8:36
30/3/2017

Od naszych czytelników otrzymyjemy informacje, które pozwalają przypuszczać, że na telefony Polaków od wczoraj masowo rozsyłane są oszukańcze SMS-y. Nadawcą jest numer: +48.516087625. A treść to:

516087625

Dziękujemy za aktywację usługi MALUCH. Dziennie otrzymasz 3 wiadomości SMS z krótkimi opowiadaniami (koszt każdej 3,69zł). Aby zrezygnować z usługi i uniknąć opłat wyślij SIM.MALUCH na numer 92555

Wiadomość ta, raz że nie pochodzi z numeru SMS Premium, a dwa, że celowo wprowadza odbiorcę w błąd. Naciągacz liczy, że ofiara w obawie przed kosztami, “zatrzyma” usługę. Z tym, że wysłanie sugerowanej treści SMS.MALUCH na numer 92555 tak naprawdę dopiero wtedy włączy ofierze usługę otrzymywania SMS-ów Premium i to w cenie: 25 zł netto, czyli 30,75 PLN brutto.

Wedle rejestrów UKE, następujące podmioty świadczą usługi korzystając z tego numeru:

    Digital Virgo S.A., ul. Inflancka 4, 00-189 Warszawa
    Scenic Group Sp. z o. o., ul, Podchorążych 73 lok. 33, 00-722 Warszawa
    Trader.com (Polska) Sp. z o.o., ul. Czerska 8/10, 00-732 Warszawa

Może któryś z czytelników wie, która z ww. firm obsługuje ten scam?

PS. 3 lata temu opisywaliśmy podobny scam, z fałszywą aktywacją usługi “POGODA”, a ostatnio policjanci z Krakowa rozbili szajkę, która takimi oszukańczymi SMS-ami oszukiwała Polaków. Miejmy nadzieję, że kwestią czasu jest także zatrzymanie osób odpowiadających za ten przekręt.

Dziękujemy czytelnikom Mateuszowi i Sławkowi, którzy poza informacją o scamie, przesłali także screeny

Przeczytaj także:

41 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Prawdopodobnie sms obsługuje simpay.pl

  2. Ciekawe ile czasu zajmie milicji namierzenie oszusta.

    • Kilka dni w szpitalu byłem i przegapiłem… znów mamy milicję? :D

    • Najpewniej milicja bierze sama w tym udział^^
      Tak na serio na przekrętach sms premium zarabiają operatorzy GSM , a operatorzy jak to operatorzy żaden grosz im nie śmierdzi :).

      Na oszustów wystarczyłby jeden prosty trik – operator winien domyślnie blokować wszystkie płatne usługi premium ,a tylko zainteresowanym na prośbę odblokowywać po stosownym komunikacie, informacji jaki będzie koszt wysłania sms.

  3. Najsmutniejsze jest to, że operatorzy zamiast bronić swoich klientów z zadowoleniem na tym zarabiają.

    • Jak już kiedyś pisałem, powinni zrobić jakiś interfejs umożliwiający weryfikację, czy klient rzeczywiście chce aktywować usługę. Mogłoby być tak, że np. po wysłaniu SMS-a premium operator automatycznie odpisywałby do klienta z odpowiedniego numeru “Koszt usługi wynosi 0,75 zł miesięcznie. Aby potwierdzić, wyślij SMS o treści TAK na numer …”. Nie trzeba by było nawet zmieniać software’u telefonów. Ale co z tego, skoro operatorom by to się nie opłacało, bo nie dostawaliby wysokich prowizji od naciągniętych klientów?

  4. Dzień dobry,

    z tej strony administrator serwisu Simpay. Informujemy o blokadzie usługi, jak i konta w naszym serwisie. Partner na potrzeby weryfikacji przygotował niezwykle wiarygodną stronę internetową, z namacalną usługą która nie budziła naszych zastrzeżeń. Również potwierdził swoje dane osobowe skanem dowodu oraz przelewem bankowym.

    Wszystkie poszkodowane osoby proszę o kontakt bezpośrednio ze mną – k.wojdak@simpay.pl
    Z naszej strony zapewniamy pełen zwrot poniesionych kosztów, a w przypadku nieuczciwego partnera sprawę zgłosimy do prokuratury. Nasza firma nie będzie tolerowała tego typu zachowań.

    Z poważaniem,
    Krzysztof Wojdak

    • Fiu fiu BRAWO!
      Jestem pod wrażeniem! Czas reakcji 30min!

    • wow! Piękne podejście! Pogratulować czasu reakcji i podjetych działań. To się nazywa dbanie o dobry wizerunek firmy i użytkowników. Jestem pod ogromnym wrażeniem.

    • czyli wystarczy wyszukać klientów w google: SIM.* 92555, pozyskać różne numery z których można przeprowadzić podobną akcję SMS – i w celu ochrony klientów zablokowane zostaną konta wszystkich klientów, którzy na potrzeby weryfikacji mieli wiarygodne serwisy ;)

      Ciekawe kiedy konkurencja to podłapie…

  5. czy te smsy są gdziekolwiek używane do legalnych celów? nie mam na myśli wysłania jednego sms premium i płatności za coś, ale te subskrypcje? może jakaś kampania w celu delegalizacji tego?

    • Są> Niektóre MMO indie oparte o subskrypcje mają opcję płacenia przez tego typu uslugę.

    • noo, to poważny use-case warty utrzymania, mimo bardzo dużego ryzyka scamu :D

    • Nie potrzeba zakazywać usługi, wystarczy domyślnie włączyć wszystkim klientom blokadę subskrypcji sms. A jeśli ktoś bardzo potrzebuje to niech sobie wyłączy po kontakcie z BOKiem operatora, tylko absolutnie nie przez sms, czy krótki kod.
      Rozwiązanie genialne w swojej prostocie, tylko żaden operator tego nie zrobi, bo na tym zarabia.

    • Szkoda tylko ze od powiedz nastapila dopiero po informacji pracownika serwisu simpay.Ktos z zarzadu juz musial sie tym zajać.Przecierz dorazu wiadomo ze to przekret powinien ten ktos isc siedziec za taki chamski przekret!!!!!!!!!!!!!!

  6. Namierzenie oszusta będzie łatwe – karta sim jest zarejestrowana. Chyba, że oszust kupił zarejestrowany numer…

    • Sugerujesz, że cudowna ustawa “antyterrorystyczna” polegnie na pierwszym lepszym naciągaczu? ;)

    • no to jak kupil zarejestrowany numer to np przez neta musial zamowic ten numer wiec mozna dojsc do ip komputera zamawiajacego i rowniez adres gdze ktos odbieral dana karte zarejestrowana np na jaiegos slupa.proste

    • Aleś ty naiwny. Jak robi takiego wała to z pewnością zadbał o anonimowość.

  7. Dlaczego nie można tego skojarzyć z JEDNĄ firmą? Kto rozdziela smsy (wg treści) między tych 3 odbiorców? Jakoś mi się nie chce wierzyć że każdy operator niezależnie. Poza tym zablokowanie takiego numeru po zgłoszeniu scamu powinno być kwestią pół godziny – wystarczy żeby operator zadzwonił pod 3 losowe numery, które ostatnio aktywowały usługę i spytał czy faktycznie chciały to zrobić.

  8. Ja nawet takiego spamu nie czytam do końca tylko usuń i już. Przecież tego pełno przychodzi.

  9. W internetach można znaleźć że z tego numery na przełomie grudnia-stycznia dzwonili ludzie podający się za “legalnych” lichwiarzy z Vivusa.

  10. A ja od kilku dni dostaje smsy o treści “Orange: w ramach abonamentu ZA DARMO możesz zlokalizować każdego. Przekonaj się teraz! Wskazówki w SMS z nru 60504.” Co ciekawe wiadomośc chyba jest wiadomością systemową bo pojawia się jako komunikat na środku ekranu z możliwością natychmiastowego zatwierdzenia :) Dodatkowo znalazłem w sieci taką stronkę http://www.gdziejestdziecko.pl/pakiety-orange. Czy operator nie powinien ścigać takich naciągaczy ze względu na zły wpływ na wizerunek operatora ?

  11. Witam serdecznie.
    Wiele osób napisało że operatorzy powinni bronić przed przypadkową aktywacją usług premium i tym podobnymi przypadkami. Jednak wielu operatorów ma usługi typu całkowita blokada SMS premium. Szkoda tylko że są schowane gdzieś na dnie w długiej liście dostępnych usług.

  12. Dodam że to nie jedyny taki przypadek w ostatnim czasie, może znana wam firma r-eg.pl też stosuje takie praktyki od ostatniego czasu. Screeny daje tu: https://imgur.com/gallery/9U15Y

  13. Digital Virgo S.A., jest firmą wynajmującą ten numer rożnym innym firmom na rynku. Oni też bez problemu mogą ustalić kto zarabia na takim spamie ponieważ muszą wiedzieć komu wydzierżawili końcówkę SIM.Maluch

    • Wiedzą, ale… nie powiedzą, zasłaniając się “tajemnicą handlową”. W Polsce bowiem prawo chroni przekręciarzy a nie zwykłych obywateli. W Niemczech by łupić kogoś usługami premium to przekręciarz musi wcześniej uzyskać pisemną (żadne klikania, zgoda ustna czy SMS!) zgodę klienta. Bez tego idzie się do telekomu i ten musi wrócić wszystko co do centa jak nie jest w stanie zaprezentować pisemnej zgody klienta. Nie tak jak u nas “pisz pan do sądu Nigerii”… Powiedzmy że chciałbyś złożyć reklamację takiej “usługi” – w tym POpapranym kraju telekom Cię wyśmieje i powie, że połączenie było a usługę świadczył nie on, tylko “Digital Virgo S.A” i on nie jest stroną. “Digital Virgo S.A.” Cię wyśmieje i powie, że to nie on, tylko jego klient, a jego nie poda bo “tajemnica handlowa”. Sąd pewnie pozew odrzuci, bo nie podałeś namiarów pozwanego, którego Digital Virgo Ci nie poda, bo po to to Digital Virgo jest by być parawanem dla przekręciarzy. I założę się, że jej majątek to “wydmuszka” – firma nie składa, patrząc na KRS, wymaganych raportów finansowych, bo lepiej płacić 500zł grzywny niż je ujawniać… Jak po wielu kosztach na prawników wyczaisz jak zmusić “Digital Virgo S.A” do ujawnienia klienta to się przekonasz, że ta firma zniknęła a jej właściciele działają pod inną nazwą i wyprą się związków z Digital Virgo. Sądy wolą wsadzać do więzień osoby niedorozwinięte umysłowo za zjedzenie bez płacenia batonika za 99gr…

  14. Powtarzam: kto ma w tym interes (telekomy na pewno: 50% z takiego wyłudzenia) i kto lobbuje by nie wprowadzić takiego prawa jak w Niemczech? – by ściągnąć choć centa z konta niemieckiego abonenta świadczący usługę premium musi mieć PISEMNĄ zgodę od klienta – żadne tam klikanie, sms-y itp.! W umowie jest nazwa firmy świadczącej usługę! Uczciwa firma się nie ukrywa! Dlaczego jakieś “tajemne siły” blokują takie rozwiązanie w Polsce?

  15. wpiszcie sobie ten telefon w angielski graphsearch na fb. Zobaczycie kto za tym stoi:)

  16. Jak zwykle trójka największych operatorów (kolumna operator), prowadzi przy pomocy firm trzecich niemoralną działalność – nie wiem czy można by tą wątpliwą działalność nazwać złodziejstwem w świetle naszego prawa. Tutaj może pomóc jedynie taki oto zapis w Kodeksie Cywilnym “człowiek (osoba) jest podmiotem w stosunku do wszystkich bytów prawnych i organizacyjnych, i jedynie sąd powszechny może to prawo ograniczyć”. Bez takiego zapisu nic się nie zmieni.

  17. SMSowe subskrybcje przecież to z natury nie pachnie dobrze.

  18. Pytanie, czy numer nie jest zespoofowany, bo właściciel w/w numeru podawał go w pewnym serwisie społecznościowym. No ale możliwe, że spoof właśnie …

  19. A dzisiaj przychodzą maile z fałszywego DHL…

  20. Niestety te firmy raczej nic nie zrobia. Mialem przyjemnoac korespondowania z nimi w celu zablokowania scamu ktory nawiedza FB pod nazwa “Urodziny z xxxx” (zamiast xxxx nazwa znanych firm handlowo-uslugowych). Po zgloszeniu wybrykow dostalem zapewnienie ze robia co trzeba aby uniknac kolejnych incydentow. Niestety te aie dalej powtarzaly.

  21. Potwierdzam info o przychodzących fałszywych meilach z DHL

  22. Dzisiaj dostałem sms o podobnej tresci, z tym ze niby zasubskrybowałem Porntube…
    Prawdziwa plaga

  23. Ciągle Tomek Dylich?
    Czy tylko już numer przeszedł na niego?

  24. Piszecie o usługach sms premium ‘zewnętrznych’ firm. A ile jest takich numerów “badziewiarskich usług” na kracie SIM, jak się bierze nowy nr/kartę SIM w salonie któregokolwiek z operatorów GSM? Jaki normalny użytkownik komórki korzysta z jakiś konkursów, horoskopów i innych badziewi, które są ‘fabrycznie’ w książce adresowej?

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.