedno z urządzeń do obsługi sieci pakietowej. Ale jeżeli to jest coś od PCRFa w górę to raczej byłoby to niezależne od lokalizacji a tutaj niedostępne były określone lokalizacje dla wszystkich abonentów. Co ciekawsze inne w tym czasie działały. Więc to raczej coś w corze. Na maintenance window raczej nie ta godzina. Tylko interesujące że padły serwisy w dosyć odległych lokalizacjach geograficznych i z tego co zrozumiałem roamingu. No i ten głos. Raczej to nie PS.

  11. Na stronie Orange klienci piszą że nie mieli dostępu do żadnych usług. Z opisu “ogólnopolska” oznacza że nie były to wybrane lokalizacje. To zmienia postać rzeczy – zostaje część wspólna czyli rozliczanie online – INy/charging. Ta część z informacja ze to element odpowiedzialny za obsługę sieci pakietowej to raczej błędna informacja.

    • Przecież accouting stoi obok, przez to nie leci ruch. Nie wiem jak inwigilacja, ale też powinna stać obok. Obstawiam coś bardziej prozaicznego – wymuszoną przez szczyt NATO aktualizację softu poza oknem serwisowym, możliwe nawet, że do wersji NSA-certified (bo to działa tak, jeździ prezydent po świecie zdobywając przyczółki, albo eksportując amerykańską gospodarkę, albo US Army przywozi demokrację).

      Stało pewnie jakieś stare pudło, którego nikt nie ruszał (bo Stary Admin przykleił karteczkę “nie dotykać”), ale przyjechało SS na audyt i wyszło, że dziurawe (dla kogoś więcej, niż oni) albo niekompatybilny styk LI.

  12. Zasłyszane w necie: prawdopodbnie ma to związek z http://tools.cisco.com/security/center/content/CiscoSecurityAdvisory/cisco-sa-20160713-ncs6k

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: