21:36
8/5/2014

Kilka dni temu jako chyba jedyni w Polsce zainteresowaliśmy się ciekawym przypadkiem paraliżu kilku lotnisk w USA, spowodowanego tajemniczą “awarią systemu komputerowego”. Wrzuciliśmy na ten temat krótką informację do naszego linkbloga *ptr (widoczny po prawej stronie). Dziś znane są już przyczyny tej awarii — przelot szpiegowskiego samolot U-2 na dużej wysokości.

Widok kontrolera lotów

Widok kontrolera lotów (fot. Piotr Konieczny)

Szpiegowski samolot U-2

U-2 to stary, szpiegowski samolot produkcji Lockheed Martina, który w czasie Zimnej Wojny, 50 lat temu, wykonywał tajne loty nad Rosją na dużych wysokościach.

Samolot U-2

Samolot U-2

W środę, samolot tego typu o kryptonimie “Dragon Lady” wleciał w przestrzeń powietrzną monitorowaną przez systemy lotniska w Los Angeles (LAX)… i system komputerowy ERAM sterujący pracą lotniska zawiesił się. Konsekwencje awarii były dość spore i …groźne. Centrum kontroli lotów musiało całkowicie zawiesić przyjmowanie samolotów w swoją przestrzeń, co osiągnięto przez wydanie ogólnokrajowego zakazu startów.

Zakaz obowiązywał przez godzinę i dotknął tysięcy pasażerów. Tylko na lotnisku w Los Angeles całkowicie odwołano start 23 lotów, przekierowano miejsce lądowania dla 27 lotów i opóźniono 212 połączeń.

Amerykański urząd lotnictwa wydał krótkie oświadczenie, że przyczynę usterki namierzono i wprowadzono poprawki na przyszłość. I tyle. Co faktycznie spowodowało awarię? Tego nie ujawniono. Szybko zaczęły się jednak pojawiać ciekawe hipotezy…

Przepełnienie zmiennej?

RSnake zastanawiał się, czy przypadkiem U-2 nie leciał na wysokości powyżej 65,535 stóp, co odpowiadałoby granicy 16-bitowej zmiennej typu liczby całkowitej (ang. integer) i mogłoby spowodować popularny w oprogramowaniu błąd przepełnienia (ang. overflow).

Rsnake na temat potencjalnej przyczyny awarii

Rsnake na temat potencjalnej przyczyny awarii

Z tą hipotezą był jednak pewien problem — U-2 zapewne nie pierwszy raz przelatywało na takiej wysokości nad tym lotniskiem. W końcu samolot ma ponad 50 lat…

Tajna misja i testy nowej broni elektronicznej?

Część z internautów, zaczęła snuć hipotezy, że Dragon Lady było tego dnia na tajnej misji, gdzie wosjko testowało nową broń, która potrafi “skutecznie usmażyć systemy kontroli lotów przeciwnika”. Wojsko zaprzeczyło jednak, jakoby samolot U-2 brał udział w tajnej misji, której celem miały być zakłócenia oprogramowania na lotnisku.

U-2 przyczyną, ale nie bezpośrednią

Realną przyczynę awarii zdradza jeden z pracowników, który umieścił komentarz w tej sprawie na Reddicie:

Komentarz pracownika LAX

Komentarz pracownika LAX

Jeśli też nie rozumiecie użytych w powyższej wypowiedzi skrótów, to witajcie w klubie. Z powyższego można jednak wywnioskować, że to nie U-2 spowodował błąd systemu, a pracownik lotniska, który wprowadził do systemu ręcznie pewne oznaczenie trasy przelotu, jak to kontrolerzy lotu mieli w zwyczaju w sytuacji zaobserwowania lotów na dużych wysokościach. Pech chciał, że zrobił to po raz pierwszy na nowej wersji systemu, która rutynową czynność kontrolera odebrała inaczej niż wersje poprzednie i spowodowała wygenerowanie dużej liczby komunikatów, a te zawiesiły system.

Generowanie dużej liczby komunikatów wynikało najprawdopodobniej z tego, że przypisanie oznaczenia OTP (On The Top) przez kontrolera ustawiało w systemie domyślną wysokość 7 500 stóp (a najprawdopodobniej powinno to być 75 000 stóp). W takiej sytuacji, system musiał przeliczyć trasy na każdej wysokości pomiędzy rzeczywistą (60 000 stóp) a docelową (7 500 stóp). To wygenerowało zbyt duże obciążenie i system zawiesił się.

PS. Ciekawe czy dzisiejsze zgubienie drona przez Wojsko Polskie, to też efekt błędu programistycznego… ;)

Przeczytaj także:


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

17 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Pewnie nigdy się nie dowiemy co było przyczyną ‘awarii systemu’. Za to ubawiło mnie to:
    “Wojsko zaprzeczyło jednak, jakoby samolot U-2 brał udział w tajnej misji, której celem miały być zakłócenia oprogramowania na lotnisku.”
    No bo przecież jakby to była tajna misja i testowanie czegokolwiek tajnego to by się przyznali :D

    • sprytne!

  2. Tak po krótce gwoli wyjasnienia użytych skrótów i terminologii:
    FAA (Federal Aviation Authority) – Amerykański odpowiednik Urzedu Lotnictwa Cywilnego (ULC)
    FL600 – poziom przelotowy (Flight Level) 600 = 60 000 stop = ok 18300m
    VFR – Visual Flight Rules – mówiąc ogólnie jest to określenie na lot wykonywany “na mapę”, poprzez obserwację przestrzeni dookoła samolotu i latanie z dala od chmur (w pionie i poziomie)
    OTP – VFR On ToP – okreslenie oznaczające lot VFR który uzyskał zgodę na lot na wysokości ponad pokrywą chmur, tzn niekoniecznie z widocznością ziemii ale nadal z dala od chmur.
    data block – miejsce na ekranie wyświetlające dane ne temat konkretnego lotu

    p.s.
    Zdjęcie podpisane “Widok kontrolera lotów” jest zdjeciem wizualizacji z radaru naziemnego którego na dużych lotniskach jak pokazane nie obsługuje potocznie rozumiany “konroler lotów” tylko służba naziemna o kryptonimie “Ground” – piloci zgłaszają się do niej po pozwolenie na uruchomienie silników i wypychanie z miejsca postojowego a nastepnie służba ta prowadzi nadzór nad ruchem wszystkich pojazdów na lotnisku, do linii brzegowej pasa startowego gdzie pilot przełącza się na pierwszego kontrolera przestrzeni powietrznej – “Wieżę” (Tower).

  3. VFR to visual flying rules: lot odbywa się (w uproszczeniu) na podstawie obserwacji otoczenia, nie wskazań instrumentów.
    Parametr OTP przesuwa umownie samolot lecący wysoko do strefy, która nie jest zarządzana przez kontrolerów i której maksymalny pułap wynosi ~7500 stóp. W ten sposób kontrolerzy “pozbywają się” samolotu z listy zarządzanych przez siebie lotów i “oszukują” system,żeby nie zgłaszał konfliktów z innymi, rejsowymi samolotami (które i tak na wysokości powyżej 41000 stóp nie polecą). Bezpieczne, ale system musi być na taką opcję przygotowany. Ten nowy nie był:/

    • A co do innych skrótów:
      FL 600 = Flying level 600 = (mniej więcej) 60000 stóp
      FAA = Federal Aviation Administration – (znów w uproszczeniu) coś jak nasz Urząd Lotnictwa Cywilnego :)

  4. FAA – Federal Aviation Administration
    ERAM – En Route Automation Modernization
    FL600 – Flight Level 600 (60000 stóp)
    OTP – On The Top
    VFR – Visual Flight Rules (zasady lotów przy dobrej widoczności)

  5. Uwaga! czepiam się:
    Z formalno-merytorycznego punktu widzenia U-2 nie mogły latać w czasie zimnej wojny nad Rosją, ponieważ takie państwo w owym czasie nie istniało!
    Takiego babola raczej spodziewałbym się w MediachRegionalnych albo u tej modelki, co chce zostać europolityczką :-)

    • Good point :)

    • ZSRR był państwem federacyjnym.
      Formalnie istniała ROSYJSKA FSRR. Miała swój rząd, flagę itp.
      Zupełnie jak teraz Polska w Euro Unii. Też mamy flagę, rząd itp.
      Ale co z tego?

  6. Witam. Skoro przyczyna została w miarę rozumnie wyjaśniona, to może dodać do nazwy tematu znak “?” Bo temat mówi/sugeruje kompletnie inną przyczynę/rozwiązanie niż ta podana w treści samego posta. Pozdrawiam.

  7. > Wojsko zaprzeczyło jednak, jakoby samolot U-2…
    aa.. no jeśli zaprzeczyło to ok… :/

  8. To moze opiszcie sprawe Su-24 ktory przelecial 12 razy nad USS Donald Cook ktory operowal na Morzu Czarnym – sprawa dotyczy systemu AEGIS i systemu Khibiny-Y

  9. a nie 23 loty… ? pl lang mode on?

  10. Pracownik lotniska pisze, że pracuje w Fort Worth – a nie na LAX!

  11. ciekawe czy da się code injection przez transponder mrrr :D

  12. Piotrze, robisz zdjęcia tabletem? Poważnie…?

    Jedynie jeśli kandydujesz do głównej nagrody w konkursie selfshot roku to jesteś usprawiedliwiony;)

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: