15:57
1/7/2010

Od czasu o czasu wspieramy ciekawe imprezy i konkursy, których celem jest rozwiązanie (nie tylko informatycznych) problemów naszego smutnego życia. Niebezpiecznik właśnie został patronem Międzynarodowego Konkursu Naukowego, który zachęca do opracowania inteligentnego systemu nawigacji ruchu drogowego w Warszawie.

Bottle neck!

To, co do niedawna wydawało się być wygodą i ułatwieniem, staje się udręką i narastającym problemem dużych miast. Chodzi o podróżowanie po mieście samochodem, które przez wciąż wzrastający ruch uliczny staje się uciążliwe nie tylko dla mieszkańców miast, którzy cierpią z powodu wzrastającego hałasu i zanieczyszczenia, ale i samych kierowców, dla których jazda samochodem zaczyna przypominać o średniowieczne pola bitew.

Preview

Rozwiązaniem problemu może być wynik konkursu, do którego chcielibyśmy Was zachęcić. Zadanie polega na opracowaniu algorytmu będącego odpowiedzią na jeden z trzech problemów postawionych przed uczestnikami:

  • przewidywanie natężenia ruchu ulicznego – celem jest stworzenie przewidywań przyszłych wartości w oparciu o dane z ATR (automatic traffic recorder)
  • modelowanie procesu tworzenia się korków ulicznych – podczas rannego szczytu komunikacyjnego / w obecności robót drogowych, w oparciu o informacje o powstaniu pierwszych problemów drogowych
  • przewidywanie i rekonstrukcja ruchu drogowego – w oparciu o informacje w czasie bieżącym, otrzymane bezpośrednio od kierowców, którzy są wyposażeni w nawigację GPS wspartą odbiornikiem GSM wysyłającym do serwera współrzędne obecnego położenia

Uczestnicy mogą wybrać jedno, dwa lub trzy zadania, których rozwiązania się podejmą.

Nagrodami w konkursie są wygrane pieniężne oraz udział i prezentacja swojego rozwiązania na Międzynarodowej Konferencji Data Mainingowej, która będzie odbywała się w Sydney. Jest o co walczyć, bo wartość nagród wynosi $5 000! Konkurs trwa do 6 września 2010 roku. Więcej informacji na stronie http://tunedit.org/challenge/IEEE-ICDM-2010

Przeczytaj także:

17 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Żeby chociaż wybrane rozwiązania weszły w życie…

  2. Taki algorytm jest warty 10x więcej niż nagroda, a taki naprawdę porządny, to pewnie i 100x więcej, więc ten konkurs to taki se :)

  3. Gregor: Konkurs jak konkurs, ale od biedy można niczym kangur skoczyć do Sydney..

  4. Jak wygląda argorytm? W jakimś określonym języku, czy ogólne zasady np. :
    -Patrz statystyki ulica 1 i wybierz rozwiązanie o mniejszej liczbie x

  5. “odbiornikiem GSM wysyłającym”
    pozdro.

  6. Ale przejmują prawa autorskie jak wygram?:P

  7. Data mainingowej? miningowej? majningowej? Chciałem Was poprawić, ale się poddałem (mimo wszystko chyba jednak ta druga opcja).

  8. fajna nowomowa.: przewidywanie natezenia, modelowanie procesu, rekonstrukcja, bla bla bla.
    a na koniec informacja, ze stolica 40 mln panstwa, 2,5 mln miasto….nie posiada obwodnicy. i to wszystko ma miejsce w Europie, w 2010r.

  9. Nie trzeba sztucznej inteligencji i super algorytmów, tylko wywalić na zbity pysk ludzi, którzy ustawiają synchronizację świateł – to jest główna przyczyna korków – światła zmieniają się zbyt szybko – zanim wszyscy zdążą ruszyć (czas reakcji kierowców się sumuje), znowu zapala się czerwone. A światła na Górczewskiej to fail dwudziestolecia.

  10. Zrobić ronda jak w Amsterdamie – bez świateł. Najlepszy naturalny algorytm.

  11. @Rogal
    Napisz własny system synchronizacji świateł ;]

  12. @Rogal: ale to właśnie taki algorytm do ustalania tego jak mają być zmieniane światła może być projektem konkursowym! Samo “za szybko” to za mało powiedziane. Trzeba zamodelować sytuację, w którym zmieniają się wolniej (o ile? o sekundę? 10? minutę? godzinę?) i pokazać, że twój system będzie lepszy. Niestety wartość nagród faktycznie jest trochę z dupy wzięta…

    Trzeciego punktu za to w ogóle nie rozumiem. Że niby taki ODBIORNIK GPS za 300 zł z MediaMarktu potrafi coś wysyłać?:)

  13. Jeśli ktoś znajdzie czas, to polecam artykuły w Świecie Nauki. Z analiz wynika, że ruch uliczny modeluje się tak samo, jak płyny, czyli jeśli potraktujemy to jako układ hydrodynamiczny, to da się nad tym zapanować.
    Co więcej – jest to już nawet w praktyce potwierdzone – Boston i Seul wywaliły autostrady z centrów i poszły w stronę rozłożenia ruchu na wszystkie ulice a nie skupianie się na arteriach o jak największej przepustowości.

  14. Przewidywanie można by zrobić w oparciu o boidy a przynajmniej ja bym tak kombinował(chociaż może to być całkowicie błędne).

  15. Targeo.pl przwiduje ruch drogowy – sprawdziłem, bardzo dobrze to działa. Zresztą AutoMapa też tak potrafi, na podstawie zebranych danych z urządzen z AM.

  16. @Kamil Kaczmarczyk: to tageowcy i amowcy będą stać w korkach odpowiednich dla używanego softu? ;p

  17. Założenie jest fałszywe, a problem nierozwiązywalny. Jeśli pomiędzy daną dzielnicą a Centrum są 2 drogi, z czego jedna w remoncie, a druga ma wydzielone BUSPasy, to żaden algorytm nie pomoże, bo wszyscy będą musieli jechać tą jedyną, zatłoczoną drogą. Rozwiązaniem może być jedynie modernizacja istniejącej infrastruktury, poprzez np. położenie przejazdów przez liczne w Warszawie torowiska kolejowe, zrobienie przejazdów pomiędzy drogami, które kończą się wysepką piachu, rozdzielającą e drogi, a a wielu przypadkach zlikwidowaniem ogrodzeń osiedli, blokujących drogi publiczne. Dopiero wtedy tworzenie modli i algorytmów będzie miało sens.

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: