9:09
9/1/2018

Tauron rozsyła do swoich klientów “poważne pisma” z formularzem, który trzeba “niezwłocznie odesłać“. Wygląda to na jakąś istotną procedurę wynikającą ze zmiany prawa wraz z początkiem nowego roku kalendarzowego, ale w istocie jest to dość sprytna próba pozyskania nowych zgód i danych klientów.

TAURON: Ważna informacja w Sprawie aktualizacji Państwa danych osobowych

Wspomniane pisma od Tauronu mają dwie strony. Pierwsza jest pismem przewodnim sugerującym, że Tauron koniecznie musi zaktualizować nasze dane w związku z nowymi unijnymi przepisami o ochronie danych (RODO). Pod pismem zatytułowanym “Ważna informacja” podpisał się sam wiceprezes, więc sprawa musi być istotna…

Warto zwrócić uwagę na pogrubione słowa: “musimy zaktualizować” oraz “niezwłocznego odesłania“. Sugerują one obowiązek i konieczność działania szybko. Nigdzie nie ma ani słowa o tym, że odesłanie formularza jest dobrowolne (to nasze, jedyne wytłuszczenie w tym artykule, a bije wszystkie trzy Taurona ;).

W piśmie znalazła się też sugestia jak “prawidłowo” wypełnić formularz (“proszę, aby zaznaczyli Państwo zgodę we wszystkich oknach“). Bo druga strona pisma to formularz. Naszym zdaniem obwiedzione w czerwoną ramkę słowa “TAK na wszystkie poniższe zgody” po raz kolejny sugerują sposób wypełnienia — zresztą popatrzcie sami:

Czy zwróciliście uwagę, że obok najbardziej widocznego pola dotyczącego zgód “Tak na wszystkie poniższe zgody” pojawiła się informacja:

Jeśli dodatkowo zaznaczysz jakąś zgodę poniżej, to ona będzie wiążąca

Takie zdanie może niektórych wprowadzić w błąd. Może im się wydawać, że jeśli zaznaczą, tak jak prosi o to Tauron, “TAK na wszystkie poniższe zgody” to bez dodatkowego zaznaczania którejś ze zgód szczególnych, zgoda ta nie będzie obowiązywać. Ale będzie, bo “TAK na wszystkie zgody” oznacza (niespodzianka!) tak, na wszystkie zgody!

Wyrazisz zgodę, czekają cię “najlepsze oferty” (…i loterie)

A zgody, też są pięknie opisane, np. “Dzięki tej zgodzie będziemy mogli np. (…) przedstawić ci dobrą ofertę” dalej “korzystną ofertę” później “najlepszą ofertę” i niżej “wyjątkową ofertę“. Jak widzicie, niedobrych i niekorzystnych ofert Tauron nie będzie przedstawiać, więc nie ma się czego obawiać! :-) Ale zgadzając się na niektóre ze zgód, zgadzacie się także na przekazywanie danych osobowych Partnerom Tauronu.

Jeśli zastanawiacie się, kim są “Partnerzy”, to pismo wspomina o tym, że ich listę można znaleźć na stronie tauron.pl. Zmierzcie, ile czasu zajmie Wam, po wejściu na stronę tauron.pl namierzenie miejsca, gdzie znajduje się lista partnerów. Jeśli stracicie cierpliwość, to my znaleźliśmy tę listę za Was. Jest tutaj i Partnerów jest 18. Są nimi m.in. firmy będące operatorami telekomunikacyjnymi, ubezpieczycielami, bankami i …Pan Bogdan Czernecki, Pan Łukasz Wcisło oraz Pan Mariusz Sołtysik.

Dopiero na samym dole pisma pojawia się prawie niewidoczna informacja o tym, że

“Jeśli nie chcesz zaktualizować swoich danych, nie wypełniaj formularza”.

I to jest najważniejsze co musicie wiedzieć w tej sprawie:

Nie macie obowiązku wypełniać tych pism i nie musicie odsyłać ich do Taurona

W rzeczywistości Tauron po prostu w sprytny i całkowicie zgodny z prawem [EDIT: pojawiają się głosy, że może jednak nie do końca, weryfikujemy z prawnikami a póki co ten fragment skreślamy] sposób chce pozyskać wasze nowe dane (e-mail, telefon) oraz zgodę na ich przetwarzanie. Nie ma niczego, co musicie niezwłocznie robić. Podobnie jak przy fałszywych pismach podszywających się pod CEiDG, wszystko jest “fakultatywne”, czyli opcjonalne. Niczego nie musicie robić. Nie trzeba nawet odsyłać pisma z zaznaczeniem zgód na “NIE”.

Właściwie jest to niezły przykład socjotechniki i to takiej, gdzie nawet nie było najmniejszego kłamstwa. Wystarczyła sama powaga pisma, odpowiedni dobór słów, świetnie zbudowane sugestie, wytworzenie atmosfery pośpiechu i odwołanie do prawa.

Jesteśmy pewni, że ta konstrukcja krótkofalowo sprawi, że Tauron w istocie, zbierze wiele zgód. Spodziewamy się jednak, że długofalowo, Tauron zyska wielu niezadowolonych klientów, którzy zaczną być “spamowani” przez “Partnerów” Taurona różnymi ofertami i w końcu będą zalewali infolinie i fanpage Taurona zgłoszeniami, co spowoduje wzrost kosztów obsługi klienta i będzie miało negatywny wpływ na wizerunek firmy.

Stosowanie takich metod przez Tauron jest też o tyle ciekawe, że sama firma i jej klienci cierpieli z powodu nieuczciwych praktyk sprzedawców konkurencyjnych firm, którzy podawali się za Tauron. W tym kontekście wydaje się, że sam Tauron powinien promować odpowiedzialne, uczciwe i przejrzyste informowanie klientów o tym, w jakim celu następuje kontakt z firmą.

Skierowaliśmy już do biura prasowego Taurona pytania o to, dlaczego firma ucieka się do takich sposobów. Odpowiedzi jak dotąd nie dostaliśmy — kiedy tylko ją pozyskamy, zaktualizujemy artykuł. A póki co, prezentujemy opinię Katarzyny Ułasiuk, Kierownika Działu Ochrony Danych Osobowych w iSecure:

Mam wątpliwości czy działanie firmy jest w pełni zgodne z RODO. Nowe przepisy wymagają podawania przejrzystych, zrozumiałych informacji. Tutaj tej transparentności wyraźnie brakuje. Sposób zbierania zgód jest niezrozumiały. Napisano, aby zgody zaznaczać krzyżykiem, ale brakuje informacji, że można pozostawić puste pole w czerwonej ramce. Ponadto kilkakrotnie pojawia się informacja o wypełnieniu formularza – podaniu adresu e-mail i telefonu. Nie istnieje jednak prawny obowiązek podawania tych danych. Ponownie brakuje przejrzystej informacji, że są to pola dobrowolne i że mogą pozostać puste.

Dokumenty zostały wysłane zapewne po to, aby zaktualizować, a nawet zebrać nowe dane osobowe do celów marketingowych. Po co jednak zbierać numery telefonów i adresy e-mail, jeżeli klient w tym samym formularzu nie wyraża zgody na daną formę kontaktu? Taka forma aktualizacji danych wydaje się stać w sprzeczności z zasadą minimalizacji danych, która jest zapisana w RODO.

Moi rodzice już udzielili zgody i odesłali to pismo — co robić, jak żyć?

Jeśli Wasi bliscy z rozpędu udzielili zgód, a teraz chcieliby je odwołać, zgodnie z prawem mogą to zrobić. Instrukcji jak odwołać zgodę niestety nie znajdziecie na stronie Taurona poświęconej temu pismu, ale zgodnie z prawem można dokonać aktualizacji danych i w przypadku Taurona robi się to poprzez ten formularz. Aby ominęły was “wyjątkowe”, “najlepsze” promocje i loterie (!?) aktualizując dane poprzez formularz, należy odznaczyć wszystkie zgody.

Po takim wypełnieniu formularza powinien przyjść e-mail z potwierdzeniem, na który moglibyście się w przyszłości powołać i udowodnić, że Tauron nie usunął zgód, które “odznaczono”. Gdyby do kogoś taki dowód nie docierał po wypełnieniu formularza online, to jest też druga opcja, zostawiająca dowód:

odesłanie skanu podpisanego formularza na adres: dom@tauron.pl

Skąd wziąć skan pisma? Można go jeszcze raz zamówić w Tauronie

we wszystkich kanałach kontaktu z TAURONEM – na przykład za pośrednictwem adresu dom@tauron.pl

i będzie to najbardziej kosztowna dla Tauronu opcja. A jakby zamówienie nie wyszło, to udostępniamy “czysty” formularz, na którym wszystkie zgody należy zaznaczyć na “NIE” i jedynie podpisać (nie podawać e-maila, nie podawać telefonu) a następnie odesłać do Tauronu e-mailem na adres “dom@tauron.pl” wskazując kogo ma dotyczyć modyfikacja danych. Formularz on-line prosi o podanie numeru płatnika i PESEL-u (numer płatnika znajdziesz na fakturze za prąd) albo danych adresowych i PESEL-u, więc dopisanie w e-mailu któregoś z tych zestawów identyfikatorów powinno być wystarczające.

Jeśli ktoś przejdzie przez proces modyfikacji danych, dajcie znać, jak wam poszło i czy były jakieś problemy.

I tak oto RODO, które miało lepiej chronić dane osobowe Polaków jest — trudno się oprzeć temu wrażeniu — wykorzystywane do sprytnego pozyskiwania szerszych zgód marketingowych.

Aktualizacja

Aneta Guzik, kierownik Biura Komunikacji Tauron Sprzedaż przesłała nam poniższe oświadczenie.

TAURON przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa danych klientów. Pismo, które wysłaliśmy do klientów, związane jest ze zmianami prawa unijnego w zakresie ochrony danych osobowych (RODO). Zmiany te wejdą w życie 25 maja br. i nakładają na administratorów danych osobowych (czyli też na TAURON) nowe obowiązki związane z przetwarzaniem danych klientów. Celem tych zmian jest także zwiększenie wpływu klientów na sposób postępowania z ich danymi.
I właśnie dlatego już teraz zainicjowaliśmy kontakt z klientami w tym zakresie. Podkreślamy, że – zgodnie z treścią pisma – wypełnienie formularza przez klientów jest dobrowolne i służy zabezpieczeniu możliwości kontaktu mailowego lub telefonicznego TAURONA z klientami. Już teraz kontaktujemy się z klientami w ten sposób, jeśli taką formę kontaktu uznają za dogodną dla siebie – wypełnienie formularza pozwoli na dalsze korzystanie z tych kanałów, np. celem otrzymania przez klienta informacji o nowej ofercie lub wprowadzanych usługach.

Ponadto zaznaczamy, że klient w każdym momencie może wycofać udzielone zgody na przetwarzanie swoich danych – w wybranej przez siebie formie, np. poprzez stronę www.tauron.pl/dane lub w punkcie obsługi klienta.
Nieprzesłanie formularza nie będzie mieć wpływu na standardowe rozliczenia za energię lub gaz.
W przypadku pytań do dyspozycji naszych klientów jest dostępna infolinia pod numerem tel. 32 606 0 606 i punkty obsługi klienta.

Podoba nam się stwierdzenie “zabezpieczenie kontaktu mailowego”.

Wysyłając pytania do Tauronu pytaliśmy m.in., czy firma nie obawia się o ważność zgód uzyskanych w opisany wyżej sposób. Jak widać, Aneta Guzik uchyliła się od poruszania tego tematu.

Aktualizacja 2

Redakcja Niebezpiecznik.pl skierowała do GIODO pytania o to, czy urząd ma wątpliwości do działań Tauronu i czy widzi jakieś pole do interwencji. Rzecznik prasowa GIODO Agnieszka Świątek-Druś przyznała, że organ postanowił zająć się tą sprawą z urzędu i szczegółowo ją zbadać. Możliwe, że p sprawie będzie powiadomiony także UOKiK.

Poniżej całość odpowiedzi jaką otrzymaliśmy.

Szanowny Panie Redaktorze,

w odpowiedzi na Pana e-mail uprzejmie informuję, że sprawa, o którą Pan pyta, będąca tematem artykułów prasowych i sygnałów kierowanych do urzędu, jest również przedmiotem zainteresowania Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Ponieważ sposób postępowania firmy budzi wątpliwości GIODO, organ postanowił zająć się tą sprawą z urzędu i szczegółowo ją zbadać. Jednak o tym, czy i w jakim zakresie zostało naruszone prawo, GIODO będzie mógł przesądzić po dokonaniu niezbędnych ustaleń, uwzględniających zarówno obecnie obowiązujące przepisy prawa, jak i biorących pod uwagę przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), na które GIODO będzie zwracał uwagę podmiotowi, który nimi właśnie uzasadnia prowadzone działania.

Bez dokonania szczegółowej analizy wszystkich okoliczności sprawy, GIODO nie może przesądzić, czy w tym przypadku doszło do naruszenia np. dobrowolności wyrażenia zgody. Niemniej w opinii GIODO, sposób sformułowania przekazu adresowanego do odbiorców pisma może sugerować, że mają oni taki obowiązek. Dlatego aspekt ten będzie przez GIODO poddany wnikliwej analizie.

W kontekście tej sprawy warto jednak zwrócić uwagę na dwie kwestie. Jedna, wielokrotnie podnoszona przez GIODO, to rada, by przed wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych dokładnie czytać wszystkie informacje przekazywane przez podmioty, które je od nas zbierają i zwracać uwagę, czy właściwie został spełniony obowiązek informacyjny, a także by swoje dane udostępniać z rozwagą.

Drugi aspekt to budowanie właściwych, opartych na wzajemnym zaufaniu, relacji między firmami a ich klientami. Konsumenci są bowiem coraz bardziej świadomi swoich praw w zakresie ochrony danych osobowych i oczekują od firm odpowiedzialnego i przejrzystego podejścia do wykorzystywania informacji ich dotyczących. Jasne i zrozumiałe zasady przetwarzania danych oraz klarowne procedury obowiązujące w relacjach z klientami budują bowiem zaufanie, które procentuje ich lojalnością oraz otwartością. Osoba, który wie, co dzieje się z jej danymi, i czuje, że ma realną kontrolę nad ich przetwarzaniem, chętniej je ujawni i zezwoli na ich wykorzystywanie.

Jednocześnie, biorąc pod uwagę charakter i zakres praktyki stosowanej w interesującej Pana sprawie, GIODO rozważy, czy w tym przypadku celowe nie byłoby też zawiadomienie o niej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Aktualizacja 5.02.2018, 10:00
Tauron najwyraźniej zastanawia się, czy nie zrobił błędu. Jeden z Czytelników dał nam taki cynk.

Chciałem poinformować że zadzwoniła dzisiaj do mnie firma doradcza Otawa z prośbą o odpowiedź na kilka pytań dotyczących właśnie tej korespondencji. Pytania dotyczyły informacji czy otrzymałem dokument z firmy Tauron czy go przeczytałem czy go zrozumiałem i czy na niego odpowiedziałem. Jedno z pytań dotyczylo mojej opinii o to czy uważam że aktualizacja danych klientów przez firmę Tauron jest potrzebna. Wydaje mi się że to sugeruję kto mógł był zamawiającym tą ankietę. Być może warto zająć się tym tematem.

Ankieter nie był w stanie powiedzieć mi skąd ma numer telefonu Co ciekawe to nie mój numer telefonu tylko członka mojej rodziny.

Spytaliśmy o sprawę Krzysztofa Otawę, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju z firmy Otawa. Dowiedzieliśmy się m.in., że ankieterzy dzwonili na wylosowane numery.

Badanie jest realizowane na połączonej próbie telefonów stacjonarnych i komórkowych, wylosowanych ze specjalnej bazy numerów wygenerowanych na podstawie zakresów numerów przydzielanych poszczególnym operatorom telekomunikacyjnym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Baza umożliwia więc dotarcie do wszystkich aktywnych telefonów, bez względu na ich lokalizację terytorialną. Baza oprócz numeru telefonu zawiera jedynie dopisaną lokalizację (kod gminy) do części rekordów.

Telefony wylosowane zostały jako prosta próba losowa dostępnych spośród całej puli aktywnych numerów dla miast objętych badaniem. Lokalizacja respondenta potwierdzana jest w trakcie wywiadu.

Krzysztof Otawa przyznał, że badanie jest realizowane na zamówienie Tauron Sprzedaż Sp. z o.o. Możliwe, że Tauron chce się dowiedzieć jak ludzie odebrali to pismo (żeby np. poprawić treść pism), albo chce zdobyć argument na wypadek, gdyby GIODO zarzucił mu wprowadzenie klientów w błąd. Krzysztof Otawa powiedział, że “wyniki w całości przekazywane są Zamawiającemu”, więc od Tauronu będzie zależało czy zapoznamy się z wynikami.

Przeczytaj także:


Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje dane i pieniądze przed cyberprzestępcami. Wpadnij na nasz kultowy ~3 godzinny wykład pt. "Jak nie dać się zhackować?" i poznaj kilkadziesiąt praktycznych i przede wszystkim prostych do zastosowania porad, które skutecznie podniosą Twoje bezpieczeństwo i pomogą ochronić przed atakami Twoich najbliższych. Uczestnicy tego wykładu oceniają go na: 9,34/10!

Na ten wykład powinien przyjść każdy, kto korzysta z internetu na smartfonie lub komputerze, prywatnie albo służbowo. Wykład prowadzimy prostym językiem, wiec zrozumie go każdy, także osoby spoza branży IT. Dlatego na wykład możesz spokojnie przyjść ze swoimi rodzicami lub mniej technicznymih znajomych. W najbliższych tygodniach będziemy w poniższych miastach:

Zobacz pełen opis wykładu klikając tutaj lub kup bilet na wykład klikając tu.

127 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Wczoraj dostałem to badziewie, jako pierwszą zobaczyłem kopertę zwrotną i już wiedziałem że będzie śmiesznie. Jak doszedłem do “musimy zaktualizować” zacząłem się śmiać, gdy zobaczyłem “TAK na wszystkie poniższe zgody” to już turlałem się po podłodze ze śmiechu…
    żenująca próba zebrania danych i zgody na ich wykorzystanie.

    • Dlaczego żenująca, i dlaczego próba?
      To nie próba bo się udało, i dobrze – czyli sprytnie.

    • Bierzesz kopertę zwortną, wkładasz ulotkę najbliższej pizzerii, czy co tam jeszcze w śmieciach leży i przy najbliższej okazji odsyłasz. Im więcej osób będzie tak robić tym lepiej.

    • Tylko próba, bo łączne wyrażenie zgody jest nieważne, więc jeśli ktoś zakreśli tylko to pole na górze, to tak naprawdę nie wyrazi żadnej zgody.

    • A sieci komórkowe co robią? minimalna stawka za rezygnację z marketingu po nocach to 5zl .

    • Lepiej odesłać im w tej kopercie stosowne “życzenia noworoczne” w zamian ankiety, i wyrazić tym samym swoją opinię o ich postępowaniu. Uwolnijcie fantazję ;).

  2. A może oni już te dane mają, ale ze względu na zbliżający się koniec vacatio legis RODO, chcą mieć porządek w dokumentach i zgody na przetwarzanie :D

  3. Chamstwo i drobnomieszczaństwo

  4. dostałem to i wrzuciłem do kosza

    • Błąd… trzeba było odesłać pusta kopertę. Dodatkowe koszty dla dowcipnisiów z tauronu.

    • Błąd Andy
      Należało wrzucić do koperty trochę monet. Nie dość, że musieliby zapłacić za większą wagę przesyłki to jeszcze musieliby oddać te pieniądze ;)

    • Błąd, należało wypełnić losowymi danymi formularz, a następnie go wymiętolić przed wysłaniem, żeby musieli przepisać ręcznie, a nie przepuścić przez skaner :)

    • Albo podać jakiś email który będzie cały spam przekierowywał na emaile obsługi klienta tauronu :D (bezpośrednio pod ich email pewnie nie przejdzie, chyba, że faktycznie automatycznie sczytuje i nie mają)

    • No to teraz tylko pozostaje rozmienić 2zł na jednogroszówki i czekam na list :>

    • Błąd. Trzeba było odesłać kopertę z białym proszkiem w środku! :)

    • Do śmieszków od monet czy innej makulatury. Tauron jest monopolistą i wszelkie koszty przerzuca na klientów. Więc dowcipy typu wysłanie pustej koperty, monet, itp i tak zostaną pokryte z waszej kieszeni.

    • Szkoda marnować koki na takie głupoty xD

    • Głupie pomysły z odsyłaniem czegokolwiek uderzą tylko i wyłącznie w was samych bo przecież wy za ta wysyłkę zapłacicie. Chyba że nadal wierzycie w świętego mikołaja który za coś płaci.

    • Ale ceny prądu są regulowane. Tak łatwo większego kosztu nie przerzucą na klientów.

  5. Co do tych nieuczciwych praktyk o których tauron (i nie tylko) informują, to też nie jest tak do końca że ktoś puka do drzwi i mówi że jest z tauronu, mówi że jest sprzedawcą lub bezpośrednio od sprzedawcy prądu ale nigdy nie mówi że jest od operatora (no chyba że się coś zmieniło albo takiemu gościowi się tekst pomieszał) jakby Niebezpiecznik chciał się dowiedzieć czegoś więcej na ten temat to chętnie napisze o tym artykuł tylko dajcie znać via mail :)

  6. >“czysty” formularz, który należy jedynie podpisać (nie wypełniać! nie podawać e-maila, nie podawać telefonu, nie zaznaczać zgód!)

    Czym podpisywanie “pustego” formularza różni się od podpisanie dokumentu in blanco? Co stoi na przeszkodzie, aby druga strona sama sobie pozaznaczała co zechce? Każde pole powinno móc przyjąć trzy różne wartości, (puste, nie, tak), podczas gdy wartości “puste” i “nie” są reprezentowane w ten sam sposób (a co za tym idzie, wartość “nie” może równie zostać uznana za wartość “puste”, i zamieniona na “tak).

    • A tym:
      “udostępniamy “czysty” formularz, który należy jedynie podpisać (nie wypełniać! nie podawać e-maila, nie podawać telefonu, nie zaznaczać zgód!) i odesłać do Tauronu e-mailem na adres “dom@tauron.pl” wskazując kogo ma dotyczyć modyfikacja danych. ”
      masz podkładkę w postaci maila, że formularz został odesłany czysty a nie wypełniony.

    • Słuszna uwaga. Teraz rozumiem sens pola “TAK na wszystkie poniższe zgody” :/

  7. Też dostałem i wrzuciłem do kosza :)

  8. Ja byłem bardziej wredny – w końcu sami dali nam narzędzie do ręki – dzięki temu pismu mają teraz czarno na białym – brak zgód na wysyłkę jakiegokolwiek śmiecia… :D

  9. RODO jeszcze nie obowiązuje.

    Ale to przykład do podpier…. do GIODO. Nie wolno stosować zgód dorozumianych (czytaj: default zgoda)

  10. Skoro pismo dotarło, to znaczy, że dane są aktualne… logiczne, ale zapewne nie dla wszystkich.

    • Dane są aktualne – fizyczny adres, bo to jest na umowie. Nie mają (lub mogą nie mieć) telefonu, emaila no i co najważniejsze jawnych zgód na spamowanie!
      Na fizyczny adres mało kto spamuje bo to drogie, tańsze jest spamowanie przez telefon i emaila ;-)

  11. a idzcie z tym tauronem

    Kiedys kupiłem domenę, ktora należała do kogoś wcześniej (jakiejś firmy, sam zakup to przypadek, a nie celowe działanie, bo moja firma nazywa się podobnie, a oni mieli kilka domen).

    Zacząłem dostawać maile z ponagleniami o zapłatę rachunków i faktury innej firmy. Co ciekawe nie od razu – tylko po jakimś czasie. Tak jakby nikt nie weryfikował maili przed zaczęciem spamowania na podane adresy, a osoba zakładająca tam jakieś konto czy umowę po prostu zły adres podała, w starej domenie.

    Skontaktowałem się z BOK, próbuję przedstawić sytuację, ale Pani nie pytała o to czyje faktury dostaję, na jaki adres, ani numer klienta tejże firmy – chce za to mój numer klienta, mimo, że ja klientem Tauronu nie jestem. Ostatecznie stwierdziła, że tu tylko Pani Kierownik pomoże i chciała ode mnie nazwisko i numer telefonu – dałem jej. Ktoś miał dzwonić. Nikt nigdy nie zadzwonił.

    Ot taki mały burdel i nieogarnięcie tam panuje.

  12. Jak dużo osób odeśle “TAK” to pewnie lista partnerów się powiększy.

  13. Ja akurat spojrzałem na to z innej strony. Zaznaczyłem wszystko na nie i mam nadzieję że Tauron przestanie do mnie dzwonić z ofertami.

  14. Nieźle to przemyśleli, ciekawe ilu prawników nad tym siedziało i za jaką kasę ;-)

    • Nie martw się, i tak im się zwróci;)

  15. Nie wszystkie dane są zawsze aktualne. Np zmiana nazwiska ze wzgl na zamianę stanu cywilnego.

    Moim zdaniem Tauron złamał prawo – tj rodo. Cel pisma ukrywa cel więc wprowadza w błąd. A dotyczy grupy zapisów z rodo (rozdział III) które podlegają karze do 20 mln euro. Przy okazji zaburza “równowagę” pomiędzy osoba fizyczną a Tauronem i zgodnie z wytycznymi grupy art.29, WP 259, to na administratorze spoczywa ciężar udowodnienia, że nie łamie prawa. Zresztą w tym piśmie powinien ujawnić dane przedsiębiorców (podmiotów przetwarzających) którym chce przekazać dane osobowe.

    Oj, kontrola po 25.05.2018 może ich ostro zaboleć. I powinna za takie praktyki.

    • > które podlegają karze do 20 mln euro.

      I myślisz, że kto w ostatecznym rozrachunku zapłaciłby za tę karę? Ta firma działa w kompletnym oderwaniu od rzeczywistości, zasad konkurencyjnego rynku, jak widać robi co chce bez poszanowania swoich klientów i prawa, więc nie oczekuj, że jeśli zostanie im coś udowodnione to pokryją karę i grzecznie stulą uszy.

      Energetyka w Polsce to patologia. A klient jest przez domniemanie złodziejem prądu.

    • Będą chcieli podnieść ceny energii a URE strzeli focha i im nie zatwierdzi nowej taryfy! :)

  16. Teza o zawodach jest nieprawdziwa. Zgodnie z nowymi przepisami, każda zgoda musi być wyrażona osobno i świadomie. Nie jest dozwolone zatem kumulowanie zgód czy wykorzystywanie “zaznacz wszystkie”

    • Wermialo byc “zgodach” nie “zawodach” :-)

  17. @Michał jest to dozwolone pod pewnymi warunkami – w postaci elektronicznej tak, tutaj natomiast nie zrobiłbym tego jak Tauron, bo ciężko będzie im wykazać, że ktoś nie zaznaczył inaczej.

  18. Ja odeśle kopertę zwrotną z linkiem do tego artykułu.

    • ZRÓB TO <3

  19. a Ja im odesłałem kopertę z zawartością rysunkową sugerującą aby mnie cmokneli w du……sze

  20. Sprawa ma wiele wątków
    Nie tylko w RODO, ale i w aktualnej ustawie mamy zasadę merytorycznej poprawności i okresowe aktualizowanie danych będzie wręcz wzorowym postępowaniem. Aktualizowanie zgód, też nie jest złym pomysłem. Bo przecież jeżeli kiedyś wyraziłem zgodę, a teraz zaznaczę „nie” i będzie to oznaczało, że zgodę uchyliłem.
    Inna rzecz to realizacja obowiązków informacyjnych i informowanie m.in. o dobrowolności podania danych. Zgoda musi być dobrowolna, dlatego w jej wypadku zawsze powinniśmy być poinformowani, że udostępnienie danych jest dobrowolne. RODO jest tu o tyle fajne, że nakazuje takie informacje przekazać jasnym i prostym językiem. Czyli niedopuszczalne jest wprowadzanie w błąd, używanie niejednoznacznych określeń, czy czegokolwiek innego, co Autor nazwał „sprytnym”.

    Nie mówmy tu jednak o wykorzystywaniu RODO, bo ono nie jest temu winne. Jeżeli podejdzie do mnie na ulicy człowiek i powie „oddaj mi portfel, bo nakazuje to RODO”, raczej mu nie uwierzę ;) Nie uwierzę też, jeżeli ktoś mi każe oddać moje dane powołując się na RODO.
    Sprawdzę też, czy pod adresem na który miałbym je odesłać jest rzeczywiście ma siedzibę Tauron – ale to już takie zawodowe skrzywienie…

    • i to jest właśnie słuszna uwaga. w kontekście RODO, na które się Tauron powołuje, ta zgoda jest nieważna z kilku powodów. m.in. ze względu na brak dobrowolności (zdecydowane sugerowanie, wręcz nacisk na wymagane zachowanie), braku poinformowania o możliwości jej wycofaniu. Czyli ta “zgoda ” i tak nie będzie spełniać warunków okreslonych w RODO. Ponadto jak słusznie zauważono także wg aktualnego stanu prawnego taka praktyka jest niezgodna.

      możliwość kontaktu Tauron będzie miał, ale tylko w sprawie realizacji umowy :P

      smutne jest to, że “specjaliści” doradzający Tauronowi, są raczej słabo zorientowani w obowiązkach wnikających z przepisów RODO.

  21. Na załączonym formularzu, pod zgodami znajduje się zapis, że jeżeli nie chcesz aktualizować danych, nie wypełniaj formularza, czyli jednak jest to opcjonalne a nie wszyscy widać potrafią czytać ze zrozumieniem.

  22. Na mojej uczelni fakultatywne zajęcia to były takie, na które możesz nie iść… no chyba że chcesz być dopuszczony do obrony.

  23. Ten formularz można też przez internet zrobić. Ja dałem wszędzie “NIE”, bo może gdzieś na skutek “pomyłki” przestawią mi wszystkie zgody na tak :)

  24. polska i polacy to kraj oszustów złodziei wyłudzaczy i kombinatorów

  25. Przyciśnijcie ich – Tauron to jeden z większych tele-spamerów.

  26. @”Spodziewamy się jednak, że długofalowo, Tauron zyska” – obawiam się, że tu można postawić kropkę. Sprawdzenie, że firma X jest partnerem (tak jak wycofanie swoich danych) nie jest ani intuicyjne, ani proste (a raz zdarzyło mi się, że trzecia firma w łańcuszku nie istniała od jakiegoś czasu).
    Hard userzy się pochichrają, reszta nie będzie wiedziała nawet, na kogo się wkurzyć.
    Tym istotniejsze jest pytanie, czy to w pełni legalne – w przeciwnym razie możnaby (można?) uderzyć do mediów bardziej masowych – i dopiero stamtąd szansa na niezadowolonych tauronowiczów.

  27. Jakiej obsługi klienta? :D TAURON sukcesywnie zwalnia wszystkich pracowników w ramach programu poprawy efektywności. Nikt tutaj nie patrzy na to jak firma będzie funkcjonowała, a ten formularz to tylko kolejny sposób jak sobie dorobić.

  28. Ale co wy chcecie? Bardzo dobra inicjatywa.
    Zaznaczyłem na stronie 7 razy nie, dostałem potwierdzenie wyboru mailem i będę miał podkładkę jeśli kolejny raz do mnie zadzwonią :P

  29. Też wykorzystałem kopertę do zaznaczenia, że na nic się nie zgadzam. W tym liście jest też informacja, że dane można uzupełnić elektronicznie, ale formularz nie przyjmuje adresu email z plusem (np.+spam). Co jest śmieszne, takiego adresu używam w eBOKu Taurona i tam taki adres przechodzi.

  30. “Zmierzcie, ile czasu zajmie Wam, po wejściu na stronę tauron.pl namierzenie miejsca, gdzie znajduje się lista partnerów. Jeśli stracicie cierpliwość, to my znaleźliśmy tę listę za Was.”

    Poważnie? Na stronie tauronu jest wyszukiwarka (górny prawy róg), wpisałem do niej “partnerzy”, pierwszy wynik to lista partnerów. Całkowity czas szukania: 5 sekund.

    • Ile Ci zaplacili za stracony czas, wysilek i zuzyty prad?

  31. A UOK co na to?

    • Dokładnie.

    • Nie ma czasu. Jest zajęty dobrymi zmianami.

  32. Energa robi to samo. Chyba ze dwa dni temu przyszedł podobny list z prośbą o podanie numeru telefonu i adresu email w celu zaktualizowania danych. Jako że oba są podane list poszedł na makulaturę (oczywiście bez danych osobowych ;))

    • Potwierdzam, robią to samo.

  33. ja to odrazu zgłosiłem do UOKIK; szkoda starszych osób bo one napewno poznaczają wszystko na tak.

    • W jaki sposób zgłaszasz? Skutecznie?

  34. Czy można tej koperty zwrotnej użyć do wysłania listu na dowolny adres (zaklejając nadrukowany)?

    • Mądrze kombinujesz kolego ;-)

  35. Pracowałem na infolinii dla Tauronu i to, co się tam dzieje to jest komedia. Klient dzwoni z jakąś sprawą? Fajnie fajnie, ale najpierw zapytaj się go o zgody marketingowe i czy przypadkiem nie chce dostać kotła na gaz od jakiegoś partnera firmy. Żeby móc coś takiego wysłać, potrzebna jest zgoda marketingowa klienta. Co więc zostało nam powiedziane? „Jeśli klient nie wyrazi sprzeciwu to zaznaczajcie”

    • I co ? Zaznaczaliście? Nie musisz wypełniać poleceń przełożonego, jeśli nie są zgodne z prawem.

  36. Proponuje wyrazic zgode na wszystko a pozniej podac jakis numer 0 700 i e-mail jak ch**ci@wdu**e.pl i podpisac sie jako Czlowiek Skurwiel.

    • Myślę raczej o narysowaniu wielkiego fallusa i odesłaniu. Żałuję, że wcześniej na to nie wpadłem.

  37. “esteśmy pewni, że ta konstrukcja krótkofalowo sprawi, że Tauron w istocie, zbierze wiele zgód. Spodziewamy się jednak, że długofalowo, Tauron zyska wielu niezadowolonych klientów”
    No i co z tego? Dodajmy, że w grudniu Tauron rozsyłał wspaniałą ofertę prąd + ubezpieczenie, wymuszającą podpisanie umowy na 3 lata. Myślę, że wiele osób się na to zdecydowało, więc co z tego ze niezadowoleni, skoro i tak nie będą mogli przejść do konkurencji?

  38. W dodatku formularz który trzeba wypełnić nie uznaje adresów ze znakiem plus, które pozwalają potem zidentyfikować jaki partner je wykorzysta. Odpowiedziałem do wiceprezesa poprzez formularz na stronie – tam również koniczny był mój adres e-mail i telefon, tym razem jednak poprawnie sprawdzał adresy e-mail, pozwalając wpisać adres z plusem.

  39. Dzisiaj otrzymałem podobny list z firmy ENEA. Wg treści zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych jest obowiązek przesłania aktualnych danych :)

    • Jeśli podajesz dane to tak, trzeba podać prawdziwe… problem tylko w tym że nie musisz podawać danych.

  40. Przedwczoraj babcia się mnie radziła czy im odsyłać. Poradziłem odesłać (podejżewając, że Tauron potraktuje brak odpowiedzi, jako wyrażenie zgody), ale koniecznie zaznaczyć same NIE i za nic w świecie nie wpisywać emaila i telefonu. Jak jeszcze nie odesłała to dopiszę im link do tego artykułu.

  41. A może podać im ten numer +53 co wydzwania do ludzi :)

  42. Też dostałem i od razu wywaliłem do pojemnika na makulaturę, chyba ludzie tak masowo tego nie łykają?

    • Zdziwiłbyś się. Ludzie w ujęciu masowym to… szkoda gadać.

  43. A jak by do tej koperty mąki nasypać i im odesłać ;)

  44. Dobre. Moja mama mi to pokazała jakoś świeżo przed świętami. Myślała, że to coś poważnego. Podarłem formularz i wyrzuciłem do śmieci. Zabawnie teraz czytać o tym piśmie w Niebezpieczniku. Potwierdziliście moją zajebistość ;)

  45. Powiem wam ze tauron to spolka publiczna bo duzy udzial ma tam skarb panstwa. Ale to jednoczesnie firma ktora na nas zeruje. Oni maja sie zajmowac produkcja i dystrybucja prądu. A nie wiem czy wiecie ale oni np kupili cale pietro w najdroższym apartamentowcu Katowic silesia city center ….zastanawiacie sie po co tauronowi kilka mieszkan i cale pietro w apartamentowcu. Ja wam powiem …po to zeby szychy mialy gdzie jezdzic z prostytutkami i nie musieli sie szlajac po agencjach. Kazdy to tam wie. Temat byl juz omawiany. To jest skandal. Dlatego mamy najdrozszy prad w europie bo kasa idzie na k….. i dymanie przzez szychy firmy na T. Info jest 100% pewne

    • niepotrzebnie się przejmujesz, w każdej duże firmie takie kwiatki odchodzą… prezesiki nie moga sobie bezpośrednio kasy wypłacić więc fundują sobie luksusy.

  46. Przy takich rzeczach wypelniam mail tauronu numer tel do sekretariatu taurona i odsylam z pelnymi zgodami.

  47. A wystarczy przeczytać do końca i podrzeć :)

  48. Wczoraj podpisywałem umowę z tauronem, zaznaczyłem na formularzu wszystkie zgody na “nie”, na wydrukowanej umowie były wszystkie na “tak”. Zwróciłem na to uwagę pani z obsługi, na co stwierdziła “to proszę skreślić”. To skreśliłem, napisałem “NIE” i zaparafowałem. Pani stwierdziła, że muszę zaznaczyć jedną ze zgód (przesyłanie informacji handlowych) jeśli chcę otrzymywać efakturę. Zapytałem grzecznie od kiedy “informacje handlowe” to efaktura a nie reklamy, ale totalny beton. Dla świętego spokoju zostawiłem tę jedną na “tak”, jeśli będą mnie spamować to złożę reklamację i skargę do giodo.

    BTW. składałem kiedyś skargę do giodo, po 3 latach mi odpisali że umorzyli postępowanie, bo moich danych nie przetwarzał operator komórkowy tylko jego partner a skarżyłem się na operatora. Polecam.

    • No i zrobiłeś dokładnie ten sam błąd co ja kiedyś w banku. Bo to, że skreśliłeś coś na kopii papierków po wydrukowaniu nijak się ma do tego co znajduje się w systemach informatycznych, tam masz na wszystko zgody i na nich będą bazować wysyłając Ci syf.
      Ja miałem o tyle ciekawie, że gdy pojechałem do banku i zażądałem wyprostowania sprawy w systemie to się okazało, że ów system nie pozwala zapisać ani wydrukować aneksu o ile nie są te zgody pozaznaczane. Musieli gdzieś tam dzwonić i wzywać techników. Nie odpuściłem i mam na razie spokój. Tobie polecam wrócić tam i zażądać prawidłowego wydruku, bo tylko taki będzie odzwierciedleniem zapisów w ich systemach.
      A co do faktur i zgód – to daje im możliwość drukowania na nich reklam i wkładania ulotek do kopert/dołączania do wysyłek.

    • Źle zrobiłeś, trzeba było się uprzeć i już, a jak nie to żądać rozmowy z przełożonym. Podobnie miałem ostatnio w banku, gdzie dano mi do podpisu gotowy formularz, z komputerowo zakreślonymi na “tak” polami. Wyjaśniłem pani grzecznie, że jest to niezgodne z RODO i jak przyjdzie maj, to mogą zarobić niezłą karę, a przy okazji pani zostanie zwolniona jak się jakiś klient się na nią poważnie rozzłości i poda do IOD, kto go obsługiwał. Pani od razu wydrukowała inny formularz, bez zgód marketingowych, czyli mają gotowe wzory, ale skurcz***ki wciskają nieuczciwie te z zaznaczonymi domyślnie. Bank swoją drogą bardzo duży, więc można by się było spodziewać profesjonalizmu hehe.

    • Mnie kiedyś w banku przy zakładaniu konta czy coś w tym rodzaju też podsunęli papier z zaznaczonymi wszystkimi zgodami- nawet się babka nie zająknęła pytaniem czy się zgadzam. Po dłuższej batalii okazało się, że jednak da się wydrukować i załatwić sprawę bez wyrażania zgód :) Kolejka mnie wtedy nie polubiła, ale nie wolno się poddawać ani narażać na tel. z mega promocjami

  49. Podawajcie w tym adres email i numer telefonu taurona. Niech się sami spamują.

  50. Kto jest właścicielem TAURON?

    • Akcjonariusze/
      udziałowcy

      Skarb Państwa (30,06%),
      KGHM Polska Miedź (10,39%),
      ING OFE (5,06%)
      Razem ok. 46%
      Tyle na wiki, kto ma pozostałe 54%?

    • Pozostałe akcje znajdują się rękach akcjonariuszu posiadających poniżej 5%, czego nie muszą ujawniać.

  51. Zapomnieliście dodać, by przekreślić tekst obok “tak na wszystkie zgody” i przekreślić pole na numer i e-mail lub wpisać tam same zera.

    Bez tego mogą sami dopisać lub dodrukować i zaznaczyć to pole “Tak na wszystkie zgody” – wtedy Wasze NIE w pozostałych polach nie ma znaczenia.

  52. Napiszcie może jeszcze o tym jak Tauron ostatnio nakłania klientó na podpisanie bardzo korzystnej (dla nich) umowy na gwarantowaną cenę energii…
    Miesięczna oszczędność na energii 12groszy, a cena gwarantowanej ceny 10zł/mieś.
    Dzwonili do mnie ze 20 razy, żebym się zgodził

    • ostatnio ? na ten numer próbują już nabierać jeleni od lat.

  53. Abstrahując od tematu zgód -w kwietniu po wejściu w życie Rodo można odwołać wszystkie zgody i zgłosić prawo do bycia zapomnianym- musza w swoich systemach calkowicie skasować nasze dane osobowe. Z punktu widzenia systemu informatycznego jest to strasznie trudne do zrealizowania.jesli po taki zgloszeniu ktos sie z nami skontaktuje spokojnie można to zgłosić jako naruszenie Rodo…;)

    • Agnieszko,
      zgodę można odwołać już teraz :), na tym polega podstawa do przetwarzania danych jaką jest zgoda.
      po 25 maja wszystkie zgody, także te zebrane prawidłowo wg aktualnego stanu prawnego, które nie spełniają wymogów RODO stracą ważność. to jest teoretycznie gł. problem.
      oczywiście usuwanie danych z systemów inf. jest problemem, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę tzw. “backupy”. Kwestia celu w jakim te dane są przetwarzane. w pewnych sytuacjach celem może być archiwizacja, wymogi prawa itd. w takim przypadku należy poinformować osobę, której dane dotyczą o takim fakcie (cel przetwarzania, czas przetwarzania itd.. )

      RODO wprowadza dużo zmian, które wymuszają niełatwe zmiany u ADO, ale
      proszę spojrzeć na ten temat z pkt. widzenia zwykłej osoby.
      Dla nas zwykłych szaraczków te zmiany pozwalają nam na możliwość “zapanowania” nad swoją “tożsamością”.
      Brak jeszcze ciągle świadomości na odpowiednim poziomie w kwestii ochrony danych osobowych, profilowania, ale na szczęście wzrasta :)

      Ja podchodzę do tego rozporządzenia bardzo pozytywnie, pomimo tego że sprawia mi wiele problemów w życiu zawodowym :)

    • Agnieszka nie rozumiesz zapisow RODO co do prawa do bycia zapomnianym..

    • Zgodę można odwołać już teraz, RODO nie wprowadza tutaj nic nowego.
      W ogóle “prawo do bycia zapomnianym” nie wnosi wiele nowego, może tylko świadomość się zwiększa (pewną nowością będzie obowiązek informowania podmiotów, którym dane zostały udostępnione, czyli tutaj “Partnerów”)

      I tylko formalnie – RODO weszło w życie już w 2016 roku. Od 25 maja 2018 będzie stosowne. A ten czas powinien być wykorzystany właśnie po to, by systemy dostosować. I moi klienci już to robią.

  54. Tak, dostałem. Leży już parę dni na biurku. Gdybym nie trafił na ten artykuł to pewnie bym to pismo otworzył za parę lat przy okazji robienia porządków w “papierach” i wyrzucił do śmieci … o sorry, do recyklingu :-D

  55. Naruszenie GIODO, naruszenie RODO, zbieranie dowodów o spamowaniu mimo braku zgody… I co z tego? NIC Z TEGO NIE WYNIKA, jeden klient nie jest w stanie nic im zrobić, może się poirytować na panią z infolinii i tyle. Wyżej jest informacja, że GIODO odpisuje po 3 latach. Niech się cieszy, że w ogóle odpisali.
    Nawet w sytuacji jak ktoś spisze sobie adres email ze strony i codziennie wysyła spam to jedyne co można zrobić to dodać go do filtrów. W chwili obecnej ktoś taki jest i tak bezkarny.

  56. Cóz spoleczenstwo jest oglupiane i czesc osob odesle zgody. Oj licze ze tauron mocno zaplaci za to.

  57. Też żeście się obudzili. Ja to pismo otrzymałem kilka tygodni temu i już dawno odesłałem. Oczywiście zaznaczając wszędzie “NIE”, aby tauron miał dodatkowe koszty za przesyłkę. Nie wpadłem na to niestety co ktoś tu już napisał, aby wysłać im ulotkę pizzerii.

  58. Sprytne podejście na wyłudzenie zgód marketingowych. Nie wiadomo tylko czy adresaci tego pisma wcześniej np przy podpisywaniu umowy wyrazili zgodę na otrzymywanie korespondencji innej niż FV :) Druga sprawa, to na każdy cel musi być oddzielna zgoda, więc osoba przygotowująca ten formularz jest niedouczona. Nie może być jeden checkbox na wszystkie zgody w wersji papierowej :)

  59. A czy nieodesłanie w ogóle tego formularze nie skutkuje automatycznym udzieleniem zgody?
    Często przy jakichś promocjach na kablówkę dostaje się jakiś pakiet na miesiąc za darmo, ale potem trzeba go wypowiedzieć. Niewypowiedzenie jest rozumiane jako chęć kontynuowania. Czy tu nie jest podobnie?

  60. E, mam ten problem, że przez wejście RODO trzeba sprzątnąć bazę. Żeby to zrobić, najłatwiej poprosić wszystkich klientów o przesłanie nowych zgód lub niezgód.
    Być może to tok myślenia Taurona. Co nie zmienia faktu, że ta firma na w dupie zgody i tak wysyłają maile i dzwonią pomimo zastrzeżeń.

  61. nie pracuję w Tauron ani w żadnej firmie powiązanej z tym tematem.

    Generalnie nie rozumiem “świętego oburzenia” na Tauron. Podeszli do sprawy pragmatycznie, jeśli przy okazji jakichś kolejnych unijnych regulacji (typu: regulujemy długość banana albo średnicę marchewki), których wypełnienie generuje niemałe koszty, proszą o informacje dzięki którym obie strony mogą uzyskać korzyści biznesowe (dla niewtajemniczonych: “win – win”).
    Nie ma wymogu niewypełnienia. To raz.
    Nie wprowadzają w błąd. To dwa.
    I po co to takie słabe jojczenie, że śmieci, że do kosza, etc. Takie linuksikowo-polskie to …

    • Linuksikowo-polskie? Oj, chlopcze. Uwazasz sytuacja gdy Ci ktos sprzeda pol cegly w zaulku za telefon i portfel to “win-win”?

  62. Otworzyłem, przeczytałem, podarłam, wyrzuciłem

  63. Postawienie “ptaszka” przy TAK na wszystkie poniższe zgody i brak “ptaszków” przy konkretnych to BRAK zgód, bo ….
    zgoda nie może być dorozumiana

  64. Ja odesłałem z kartką z napisem ‘Nice try’. Oby znali angielski

  65. Jak dostałem to pismo 2 tygodnie temu, przeczytałem dokładnie i……wyrzuciłem do kosza. Toż to jest to samo co robi sieć Biedronka, wprowadzając karty elektroniczne do zbierania pktów, i do różnych promocji. Ale sieć warunkuje zarejestrowanie owej karty pod warunkiem, że wyrazimy zgodę na podanie swoich danych…..5ciu partnerom hahaha. Którzy potem będą wydzwaniać i np. oferować cudowne garnki czy jakieś “tanie” zagraniczne wczasy.

  66. Jeżeli nie chcę wyrazić zgody na żadną opcję – zaznaczam “NIE” w każdej pozycji, a nadrzędne “TAK” pozostawiam puste. Ale, ale… Hipotetycznie można założyć, że możliwe jest późniejsze oznaczenie nadrzędnego “TAK” oraz wszystkich pozostałych opcji na “TAK” (bo np. ktoś się pomylił i chciał skorygować); w rezultacie będą wypełnione wszystkie pola i (tak) wyjdzie z tego jedna wielka zgoda na wszystko, bo: cyt. “jeżeli dodatkowo zaznaczysz jakąś zgodę poniżej, to ona będzie wiążąca” – uwaga! ZGODĘ=TAK, nie “opcję” – i co z tego, że będzie tam również “NIE”. :/

    • Idąc dalej tym tropem: oznaczenie samych opcji na “NIE” – nie jest wiążące, bo wiążące są tylko zgody. :D

    • …i mamy twój nowy nr telefonu i e-mail :P

    • Tekst powinien brzmieć: “Jeżeli dodatkowo zaznaczysz jakąś zgodę [albo niezgodę] poniżej, to ona będzie wiążąca”… ;)

  67. Tak skonstruowany formularz nie pozwala zaktualizować danych o “zgodach” – gdy kiedyś takie już wyraziliśmy i teraz chcemy odwołać korzystając z niniejszego dokumentu.
    Jeżeli nie oznaczyliśmy “nadrzędnego TAK”, ale tylko “…DODATKOWO…” (zob. cyt.) wszystkie “NIE” (bo np. chcemy odwołać wszystkie “zgody”) – też nie jest wiążące (bo nie oznaczyliśmy u góry, co nie spełnia warunku ważności).

    • Ale przepraszam, czytam dalej… “Jeżeli nie chcesz zaktualizować swoich danych, nie wypełniaj formularza” – i wszystko jasne ;)

  68. A ja proponuje odsyłać im puste koperty. Niech płaca za przesyłkę cwaniaczki!

  69. Tauron robi gorsze rzeczy: rozsyła ludziom swoją ofertę umowy na prąd “z serwisantem” lub “z elektrykiem” a pismo konstrujue w taki sposób, że wynika z niego, że trzeba koniecznie się zdecydować bo dotychczasowa umowa wygaśnie pomimo tego, że jest zawarta na czas nieokreślony. Jest to tak sprytnie skonstruowane, że literalnie nie można się przyczepić, cytuję: ” Drogi kliencie. Cennik, z którego korzystasz dobiega końca, w związku z tym trzymasz w rękach propozycję przygotowaną specjalnie dla Ciebie. Zdecyduj, z której oferty będziesz korzystał w kolejnym okresie trwania umowy”. Osoby niezorientowane lub starsze dają się złapać. W razie czego służę skanem pisma. Widocznie zatrudnili jakiegoś geniusza marketingu.

  70. Też dostałem to pismo pocztą i zmarnowałem kilka minut na jego przeczytanie. Oczywiście znalazłem fragment “Jeśli nie chcesz zaktualizować swoich danych, nie wypełniaj formularza”. Jako że nie potrzebuję żadnych “korzystnych ofert” ani promocji, pismo od razu podarłem i wyrzuciłem do kontenera na makulaturę. Jeśli ktoś to wypełni i odeśle, z lenistwa nie czytając warunków o braku obowiązku odsyłania, to już jego sprawa.

  71. A co za problem poda jakiś fikcyjny adres e-mail albo jakiś założony tylko właśnie na takie potrzeby? Ja sam mam dwa takie adresy e-mail założone kilka lat temu i od tej pory na nie nie zaglądam, podaje je zawsze jak wypełniam jakiegoś typu formularze w internecie, czy nawet tak jak teraz wystawiając ten komentarz … Co tam na te konta przychodzi nie mam pojęcia…
    A numer telefonu – podać numer od karty sim w routerze, zawsze sobie mogą z nim porozmawiać i to nawet całodobowo …

  72. “Jeśli dodatkowo zaznaczysz jakąś zgodę poniżej, to ona będzie wiążąca”

    W rozumieniu tego paragrafu zaznaczenie zgody poniżej pola [Tak na wszystkie poniższe zgody] anuluje jego działanie i zastepuje je wyłącznością obowiązywania wyszczególnionej/nych zgody/zgód. To tylko tak dla wyjaśnienia.

  73. Z tego co wiem moja mama odeslala. Na dwa albo trzy pytania zaznaczyla tak. Ale nie podawala maila ani telefonu tam nizej. Czy tsz skladac reklamacje?

  74. Dzwoni telemarketer (nie ważne z czym) i zaczyna nawijać. Na pierwsze moje pytanie skąd ma mój numer stwierdza, bez zająknięcia, że wylosował go komputer. I jak teraz dojdziecie do tego, że numer otrzymał z Tauronu?
    Powyższe to nie hipotetyczna sytuacja lecz fakt. Mogłem gościa postraszyć, że sam fakt dzwonienia z ofertą bez zgody marketingowej to już łamanie prawa, ale to także łatwo obejść – wystarczy na początku pytać klienta czy zgadza się na przedstawienie oferty handlowej i po ptokach. W przypadku komórek to na takich uparciuchów pozostaje blokowanie danego numeru telefonu.

  75. Właśnie jestem po nerwowej rozmowie z infolinia firmy Tauron. Okazało się, że firma Tauron przekazała bez mojej zgody moje dane osobowe do innej firmy, która obsługuje infolinię Tauronu. Pan z infolinii wygadał się, że jego firma pracuje dla Tauronu, ale nie jest upoważniony do podania nazwy i siedziby firmy. Godzinę czasu wykłócałam się o podanie informacji na temat tej firmy. Z uporem maniaka powtarzał, że nie jest upoważniony do udzielania takich informacji. Na moje pytanie jakim prawem ma wgląd do moich danych osobowych bez mojej wiedzy, powtarzał cały czas jak mantrę jedno i to samo, czyli: mają podpisaną umowę z Tauronem, ale nie może mi powiedzieć jak nazywa się firma, którą reprezentuje.

    A przecież Ustawa o działalności gospodarczej wymusza podanie danych firmy włącznie z numerem NIP lub KRS. Gdyż są to dane jawne. Moim zdaniem już na tym etapie jest łamane prawo przez firmę Tauron i firmy z nią współpracujące.

    Poza tym dlaczego do moich danych takich jak Pesel, nr Dowodu Osobistego, adres, numer telefonu ma dostęp obca firma bez wyraźnej mojej zgody. Dane te są w systemie wprowadzone na podstawie zawartej z Tauronem umowy na dostawę energii elektrycznej. Tak więc dane klientów firmy Tauron są w posiadaniu tej firmy. Brakuje im tylko naszej zgody na agresywne indagowanie swoich klientów ofertami niekorzystnych umów czy też innych podejrzanych ofert.

    Poniżej opisuję w jaki sposób zorientowałam się, że firma która obsługuje infolinię Tauronu jest firmą zewnętrzną.

    Zadzwoniłam do infolinii Tauron osobiście żeby zmniejszyć prognozy na prąd, gdyż zostały o 50% zawyżone. I właśnie ten pan z infolinii usiłował uzyskać odpowiedzi z ankiety, którą wcześniej wysyłali do klientów, a którą to ankietę wyrzuciłam do kosza. Prosiłam nawet żeby nie zadawał mi tych pytań bo nie jestem niczym zainteresowana, on jednak brnął dalej pomimo moich uwag, że nie chcę udzielać na nic odpowiedzi tylko zmienić prognozę.
    W końcu po ustaleniu nowej prognozy zapytałam pana z infolinii w jakim mieście jest w tej chwili?
    Ku mojemu zdziwieniu nie chciał mi udzielić odpowiedzi. Wtedy zaczęłam drążyć temat i przyciśnięty powiedział, że świadczą usługi dla firmy Tauron, jednak nadal unikał rzetelnej odpowiedzi. Rozmowa trwała prawie godzinę w obecności mojego męża, który również usiłował wyciągnąć informację na temat firmy oraz na jakiej podstawie firma zewnętrzna ma zamiast Tauronu dostęp do moich danych osobowych.

    Dla mnie to jest zwykłe oszukiwanie klientów.

    Zamierzam napisać skargę do GIODO, UOKiK i Tauron.

    Mam nadzieje, że nie pozostanie to bez echa i ewentualnych konsekwencji dla firmy Tauron

    Najbardziej szkoda mi starszych ludzi, którzy nie są w stanie obronić się przed agresywnym marketingiem.

  76. Call center dla Tauronu świadczyła (nie wiem, czy robi to dalej) firma Call Center Inter Galactica z Częstochowy. Tyle udał mi się dowiedzieć, gdy dostałem tel z tej firmy z propozycją usługi dostarczania gazu (oczywiście mówią, że dzwonią w imieniu Tauronu, i dopiero po pociągnięci za język, że w imieniu Tauronu, to nie znaczy, że tam pracują, po chwili kłótni udaje się uzyskać jakiekolwiek informacje). Po telefonie do Tauronu uzyskałem potwierdzenie, że jest to numer ich partnera (co ciekawe nIe widzę go teraz na liście 18 partnerów, ale wcześniej jej nie sprawdzałem). Dwa kontakty z ich strony w odstępie pół roku (przy pierwszym już prośba z mojej strony o usunięcie danych). Po drugiej potwierdziłem na infolinii brak zgód na komunikację marketingową/handlową, jak również na przekazywanie moich danych innemu podmiotowi. Wysłałem skargę i dostałem odpowiedź, że mogą to robić. niestety paragrafy, którymi się podpierają dotyczą kontaktów w celach związanych z realizacją umowy, a propozycja dostarczania gazu do umowy dot. prądu realizacją umowy nie jest. Odpisałem, że nie zgadzam się z tym co oni napisali i żądam natychmiastowego zaprzestania nielegalnego procederu i zadośćuczynienia za wielokrotne złamanie prawa z ich strony. Odpowiedzi jeszcze nie otrzymałem. Również nie zamierzam im popuszczać. Gromadzę materiały (korespondencja mailowa, nagrania rozmów z Tauronem i Inter Galactica).

  77. A co powiecie na taką historię? Jest sobie pani, powiedzmy Wanda. Wanda jest właścicielką dwóch mieszkań, w obu mieszkaniach umowy na dostawy prądu są zawarte są tylko i wyłącznie na nią.
    Wanda mieszka w jednym ze swoich mieszkań, w drugim mieszkam ja. Jedyny mój kontakt z Tauronem miał miejsce kilka lat temu, gdy telefonicznie zgłaszałam brak prądu w budynku. Poza tym nie miałam nigdy umowy w Tauronie, nie byłam też zgłoszona przez Wandę jako osoba do kontaktu do licznika/instalacji pod tym adresem. Od tego czasu otrzymuję telefony od Tauronu a to w sprawie podania stanu licznika, albo mają dla mnie ofertę nowej taryfy (tutaj czasem zdarzało się, że podawali nazwisko Wandy ale zupełnie inne imię), ostatnio natomiast zadzwonił monter w celu wymiany licznika.
    Dzwonię na infolinię obsługową Tauronu, przy zapowiedzi wybierając losowy numer tonowy (ponieważ nie ma oddzielnego numerka do zmiany danych osobowych) i przedstawiam sprawę, chcąc aby zaprzestano przetwarzania mojego numeru telefonu, ponieważ nie jestem upoważniona do dokonywania żadnych zmian w umowach itp. Pani z infolinii najwyraźniej nie miała tego w skryptach ponieważ stwierdziła, że najprościej będzie, gdy właściciel umowy załatwi to po swojej stronie i usunie mój numer jako kontaktowy. Nie dałam się spławić, drążyłam dalej, podałam pani numer ewidencyjny (z faktury) oraz imię i nazwisko właściciela umowy i tu nastąpiło zdziwienie: “Ale tu w danych użytkownika nie ma tego numeru telefonu.” No bingo, nie ma, ponieważ nikt go nie zgłaszał. Pani ponowiła swoją propozycję, by to właściciel umowy załatwił z Tauronem usunięcie mojego numeru telefonu (rozumiecie to? Właściciel ma zażądać usunięcia numeru telefonu, którego nigdy nie podawał!). Poprosiłam więc miłą panią o przełączenie mnie lub podanie numeru do osoby odpowiedzialnej za RODO w firmie Tauron. Pani odparła, że przyjmie moje zgłoszenie i wyśle prośbę o usunięcie mojego numeru telefonu z baz Tauronu. Przy okazji chciała zapytać jaki rodzaj ogrzewania jest w lokalu oraz czy w mieszkaniu jest instalacja gazowa… Powiedziałam, że odmawiam podania takich informacji, gdyż będą pewnie chcieli to wykorzystać w celach marketingowych. I teraz uwaga – po moim wywodzie pani z infolinii powiedziała, że na ten punkt poboru przygotowana jest nowa oferta i czy mogą ją do mnie wysłać?! Czujecie? Tauron pyta o zgodę na wysłanie oferty osobę, która właśnie żąda usunięcia swojego numeru telefonu ponieważ nie jest upoważniona do podejmowania jakichkolwiek decyzji dotyczących licznika bądź umowy! Chyba tylko po to, żebym miała sobie w co kanapki do pracy zapakować… :/

  78. 2023 rok, składam w tauronie internetowo “WNIOSEK O PRZEPISANIE LICZNIKA PRĄDU” czyli jakby nowa umowa o prąd.
    Zaznaczyli że pola checkbox ze zgodami marketingowymi są obowiązkowe (wszystkie, telefoniczne, mailowe oraz PO zakończeniu umowy).
    Bez zgód nie da się złożyć formularza.

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: