20:33
15/4/2018

Od 3 dni, ktoś wysyła na telefony Polaków SMS-a, w którym podszywa się pod MediaMarkt i informuje, że “paczka jest gotowa do odbioru”. W SMS-ie jest link, który po kliknięciu informuje, że w paczce od MediaMarkt jest nowy iPhone X. Trzeba tylko opłacić koszty przesyłki w wysokości 5 PLN. Cała akcja wygląda wiarygodnie, bo wiele osób rzeczywiście w swoim życiu cośtam kupiło w MediaMarkt, a SMS nie przychodzi z nieznanego numery, tylko właśnie od nadawcy podpisanego jako “MediaMarkt”. Mimo to, jak się zapewne domyślacie, jest to oszustwo i jeśli ktoś kliknie w linka, może stracić kilkaset złotych.

My w linka kliknęliśmy i specjalnie dla Was daliśmy się okraść, abyście mogli zobaczyć jak od początku do końca wygląda ten przekręt i na czym dokładnie polega.

Tu MediaMarkt, mamy dla Ciebie przesyłkę!

Całość zaczyna się od takiego SMS-a:

Szanowny Kliencie!
Twoja paczka jest gotowa do odbioru!
Nr Ref.: UPS-89X7103W
Zobacz tutaj >>

https://goo[.]gl/9RZ4jA

Wiemy, że rozsyłane są także inne linki, a oszuści zmieniają również cytowany w SMS-ie numer referencyjny. Co dzieje się po kliknięciu w powyższy link? Jesteśmy przekierowywani na stronę:

http://mediamarkt.pl.goodsurprises[.]top/1051/1/0b8eba64.php

A potem dzieje się to, co uwieczniliśmy na poniższym filmiku:

Jak widać, ofiara jest okłamywana, że MediaMarkt, z okazji 25 lecia sklepu, ma dla niej nagrodę. Tą nagrodą ma być iPhone X. Trzeba tylko śpieszyć (zobaczcie jak zmniejsza się liczba dostępnych do “odbioru” iPhonów). No i trzeba pokryć koszt wysyłki. Niewielki. Zbyt piękne aby było prawdziwe? Oczywiście!

Musisz podać dane karty i możesz stracić kilkaset złotych

Sama strona nie jest zbyt dopracowana. Fałszywe opinie zadowolonych zwycięzców nie pojawiają się w sposób widoczny. iPhone X na zdjęciach jest iPhonem 8, a po wybraniu koloru telefonu, przechodzi się na stronę mybabydelivery.com, gdzie nie ma już mowy o odbiorze, a o wzięciu udziału w konkursie, gdzie telefon można wygrać.

Trzeba tylko podać dane osobowe i dane karty płatniczej i zaakceptować zasady. A te są następujące. Opłata 5 PLN to opłata wstępna, jeśli po 5 dniach nie anuluje się “subkrybcji”, naliczona zostanie opłata 99PLN, co miesiąc. Stracić więc można nawet kilkaset złotych.

Tysiące Polaków kliknęło

Sprawdziliśmy statystyki odwiedzin, dla kilku linków z tej kampanii SMS-owej, jakie podesłali nam nasi Czytelnicy. Nie wiemy ile osób przez ostatnie 3 dni otrzymało SMS-a, ale wiemy ile otworzyło linka, który był w wiadomości:

Jak widać, jest to średnio 1-2 tysiące osób na rozesłany URL. A URL-i było kilka.

Mój kolega dał się nabrać — co robić, jak żyć?

Rozumiemy, że dla iPhona X można stracić głowę i wyłączyć myślenie. Jeśli znacie kogoś, kto podał na powyższych stronach dane swojej karty, to przekażcie mu, aby zastosował się do poniższych porad, jakie od lat przekazujemy naszym klientom w ramach szkoleń z cyberbezpieczeństwa dla firm:

  • Zrób CHARGEBACK, jeśli podałeś dane karty płatniczej i czujesz się oszukany. Po prostu skontaktuj się z bankiem i poproś o cofnięcie transakcji metodą Chargeback.
    Każdy właściciel karty płatniczej (i debetowej i kredytowej) ma prawo wykonać Chargeback, czyli cofnąć transakcję z wyciągu. Bank cofnie transakcje i zwróci środki na Wasze konto, a jednocześnie przekaże sprawę do organizacji płatniczej, która może ukarać finansowo sprzedawcę (czyli tutaj organizatora “konkursu” lub oszusta który promował go przez podszywające się pod MediaMarkt SMS-y). I warto to zrobić, bo im więcej takich “kar” tym większa szansa, że pośrednik w płatnościach całkowicie zablokuje organizatorowi “konkursu” przyjmowanie płatności kartami płatniczymi.
  • Wycofaj zgody na przetwarzanie i odsprzedawanie Twoich danych osobowych. Jeśli komuś podałeś swoje dane osobowe, a po namyśle chciałbyś je wycofać, zrób to za pomocą tego formularza. Masz do tego prawo. Wydrukuj formularz, podpisz i prześlij pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, albo zwykłym e-mailem do firmy, która korzysta z Twoich danych (czyli np. wysyła Ci spam). Firma musi przestać przetwarzać Twoje dane. Jeśli tego nie zrobi, a dysponujesz np. podpisanym potwierdzeniem odbioru, po 25 maja, czyli po wejściu w życie GDPR/RODO, będziesz mógł domagać się sporego odszkodowania.
  • Czytaj regulaminy konkursów i serwisów, które coś Ci obiecują. Pamiętaj, że nawet w internecie nikt nie rozdaje telefonów czy kilkuset złotowych bonów za darmo. Tego typu oszustw jak ten scam na iPhona z MediaMarkt jest w sieci dużo. Dopiero co opisywaliśmy oszustwo na fałszywe bony do Biedronki, TESCO i Żabki, a wcześniej przestrzegaliśmy przed “bezpłatnymi” biletami lotniczymi.
  • Za zakupy w internecie płać kartą, zwłaszcza na podejrzanych stronach lub w sklepie z którego usług wcześniej nie korzystałeś i nie wiesz, czy jest “sprawdzony”. Właśnie ze względu na możliwość CHARGEBACK-u, czyli bezkosztowego wycofania transakcji, gdyby coś poszło nie tak. Polacy boją się płacić kartą przez internet, ale to paradoksalnie jeden z najbezpieczniejszych dla naszych finansów sposobów płatności, bo transakcje kartą zawsze można wycofać, jeśli sprzedawca nas oszuka i nie dostaniemy tego, co chcieliśmy. Po prostu karty płatnicze są ubezpieczone. Przelewów nie da się wycofać. Blików też nie. Dlatego w internecie sugerujemy płacić kartą. To po prostu mniejsze ryzyko i wbrew pozorom większa ochrona naszych pieniędzy.
    Bezpieczeństwu kart płatniczych poświęciliśmy drugi odcinek naszego niebezpiecznikowego podcastu “Na Podsłuchu”. Dowiesz się z niego nie tylko o CHARGEBACK-u, ale i o innych trickach, które pozwolą Ci taniej i bezpieczniej kupować rzeczy w sieci. Zapraszamy do podsłuchania!

Te 4 przytoczone powyżej porady to tylko część informacji, jakie powinien posiadać każdy użytkownik komputera, smartfonu i internetu. W sieci, nie tylko w trakcie zakupów internetowych, czai się na Ciebie więcej pułapek. O wszystkich wymierzonych w Polaków atakach i oszustwach oraz przede wszystkim tym jak się przed nimi chronić opowiadamy podczas naszego 3h wykładu pt. “Jak nie dać się zhackować“. Najbliższy wykład odbędzie się w Gdańsku 23 maja — zapraszamy do zapoznania się z pełną agendą i do rezerwacji miejsc!

Przeczytaj także:

58 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. A jak się ma CHARGEBACK do transakcji z kartą z 3-D Secure czy podobnym zabezpieczeniem (wprowadzonym/wymuszonym przez bank wydający kartę)?

    • 3D-secure jest opcjonalny. Dla sklepu, nie dla użytkownika oczywiście. A więc o ile sklep go nie zaimplementuje, to to zabezpieczenie nie działa w żaden sposób.

      Jeśli jednak chodzi o samo chargeback w wypadku, gdy rzeczywiście jest wykorzystane takie zabezpieczenie, to nie wydaje mi się by coś to zmieniało.

    • Zmieniałoby, gdybyś twierdził, że to nie Ty płaciłeś (skradziona karta / wyciek numerów kart) – wtedy bank ma dowód, że ktoś się uwierzytelnił, więc może powiedzieć, że to jednak Ty i nie oddać kasy. Jednak w wypadku, gdy towar/usługa były fałszywe, nie ma problemu z chargebackiem.

  2. Do mnie przychodziły kilka razy także takie maile. I też sygnowane jako media markt

  3. @Grzegorz, 3D Secure uwierzytelnia dodatkowo transakcję, przez co nie można zgłosić jej jako nieautoryzowanej, nadal jednak istnieje możliwość zgłoszenia produktu jako niezgodnego z opisem.

  4. ehhh, głupich nie sieja…
    jak ktoś w coś takiego klika to ma to na co zasługuje… tak jak nie kazdy ma prawo prowadzić auto tak nie każdy powinien mieć prawo do używania komputera czy innych urządzeń typu ‘smart’- jak sam jest ”far behind being smart” – tyle w tej kwestii..

    • Przeczytałeś każdy z regulaminów? Wziąłeś kredyt we frankach? Wypełniłeś jakiekolwiek dane w profilu na Facebooku? Na każde z problemów wynikłych z tych rzeczy można odpowiedzieć “głupich nie sieją, zasługują na to”. Ty możesz być bardziej świadomy w branży IT, ale niekoniecznie ogarniesz wszystkie kwestie kruczków związanych np. z leasingiem samochodu, czy też po prostu z jego ubezpieczeniem. I jak będziesz mieć stłuczkę, to dopiero wtedy się przekonasz, ile to Cię będzie kosztować. A ktoś wtedy powie “głupich nie sieją, mógł dokupić ubezpieczenie XYZ, które było za 5 PLN w ofercie” ;)

    • Nie powiedziałbym żeby ktoś za głupotę zasługiwał żeby go obrobić z hajsu, ale zgadzam się że żeby się dać na takie coś złapać trzeba być durniem. Równie dobrze mógłby do kogoś podejść na ulicy facet z lewym identyfikatorem mediamarkt i powiedzieć że ma do oddania iPhone X, trzeba tylko pójść za nim w tą ciemną uliczkę… Co złego się może stać? ;)

    • Każdy jest mądry póki go nie zrobią w ch*.

    • @Macieju, ja się z Tobą zgodzę.
      @Piotrze odniosę się do Twojego kometarza – są ludzie którzy jednak czytają regulaminy, zapoznają się z umowami leasingowymi, nie mają fb i nie biorą kredytów we frankach.
      Do tego aby nie klikać wystarczy elementarna wiedza, co więcej wiedza ta wystarcza aby nie musieć klikać tj nie zapisywać się w durnych konkursach, nie zostawiać wszędzie swoich danych etc.
      Skądinąd wiele osób ma to gdzieś i takich bym określił mianem ‘głupich’. Do tej grupy nie zaliczają się osoby starsze, dzieci i szeroko rozumiani artyści :)
      Zaliczają się natomiast Ci którzy chociaż wiedzą że podejmują ryzyko to jednak to ryzyko ignorują. Wielokrotnie rozmiawiałem z kolegami z pracy o tym np. jak szpiegował kinect. Czy to ich zniechęciło do jego zakupu ? NIe. Rozmawiałem z sąsiadami w 2009r o kredytach zanim je brali, m.in o kredytach we frankach i o tym że kurs z ostatnich 5 lat wahał się w granicach 25% – czy to ich zniechęciło – nie, podjęli ryzyko i teraz płaczą. To Ci co ich nie sieją właśnie.

    • Mnie to nie dziwi, każdy musi się sam przekonać że nie ma nic za darmo i nikt im nie da iphona za 5 zł. Nauka kosztuje i takie oszustwa są częścią tej nauki.

  5. Czy płatność kartą jest taka bezpieczna? Ten kij ma dwa końce. Załóżmy, że chcemy kupić jakiś przedmiot. Szukamy w internecie. Znajdujemy sklep, który ów przedmiot ma w ofercie. Kupujemy. I mamy do wyboru sposób płatności. Płacimy przelewem. Powiedzmy, że 50 zł. Sklep, to oszust. Co tracimy? 50 zł + nasze dane (imię, nazwisko, adres, e-mail, nr tel.). Jednak jesteśmy mądrzejsi i wybieramy bezpieczną płatność kartą (chargeback, jakby coś poszło nie tak). Sklep przekierowuje nas na fałszywą stronę płatności (PayU, PayPal…). Co tracimy? To co powyżej + dane karty. I zanim się obejrzymy znika nam z konta kupa kasy (zależnie od ustawionych limitów). Oczywiście rozpoczynamy reklamację chargeback, zgłaszamy sprawę na Policję, zastrzegamy kartę itd. Jednak na odzyskanie “kupy kasy” będziemy musieli trochę poczekać. Stracony czas, nerwy…

    • Zazwyczaj w ramach Chargeback dostajesz reklamowane środki z powrotem na konto od razu. Żeby dodatkowo zminimalizować ryzyko, polecam płacić debetówką podpiętą do osobnego rachunku, na którym nie trzymasz wszystkich oszczędności swojego życia. Wcale nie trzeba płacić za specjalne karty “prepaid” do transakcji internetowych, jakie oferują niektóre z banków. Ten numer z osobnym rachunkiem i debetówką do niego (zazwyczaj darmową) jest lepszy.
      Alternatywa, to płacenie wszędzie kredytówką, bo wtedy wydajesz pieniądze nie swoje, a banku (co sprawia, ze bank jest “bardziej zmotywowany” do ich odzyskania).

    • Ze dwa razy korzystałem z Chargebacku i nie było to tak “od razu”.

    • Jaki bank, jaka karta i ile dni?

    • Mialem kiedys historie z oszustwem na stacji benzynowej. Jezdzilem samochodem firmowym i placac karta debetowa(Mbank) za zakup paliwa na fakture sprzedawca wzial karte i poszedl kilka metrow do terminala(jeden na stacje)miedzy stanowiskami i cos tam robil z karta. Po przyjezdzie do domu sprawdzilem platnosci i zauwazylem, ze zostaly sciagniete dwie platnosci o roznej kwocie w tej stacji w tym samym czasie zamiast jednej. Po zgloszeniu do Mbanku czekalem nie kilka dni ale az 2 miesiace na zwrot pieniedzy na konto. W gratisie za to “oczekiwanie” zwrocono mi obie platnosci. Nawet ta za ktora wzialem paliwo choc wyjasnialem na infolinii ktora platnosc byla prawidlowa a ktora nieprawidlowa(oszustwo).

    • @Arek 2018.04.15 21:34
      Jeśli nie jesteś pewien, czy sklep jest legit, to dajesz dostawę do pracy.
      Jasne, w przypadku “gabarytów” pozostaje kwestia logistyczna no i czy szef
      nie będzie kręcił nosem,
      mimo wszystko łatwiej zmienić nr karty, niż prywatny adres,
      zaś adres firmy i tak jest w dziesiątkach miejsc w internetach.

  6. Czemu chargeback pisać “CHARGEBACK”, a nie po prostu chargeback?

    • Obciążenie zwrotne. :)

  7. Wysłanie takiego formularza – spoko, ale czy rzeczywiście podmiot przetwarzający dane będzie w stanie nas zidentyfikować tylko po imieniu i nazwisku? Czy i w jakich sytuacjach rekomendujecie podać więcej identyfikatorów?

    • Jeżeli trzeba, sami poproszą. Natomiast formalnie każde pismo mają obowiązek ustawowy trzymać przez określony czas (pisma zwykłe dotyczące kwestii prawnych do podmiotów prywatnych to kategoria archiwistyczna bodajże B1 albo B2), więc za dużo danych = więcej danych, którymi “na lewo” można gdzieś na Seszele przehandlować.

  8. A mnie ciekawi jak dostali barmke sms z nadpisem mediamarkt. Jak ja załatwiłem bramkę z nadpisem dla jednej z instytucji finansowych to trzeba było mieć zgodę właściciela użytej nazwy do takiego nadpisu.

    • Wystarczy branding SMS i zamiast numeru nadawcy wyświetla się nasza spersonalizowana nazwa, np. RTVAGD, SALON, PROMOCJA lub cokolwiek innego o długości maksymalnie 11 znaków. Takie SMS można wykupić od kilkunastu gr/sztuka ale chyba każdy serwis wymaga potwierdzenia danych osoby wysyłającej to myślę, że tutaj nie będzie problemu ze zidentyfikowaniem nadawcy. Chyba, że wszystko było robione na ‘słupów’ to trochę utrudni sprawę.

    • Bo niektórzy operatorzy (carriers) mają w nosie co tam ustawiasz, a wysłać możesz z całego świata. Nie musisz używać do tego krajowych operatorów.

    • Są na świecie (niekoniecznie w PL) API, w którym caller-id po prostu się podaje. Ba. Są takie API do rozmów głosowych, w których caller-id po prostu się podaje, a dysponując trunkingiem VoIP można sobie ustawić dowolną zawartość nagłówka Remote-Party-ID. Tak właśnie na youtubie Projectu Mayhem gość obdzwania z chmury indiańskie call-centers wbijając dla każdego połączenia przypadkowe caller-id ;)

  9. Te statystyki używania linka są… dziwne.
    Trzecią najopularniejszą platformą jest X11, obecny w UserAgencie użytkowników Linuxa. Normalnie duza liczebnośc Pingwinów by mnie cieszyła, ale tu 8% świadczy raczej o tym, że linka badała większa ilość bezpieczników. Do tego gigantyczna nadreprezentacja SamsungBrowser i nieproporcjonalnie mała w stosunku do użytkowników iPhona liczba uzytkowników mobilnego Safari. Chrome jest aż tak popularnym interfejsem Safari na iPhonie?

    • Nie wiem czy nadreprezentacja Samsungów – mają jakieś 30% rynku smarthponów w Polsce.

  10. Oglądając wasz filmik z testu oszusta, czułem się jakbym sam to robił. Me gusta! xD

  11. W jaki sposób podszywają się że pisze: ” Mediamarkt”

    • Tekstowy caller-id na komercyjnych bramkach WWW->SMS. Norma.

  12. Trzeba uważać… A poza tym, kto mógł uwierzyć w to, że Media Markt będzie rozdawał Iphone za 5zł… Co jak co, ale takie telefony przecież swoje kosztują :D

  13. Pare lat temu do wujka dzwoniono ze niby z media markt i kazali mu wejsc na strone i cos wypelnic, gdzie podobnie prosili o dane karty i inne poufne informacje, a ze wtedy pracowalem w mm to przekazalem info do centrali aby sie procederem tez zainteresowala, Uslyszlaem tylko zebym glupotami glowy im nie zawracal.

  14. Czy aby na pewno zwykły przelew (nie karta) jest formą płatności nieodwołalną?
    https://niebezpiecznik.pl/post/jak-pracownik-pko-probowal-ukrasc-zloto-i-wpadl/

    • Teoretycznie przelew odpowiednio uprawniony administrator może wyksięgować ręcznie, ale jak poszło Elixirem to taka operacja wymaga współpracy banku otrzymującego (no bo pieniądze poszły z banku do banku, to teraz muszą wrócić) ;)

    • No właśnie w przytoczonym artykule był przelew z PKO do Raiffeisen. Pieniążki sobie nawet trochę poleżały na koncie odbiorcy po czym przymusowo (bez woli beneficjenta) wróciły do PKO. Tak więc pierwotna transakcja i jej chargeback szły ELIXIR-em w obie strony.

    • Dyrektor jednego banku dał zgodę, dyrektor drugiego dał, no to admini środki wyksięgowali ;) W Pekao też ciekawie jest z rozliczeniami z Peopaya na przykład, bo czasem jest “transakcja”, później jest “zwrot nierozliczonej transakcji”, a jeszcze później “korekta” z naliczoną transakcją ponownie :P

  15. “Cała akcja wygląda wiarygodnie” – Naprawdę? Ktoś wysyła sprzęt za kilka tys. PLN i koszt 5 PLN stanowi jakiś problem?

  16. “zrób to za pomocą tego formularza. Masz do tego prawo. Wydrukuj formularz, podpisz i prześlij pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, albo zwykłym e-mailem do firmy, ” – no jasne, że oszuści skasują dan i przeproszą za kłopot oraz w ramach przeprosin prześlą iPhone X za przesyłkę którego trzeba zapłacić 5 PLN.

  17. Doproszenie się by bank uruchomił nam Chargeback przypomina walkę z wiatrakami, przynajmniej w MBanku…
    Oni to pięknie nazywają ‘reklamacją’ i kręcą jak mogą by odmówić wypłaty środków.

    • Obsługa klienta w mB***u woła o pomstę do UOKiK.

    • @Lukasz032
      Jeśli w banku złożymy reklamację a ten się ociąga lub strzela fochy to skargę na bank-wystawcę najlepiej złożyć do organizacji płatniczej VISA lub MC (w zależności jakie logo jest na karcie). Znacznie szybciej i skuteczniej niż UOKiK!

  18. Cały czas ludzie w to klikają, link do aktualnych statystyk jest tutaj https://goo.gl/9RZ4jA.info

  19. W tym piśmie o niewyrażaniu zgody, przedostatnia linia “drug sprzeciwu…”- miało być chyba “druk”?

  20. > Każdy właściciel karty płatniczej
    POSIADACZ. Właścicielem jest bank. Kropka.

  21. Ludziska. Mamy XXI wiek i jeszcze są osoby które nabierają się na przekręt z iPhonem? Masakra. Myślałem, że temat już jest zamknięty … wiele razy :D

  22. Ja kiedyś otrzymałem maile o fakturze Play wystawioną na mnie, a w tamtym czasie nie miałem żadnych usług Playa.

  23. Czy chargeback działa także poprzez paypal z przypiętą kartą?

    • W PayPalu masz paypalowe cofnięcie transakcji z ktorego możesz skorzystać.

  24. Co to znaczy “po wejściu w życie GDPR/RODO, będziesz mógł domagać się sporego odszkodowania”. Można prosić o jakieś szczegóły?

  25. Paypal rowniez oferuje chargeback…

  26. Dzisiaj tez kupe ludzi dostalo spam linkujacy do strony play’a (https://mailspam.info/en/smartfon-za-zlotowke-i-etui-w-prezencie-zobacz-oferte_6392483976465754099-243c55cc4ac7ddc798c3ca3bd56d6702.htm) za ktorym stoi firma “Sample Sp. z o.o.”.

    Po wpisaniu linku http://m.mojenewsy.com/l/9367481/389/MrWP.html w http://redirectdetective.com mozna zaobserwowac ciekawy lancuszek

  27. Czy można zablokować takie sms ?

  28. Witam, ja dostaje codziennie takie maile podszywające się pod biedronkę, “polska dostawa paczek”, mediamarkt, Deichmann, pośrednictwo pracy itp, nie ma nigdzie możliwości anulowania subskrypcji, wszystkie maile prowadzą do wykupienia abonamentu na jakiś badziew, ich support wymienił ze mną kilka maili ale bez konkretów, a potem cisza. Łatwo mogę poznać że to fałsz, bo zamiast marek, wszędzie piszą witaj arek…ale to jest irytujące, gdy wysyłają ci 2xdziennie po kilka maili. Pomoże mi ktoś? Korzystam z poczty onet, każdy z tych maili jest z innego adresu.

  29. Witam, Niestety dostałem sms z media markt o wylosowaniu mojego kodu pocztowego w sprawie iPhoneX. Zanim się jorgnąłem, że to ściema podałem imię, pierwszą literę nazwiska i adres zamieszkania (nie podałem info o żadnej karcie debetowej czy kredytowej. Czy mam się czego obawiać lub musze coś zrobić aby mi nie dźwignęli kasy ? Link z sms przekierowywał mnie na stronę http://www.ideesfausses.com/PL_mediaa/?uclick=g5e8ftdz. Potem jak się zorientowałem o co kaman to fałszywymi danymi przeszedłem do płatności i przekierowało mnie na stronę https://dillem.com/25456840/checkouts/….. (cyferki).

  30. A jak jest taka sytuacja że ktoś wpisal dane ale nie dokonał żadnej płatności ani nie podał numeru karty i po prostu wylaczyl ta stronę bo się zorientował jednak że to fałszywe to są jakieś konsekwencje.?

  31. A co z revolut? Jak się zapłacił przez niego co grozi i jak wtedy cofnąć takie głupstwo?

  32. Witam. Znajomy otrzymał ww. SMS jedyna różnica to adres. Teraz jest mediamarkt-pl. ….. Więc wygląda na ponowienie akcji z czerwca

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.