9:19
3/11/2017

Jeden z naszych czytelników otrzymał ciekawą wiadomość SMS. Oto treść tej wiadomości:

fałszywy SMS skłaniający do oddzwonienia na zagraniczny numer

fałszywy SMS skłaniający do oddzwonienia na zagraniczny numer

Już jestem! Numer podany jako nadawca SMSa skonczyl rozmawiac. Mozesz oddzwonic. Wiadomosc jest bezplatna, wyslana przez Operatora

Wiadomość ta bardzo przypomina faktycznie SMS-y wysyłane przez operatorów. Oto przykład jednego z nich:

Prawdziwa wiadomość o nieodebranym połączeniu wysyłana przez jednego z polskich operatorów

Prawdziwa wiadomość o nieodebranym połączeniu wysyłana przez jednego z polskich operatorów

Część osób rzeczywiście odruchowo oddzwania po lekturze takiego SMS-a. U niektórych może to być nawet pewna rutyna. Biada jednak tym, którzy nie zauważą, że w przypadku fałszywego SMS-a “udającego” wiadomość od operatora, numer do oddzwonienia rozpoczyna się od +53. Jest to Kuba, ale nie Twój znajomy Kuba, a kraj (nie mogliśmy sobie darować wrzucenia tu tego suchara ;).

Połączenie do Kuby to wedle cennika większości operatorów ostatnia strefa połączeń międzynarodowych i koszt nawet 13 PLN netto za minutę połączenia. I na tym zarabia oszust, który zapewne otrzymuje wynagrodzenie od każdej minuty — bo tak rozliczają się operatorzy — w uproszczeniu, ten z sieci którego inicjowane jest połączenie płaci temu, do w sieci którego połączenie się kończy (por. Termination Rates).

“Cyberoszustw” będzie coraz więcej

Żyjemy w czasach, w których każdy z nas otoczony jest elektroniką, komunikuje się przez e-mail, SMS czy MMS przy użyciu różnego rodzaju oprogramowania, które nie zawsze jest intuicyjne, prawnie nigdy nie jest tworzone z myślą o ograniczaniu wycieków danych, a co więcej nie działa powtarzalnie na różnych urządzeniach. To często sprzyja popełnianiu kosztownych błędów (por. Pracownik banku ujawnia dane klientów wysyłając MMS-y). Dlatego warto trzymać rękę na pulsie i szkolić swoich pracowników tak, aby uodpornić ich na różne komputerowe i smartfonowe ataki. Możemy w tym pomóc :)

Przeczytaj także:


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

34 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Tylko DEBIl oddzwania na numer zaczynający się +52

    • kazdemu moze sie zdarzyc pomylka. niektorzy nie zauważą, że kierunkowy to +52, a inni, że tak naprawdę to +53…

    • Dlaczego zaraz debil? Agustin Egurrola zapewne oddzwania na taki numer od razu i nie dziwi go kierunkowy +52 ;-)

    • 52 to kierunkowy do Bydgoszczy
      Część osób może nie zauważyć brakującego +48

    • Tylko człowiek o wysokim ego nazywa innych ludzi debilami, nie znając ich osobiście.

    • Inna cyfra, inny case litery. Trolling is a art…

    • marcin pieczarka oddzwania jakos

  2. Dokładnie taką treść SMS przysyła Orange.

  3. “operatorów ostatnia strefa roamingowa i ” a nie jest to połączenie międzynarodowe ? A nie roaming?

  4. Czyli jesli to zwykly numer to wystarczy sprawdzic w jakiej kubanskiej sieci on jest i dojechac tego operatora bo to chyba on sam to rozsyla jesli liczy na rozliczenia miedzyoperatorskie.

    • Przeciez to moze byc VoIP postawiony wlasnie w celu wyludzen. Operator nadrzedny tez na tym zarabia, wiec ma to w d*pie – szczegolnie w tak egzotycznym kraju jak Kuba. Zreszta tego typu walki zawsze pochodza z jakiegos egzotycznego kraju typu Nigeria, Ghana czy Kuba.

  5. a moze tak OPY się wezmą za jaka i przestaną udawać indora? opcja w obsłudze on-line a – zablokować premium i drugie międzynarodowe…

    • Kto udaje ten udaje indora.
      W Play jest możliwość zablokowania wszystkich usług Premium rate oraz połączeń międzynarodowych.

  6. Jak można dać się złapać na takiego smsa? Tak trochę z innej beczki. Do mnie parę dni temu zadzwoniła konsultantka Play, aby porozmawiać o ocenie (niskiej) wystawionej przeze mnie w odpowiedzi na zamknięcie jednego ze zgłoszeń (odnośnie otrzymywania telefonów z Play i innych firm pomimo braku zgód marketingowych). Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że nawet nie chciała mnie zweryfikować. :) Tylko od razu zaczęła pytać o moją ocenę do “ostatniego zgłoszenia, które znam”. :) Gdy zapytałem o weryfikację mojej osoby i dlaczego nawet tego nie zaproponowała, a także skąd ja mam pewność, że to BOK Play dzwoni trochę się zdziwiła i dalej brnęła w chęć otrzymania informacji. :) Czas powoli uciekać z tej sieci…

    • Ludzi z łapanki biorą, bo na to są standardowe odpowiedzi w stylu – konsultant przedstawia się ponownie z imienia i nazwiska, jeżeli to bezpośrednio Play, a nie firma zewnętrzna to na wyświetlaczu powinna się pojawić nazwa Play, jak firma zewnętrzna, to się mówi klientowi – moją tożsamość może Pan zweryfikować pod takim i takim numerem w Play i jednocześnie zmiękczenie w stylu nasza rozmowa jest nagrywana, a ja nie będę pytał o żadne poufne informacje itd.
      Ogólnie to naprawdę trzeba być warzywem i zupełnie olewać swoją pracę, żeby nie mieć przygotowanych odpowiedzi na większość sytuacji. W Play nie pracowałem, pracowałem w innych CC, ale pewnie z powodu sytuacji na rynku pracy coraz trudniej znaleźćogarniętych ludzi do tego zajęcia, a jest to też miejsce gdzie Ukraińca, czy nawet osobę ze wschodniem akcentem się nie wstawi.

    • Nie obraź się,ale wygląda to na zwykłą złośliwość z Twojej strony.Weryfikacja ma na celu uniknięcie podania informacji objętych tajemnicą osobie nieupoważnionej.Jeśli konsultant dzwoni do Ciebie w związku z ankietą satysfakcji,przypuszczam że może sam nie znać Twoich danych – po co mu one?Zakładam,że pytania w stylu…czy otrzymana odpowiedź była dla Pana wyczerpująca…czepiasz się trochę.

    • Ale bzdury piszesz. Durne ankiety itp układają ludzie z marketingu. Uwierz mi ankiety sa durne i idiotyczne. A sam system szkoleń z usług to dramat. Sami szkolacy nie znają dobrze usług. Ponadtto czesto i gesto sa zmiany robione w aplikacjach. O nowosciach ludzie dowiadują sie po zmianach. Sa bazy danych gdzie mozna cos poczytac doszkolic sie. Ale czesto i gesto jest to z bledami i tak dramatycznie i chaotycznie napisane, że odszukać cokolwiek to jak szukanie igły w stogu siana.
      Sam nie raz sie wkurzyłem na Play i to sromotnie. Ale to co odwala Play (100% źle zrealizowanie zgłoszeń nie znajomość usług i opowiadanie bzdur). U innych operatorów nie jest lepiej. Polityka firm jest takaa, że trzeba słodko pierdziec i wciskać kit mimo tego, że wiesz co jest grane (np infrastruktura nie wyrabia itp).

  7. Pół biedy gdyby połączenie rzeczywiście było na Kubę – połączenie jest przekierowywane gdzieś bliżej tylko pośrednik bierze kasę jak za normalne połączenie. Jest gdzieś na sieci artykuł na ten temat – zakładasz firmę-krzak która oferuje transfer połączeń roamingowych taniej jak konkurencja, rozmowy kierujesz do nikąd albo do Sosnowca a kasa leci

    • “do nikąd albo do Sosnowca” :D

  8. Takie SMS rozsyła wielu operatorów,choć w większości dotyczy chyba sytuacji,gdy wcześniej próbowaliśmy się z tym właśnie numerem kontaktować.Faktycznie,łatwo się nabrać.

  9. Jeśli to rzeczywiście masowy scam żerujący na Termination Rates, to *względnie* powinno być łatwo odnaleźć oszusta, zablokować wynagrodzenie z umowy do czasu wyjaśnienia i karać.

    No ale to by się najpierw komuś musiało chcieć iść za użytkownikiem!

    Zresztą już w komentarzach tutaj widać, że nawet sami użytkownicy nie idą za sobą, tylko się piętrzą na siebie w stylu “jak można było tego nie wiedzieć?”.

  10. Rozwiazanie dla dziecka lub innego członka rodziny.
    Robimy zgłoszenie o blokade premium wszystkiego to raz, dwa to limit rachunku powiedzmy 100 pln
    3 Najlepsze rozwiazanie to oferta na karte i wlasny telefon – dlaczego? Ponizej wyjasnienie

    Majac wlasny telefon na kartę, np Play lub inny operator (mam Play i na ich przykladzie podam rozwiazanie) wplacam 25 pln. Wykupuje pakiet 3w1 rozmowy smsy i pakiet internetu. Dzwonie bez limitu w Polsce ile chce. Nie straszne mi takie numery i inne adiotekstowe badziewia. Całe 25 pln idzie na pakiet i nic mi nie pobierze i nie zrobi minusowego salda bo sie nie da i tyle w temacie.

    Bez obaw za gigantyczne rachunki za telefon. Taka opcja dobra dla kogoś z rodziny itp.

  11. Takie sztuczki są w gestii agentów i pracowników operatora, najprawdopodobniej to ich sprawka.
    U którego operatora tego niema? Możliwa zmowa ponad podziałami, albo to cisami ludzie.
    Może w przyszłości Białoruś albo KRLD zaoferuje uczciwe łącze telefoniczne czy internetowe.

  12. A dlaczego mam w ogóle gdziekolwiek oddzwaniać? Jeśli ktoś ma do mnie sprawę będzie dzwonić do skutku…

  13. Czyli, jeżeli otrzymam takiego SMSa to już nie mogę do nikogo oddzwonić? Jeżeli spróbuję oddzwonić do znajomego (już po tym, gdy otrzymałem takiego SMSa) to też więcej zapłacę?
    “Uwaga na nowy przekręt! Nie oddzwaniaj do nikogo po takim SMS-ie”

    • Jak masz oferte na karte i wykupiony pakiet a saldo zero to nie zaplacisz nic, bo sie nie polaczysz.

    • Przecież chodzi o oddzwanianie na ten numer podany w SMS-ie, a nie na wszystkie od momentu jego otrzymania :)

  14. Kto na tym zarabia? Przecież zarobek na termination rates dotyczy operatora. Zarabia polski i kubański operator. W jaki sposób oszust otrzymuje pieniądze?

    Np. Gdybym ja wysyłał taki sms w Stanach i ludzie dzwonili na numer w Polsce, to zarabia operator amerykański i polski, ale ja złotówki na oczy nie zobaczę. O co więc chodzi?

    • Dawniej operatorami były tylko wielkie firmy i to niekiedy państwowe. Czasy się zmieniły, powstał rynek MVNO i dziś “operatorem” może zostać nawet Pan Zdzichu z siedzibą w garażu, bez ani jednego BTS-a! Postawi sobie jakąś VoIP-ową centralkę wirtualną “w chmurze”, będzie przyjmował połączenia z innych sieci i kasował stawkę MTR.

    • Wejdź sobie na:
      https://www.uke.gov.pl/tablice/NumerPlmn-list.do
      i rozwiń listę “Operator”. Trochę dużo tego! :)

    • @Marcib, Dziękuję za wyjaśnienie.

    • Marcin Maziarz no tak, państwowe firmy nie muszą się uciekać do takich sztuczek. Jak chcą okraść swoich klientów, to po prostu podnoszą podatki ;)

  15. > Połączenie do Kuby to wedle cennika większości operatorów ostatnia strefa roamingowa i koszt nawet 13 PLN netto za minutę połączenia.

    Nieee… ostatnia strefa połączeń międzynarodowych. Proszę, zmieńcie to, bo ludzie naprawdę nie odróżniają roamingu od połączeń międzynarodowych.
    Połączenie międzynarodowe to wykonywane z Polski do innego kraju.
    Połączenie roamingowe to wykonywane będąc poza Polską.

    * zakładając, że masz numer pochodzący z Polski oczywiście.

  16. Cholera a ja o mało dałem się nabrać na oddzwonienie na telefon +32 xxx xxx xxx jest to strefa numeracyjna Katowice a czekałem na ważny telefon z Katowic … w ostatnim momencie zauważyłem ten plusik z przodu

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: