15:02
10/4/2010

Tragiczny dziś dzień dla Polski… Oprócz Prezydenta w wypadku lotniczym zginęły jedne z najważniejszych osób w Państwie. Nie będziemy opisywać przyczyn i szczegółów katastrofy — to w tym momencie nie ma sensu, a sprzeczne informacje na ten temat możecie znaleźć praktycznie wszędzie.

My chcemy rozważyć katastrofę w Smoleńsku pod wzlędem procedur bezpieczeństwa, a raczej ich braku i spróbować odpowiedzieć na jedno, ale chyba najważniejsze pytanie: kto i dlaczego umieścił te wszystkie kluczowe dla Polski osobistości w jednym samolocie?

Katastrofa lotnicza w Smoleńsku. Szczątki polskiego samolotu. (fot. today.az)

W terminologii zarządzania ryzykiem, wypadek prezydenckiego samolotu można opisać jako polski single point of failure — czyli sytuację, w której cały układ można zniszczyć “atakując” tylko jeden element tego układu. W przypadku Polski mamy właściwie “prawie single point of failure“, bo na szczęście Prezydent i Premier z reguły nie latają tymi samymi samolotami.

Polska straciła dowódców Sił Zbrojnych

Niestety, na pokładzie samolotu oprócz Prezydenta znajdowało się kilka(naście) innych osób, pełniących strategiczne funkcje w Państwie…

Lista pasażerów samolotu prezydenckiego:

  • Gen. Franciszek GĄGOR Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,
  • Gen. broni Bronisław KWIATKOWSKI Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych RP
  • Gen. broni pil. Andrzej BŁASIK Dowódca Sił Powietrznych RP
  • Gen. dyw. Tadeusz BUK Dowódca Wojsk Lądowych RP
  • Gen. dyw. Włodzimierz POTASIŃSKI Dowódca Wojsk Specjalnych RP
  • Wiceadmirał Andrzej KARWETA Dowódca Marynarki Wojennej RP
  • Gen. bryg. Kazimierz GILARSKI Dowódca Garnizonu Warszawa
  • oraz Sławomir SKRZYPEK Prezes Narodowego Banku Polskiego

Paradoksalnie, na pokładzie samolotu był również Aleksander Szczygło, Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, który — wydaje się — powinien oponować przeciw takiej liście pasażerów…

Pytanie:

Dlaczego wszyscy wybrali się do Katynia jednym, wspólnym środkiem lokomocji?

Chyba każdy zna odpowiedź: Koszty… Już kiedyś pisaliśmy, że w przypadku katastrof lotniczych i bezpieczeństwa pasażerów, koszty to jedna z największych barier.

Ile kosztuje śmierć?

Czy śmierć tylu ważnych (i zapewne dobrze wykształconych/przeszkolonych) osób nie przyniesie Polsce wyższych strat od zakupu dodatkowej floty?

Ubik przypomina, że w latach 90-tych jeden z polskich banków zakupił pracownikom zarządu samochody Toyota Landcruiser:

wyliczyli, że taki zakup wyjdzie taniej niż ryzykować śmierć choć jednej osoby na drodze.

Kilka najbliższych dni pokaże, jakie starty (koszty) poniosie Polska w wyniku katastrofy w Smoleńsku. Nie brakuje takich, którzy przewidują spadek wartości złotego. Są też tacy, którzy szacują, iż koszty organizacyjne (np. konieczność przeprowadzenia nowych wyborów prezydenckich) przewyższą wartość “niezakupionego”, dodatkowego samolotu prezydenckiego.

Wnioski z katastrofy samolotu prezydenckiego

My mamy nadzieję, że z katastrofy w Smoleńsku Polacy wyciągną wnioski dotyczące obecnych procedur bezpieczeństwa i w przyszłości osoby zajmujące kluczowe w Polsce stanowiska będą starały się w miarę możliwości podróżować osobno.

Ale patrząc na przeszłość, może to być trudne. Sugestie typu “ważne osoby nie powinny podróżować razem” pojawiały się już 2 lata temu, po katastrofie wojskowej Casy, w której zginęło 20 ważnych oficerów. Jak widać, wojsko nie wzięło sobie tego do serca i na obchody rocznicy zbrodni Katyńskiej dowódcy Sił Zbrojnych RP wybrali się razem…

Na marginesie, warto dodać, że jakiś czas temu, Leszek Miller, który przeżył wypadek rządowego śmigłowca powiedział, że

jeśli Polska nie wymieni swoich przestarzałych samolotów, wszyscy spotkamy się kiedyś na pogrzebie znanej osoby.

Nie wiadomo co prawda, czy w tym przypadku wina leżała po stronie samolotu… Wiadomo natomiast, że lotnisko w Smoleńsku nie miało systemu ILSmiało niepełny system ILS, a wieża odradzała polskiej delegacji lądowanie ze względu na warunki atmosferyczne (widzialność 400m przy wymaganej 1000m). Nie wiadomo, kto i dlaczego zadecydował, że samolot mimo wszystko podejdzie do lądowania — i to 4 razy!. Agencje prasowe podają, że znaleziono już czarną skrzynkę, więc zapewne niebawem poznamy szczegóły dotyczące przebiegu katastrofy — a tymczasem Polacy wywieszają w oknach flagi z kirem:

Skutki katastrofy w Internecie

Warto wspomnieć, jak wyglądały reakcje na tragedię w polskim Internecie. Standardowo, naturalny DDoS — padają największe w Polsce portale — nawet Onet.pl zaliczył 404. Oficjalny serwis Prezydenta, Prezydent.pl z kolei wyświetlał 500 Internal Server Error.

Szybko pojawiły się też “hieny”, żerujące i próbujące zarobić na tragedii. Już po niespełna 2 godzinach od katastrofy zaczęły sprzedawać domeny związane z wypadkiem samolotu i śmiercią Kaczyńskiego (por. Typosquatting w Polsce:

W niecałe 2 godziny po katastrofie...

Na Allegro można już spotkać koszulki z “krwawiącą flagą”:

Business is Business?

Tylko czekać na pierwszych fanów teorii spiskowych, którzy na fotografiach z miejsca wypadku zaczną zaznaczać pewne obszary, mówiąc, że tego typu uszkodzenie nie może być wynikiem upadku, a najprawdopodobniej jest to ślad po rakiecie ziemia-powietrze…

P.S. O tym co do tej pory wiadomo w sprawie katastrofy można dowiedzieć się z największych portali i stacji telewizyjnych, natomiast reakcje internautów śledzić można poprzez Twittera (pl | ang) i Blipa.

Przeczytaj także:



64 komentarzy

Dodaj komentarz
  1. Wielka tragedia dla nas wszystkich. Szkoda, że są ludzie pokroju tego “pana”: http://static0.blip.pl/user_generated/update_pictures/947407.jpg

    Idiota dodatkowo na swojej stronie podaje adresy jabber jak i swój numer telefonu..

  2. “Dlaczego jednym” było tłumaczone. Bo w przeciwnym wypadku Fakt by się czepił, że dwoma. Sad but true. I nie doszło AFAIK do sytuacji, że zginęli osoba pełniąca funkcję i jej zastępca w przypadku śmierci.

    Z kosztem wyborów nie do końca dobrze liczysz, bo to nie są dodatkowe wybory, tylko przyspieszenie najbliższych. Które i tak mogło by mieć miejsce.

    Do DDoSu warto doliczyć przeciążenie części sieci GSM – ślady do znalezienia na blipie po tagach kluczowych operatorów i SMS. Chyba, że to zbieg okoliczności, ale nie wierzę.

    Bardziej zastanawia mnie, czemu lądowali mimo odradzania manewru przez wieżę i nieudanych wcześniejszych podejść (zobaczymy, czy ta wersja się potwierdzi, ale na tę chwilę jest taki wariant). Presja? Boso, ale w ostrogach?

  3. Co do teorii spiskowych – (nie jestem pewien, ale gdzieś tak usłyszałem [prawdopodobnie w radiu], podobno) samolot Tupolew 154M był wcześniej remontowany przez Rosję, nie chcąc nic tak bardzo spiskować, ale kto wie może tutaj też leży wina? Dużo na pewno wyjaśnią czarne skrzynki.

  4. Mimo iż wielu nie było fanami Kaczyńskiego, to do diaska, zginął Prezydent Polski! Nie potrafię zrozumieć jak można się w ten sposób zachowywać? Każdy kto robi sobie z tego żarty lub obraża w inny sposób osoby, które zginęły w tej katastrofie, nie zasługują na miano obywateli Polski.

  5. @Proximus: Tak, oczywiście, to spisek! Rosja chce pokazać, kto tu rządzi! Data nieprzypadkowa! Sterowanie pogodą mają opanowane z czasów ZSRR, więc mgłę zrobić to żaden problem! Inne lotnisko sugerowali jedynie dla niepoznaki!

    Ja wiedziałem, że tak będzie… http://blip.pl/s/64511271

    Kto niby miał robić grubsze remonty czy też dostarczać części do Tupolewa? Szwajcaria?

  6. Pilot lądował cztery razy a co miał zrobić ? Odmówić lądowania ? Wtedy by się spóźnili na najważniejszą uroczystość międzynarodową == poważne problemy pilota .

    Kto z was by odmówił lądowania na jego miejscu ? Każdy by próbował spóźnienie się było zbyt wysokiej wagi i przez to niedopuszczalne .

    A co do samolotów to dobrze określił Aleksander Kwaśniewski w Polsat News . Nie powinniśmy kupować dużych samolotów tylko kilkunastoosobowe , które minimalizują ewentualny wymiar tragedii , awaria jednego nie wiąże się z paraliżem oraz są tańsze w lotach . ( zakup jest droższy wiadomo ) .

  7. A da radę gdzieś sprawdzić np. ilu ludzi chciało wejść na taki onet dzisiaj? Ja przez dobre 2h nie mogłem wejść, a jak wchodziło to baardzo wolno i strona ładowała się tylko częściowo.

    W ogóle onet “ubił” też przy okazji napisali.pl, podając listę osób wraz z linkami do nich na napisali.pl (chodzi mi tego newsa http://wiadomosci.onet.pl/2153159,11,lista_osob_na_pokladzie_tupolewa,item.html ). Odkąd pojawiła się ta informacja próbuje wejść na kogokolwiek i dostaje komunikat “nie mozna podlaczyc sie do bazy”…

  8. Co do pytania, dlaczego piloci zdecydowali się lądować mimo tak kiepskich warunków, przypomina mi się historia sprzed kilku miesięcy, kiedy to Lech Kaczyński “obraził się” i miał pretensje do swojego pilota, gdy ten odmówił lądowania w wyznaczonym miejscu (o ile dobrze kojarzę, było tam jakieś zagrożenie atakiem, czy coś).

    Ale jak było na prawdę, to pewnie nigdy się nie dowiemy…

  9. Lotnisko w Smoleńsku miało ILS, tylko kategorii I

  10. Rano przytkały się nie tylko największe portale ale także sieci komórkowe :/
    Z drugiej strony ciekawe kiedy skrzynki pocztowe zacznie zalewać spam nawiązujący do tej tragedii…

  11. “Kilka najbliższych dni pokaże, jakie starty (koszty) poniosie Polska w wyniku katastrofy w Smoleńsku.”

    s/starty/straty
    s/poniosie/poniesie

    Co do przyczyn to można sobie tylko gdybać, IMO ktoś z pasażerów chciał koniecznie lądować i tak się skończyło. Gdzieś słyszałem, że po drugim nieudanym podejściu pilot powinien zrezygnować i lądować na innym lotnisku, a ten samolot próbował 4 razy… Poza tym, przed polskim samolotem próbował lądować ktoś inny i obsługa lotniska kazała lądować gdzie indziej, czyli tak jak powinno być. Ciekawe co z tego wyjdzie.

  12. Dokładnie było to „pilot nie powinien być taki tchórzliwy” (a może „lękliwy”?). Niewykluczone, że przyczyniło się to do presji na pilocie. Na rp.pl sugerują, że była mocna presja dowiezienia na czas i że po 3 podejściach mogło już nie być dość paliwa na zmianę lotniska docelowego.

  13. Moim zdaniem, aby mowic o tworzeniu potencjalnej formy funkcjonalnej polityki bezpieczenstwa nalezaloby najpierw dojsc do porozumienia oraz zaakceptowac pojecie wspolpracy na czolowych szczeblach, badz co badz medialnych, a juz z zalozenia autorytarnych.
    Od chwili, kiedy tylko uslyszalam pierwsze wiesci o owej tregedii przesladuje mnie mysl – “Klocili sie kto, kiedy i z kim, az …”
    A co do pretensjonalnego podejscia coniektorych net-obywateli – j/w autorytarnosc zobowiazalaby do zachowania powagi.

  14. @Łukasz:
    Decyzja i tak należy do pilota.

  15. Straszna tragedia, ale przyczyną śmierci aż tylu najważniejszych osób było podróżowanie zbyt wielu najwazniejszych osób w państwie w jednym samolocie. Szkoda, że nauka procedur bezpieczeństwa kosztuje u nas tak dużo ofiar.

    PS
    Tacy goście jak ten zalinkowany w pierwszym komentarzu powinni mieć zablokowane konto na portalu w którym te wypociny wysmarzyli, albo nawet poznać oblicze sądu za obrazę prezydenta. Jakiś czas temu sąd znęcał się nad żałosnym pijaczyną, który klął pod adresem prezydenta i trąbiły o tym media, tak naprawdę jednak zasługuje na to dopiero taki facet jak ten cyberkiller zalinkowany w komentarzu Adama i jemu podobni debile. Można było nie popierać prezydenta (ja też za PiSem nie byłem i prezydenta nieraz krytykowałem), ale w obliczu takiej tragedii można powiedzieć tylko jedno: Składam kondolencje rodzinom tragicznie zmarłych.

  16. Mi też od razu przypomniała się sytuacja z pilotem, który nie chciał lądować. Nie ma co rozpatrywać czy ktoś na pokładzie zmuszał załogę do lądowania, czy pilot sam podjął taką decyzję mając w pamięci tamte wydarzenia czy może po prostu nie chciał dopuścić do opóźnienia ważnych obchodów. Ważne jest, że to napięty grafik, “niedoczas” spowodowały tak ogromną tragedię.
    Druga kwestia to nagromadzenie takiej ilości “ważnych obywateli” w jednym środku transportu i to obywateli, którzy byli odpowiedzialni m.in. za bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem na poziomie dużego europejskiego państwa. Tu się sprawdza niestety bardzo dosadnie stwierdzenie “rutyna zabija”.
    Przyczyn pewnie jest więcej, ale te dwie wydają się być najbardziej ewidentne.
    Teraz można mieć tylko nadzieję, że ktoś przeanalizuje ten przypadek i wyciągnie wnioski dotyczące m.in procedur i ich przestrzegania, śrubowania terminów czy zakupu samolotów (w tym przypadku pewnie nie samolot ył przyczyną, ale na pewno wiek maszyny nie pomógł pilotowi w ratowaniu sytuacji) itd.
    ——————————————————
    Niech spoczywają w pokoju… [‘]

  17. @Adam: sam jesteś idiota. Mam pełne prawo nienawidzić kogo mi się podoba i cieszyć się z jego śmierci w takim przypadku.

    Wkurza mnie tylko że przez to wszystko jutro praktycznie wszystkie sklepy będą pozamykane.

  18. Prawo masz. Ale z szacunku powinieneś swoje prawo zachować dla siebie, a nie postulować Twoją nienawiść do Prezydenta RP.

  19. @Cyber Killer: Zachowujesz się tak bo chcesz zostać zauważony, więc masz całkowicie odmienne zdanie od reszty społeczeństwa. Pewnie uważasz, że wielu ludzi się z tobą zgodzi. Większość ludzi uważa, że mając inne zdanie to oni mają rację. Po co się lansujesz na tym wydarzeniu?

    Co do rzekomego zamachu; świat skupi się również na Katyniu, nie wiem czy Rosja chciałaby, aby to było rozgrzebywane. I nie widzę w tym żadnego interesu, chyba, że w ciągu 48 godzin nas zaatakują.

    Warto obejrzeć informacje na CNN, BBC, Reuters i Times.

  20. @Cyber Killer – oczywiście, że masz prawo być głupim ch*em. Jak się nie ma czym zaimponować w ‘środowisku’, to trzeba się popisywać buractwem, brutalnością, wulgarnością czy innym zboczeniem.

  21. mądry polak po szkodzie…

    “koszty organizacyjne (np. konieczność przeprowadzenia nowych wyborów prezydenckich) przewyższą wartość “niezakupionego”, dodatkowego samolotu prezydenckiego.”

    Chciałbym tylko zauważyć, że to jest porównanie jest trochę nie na miejscu. Koszty zakupienia porównumjemy do całości kosztów tragedii (przeszkolenie tych ludzi itd, nie będę tu wprowadzał zamieszania wątkiem o wartościach ludzkiego życia) *pomnożonej* przez prawdopodobieństwo wystąpienia takiej katastrofy. Jak ono wypada, nie wiem, ale biorąc pod uwagę że ktoś kto jest za to odpowiedzialny wsiada sam do tego samolotu, raczej p-stwo nie było oceniane na wysokie. Więc decyzja o nie kupowaniu, mogła być ekonomicznie poprawna (+EV). No i sorka za takie dywagacje w obliczu niewątpliwie ogromnej tragedii, no ale o nich samych jakby nie patrzeć jest wpis.

  22. No to mamy już pierwsze “poważne” opracowania tragedii: http://wolnemedia.net/?p=21081

  23. Liczba ofiar wskazuje, że nie był to zamach sprokurowany przez Illuminatów Bawarskich, nie spełnia Prawa Piątek. #RIP

  24. @cyber killer: masz prawo mieć swoje zdanie,ale jeżeli masz wiecej jak 12 lat to ta tragedia wymaga zachowania powyżej szczeniactwa . Oglądam wlasnie telewizje chcąc nie chcąc i kamera pokazuje wlasnie laskę która stoi wlasnie przed palace przezydenckim i jedyne co ja interesuje to zrobienie zdjęć ,(telefonem), stojącym żołnierzom . możecie sobie podać dłonie.
    szczerze mówiąc nie wiem tak do końca co napisać nigdy nie byłem fanem LK ,nie raz wieszałem na nim psy ale całkowicie świadomie uważam że zalety człowieka , ludzie naokoło niego ,dostrzegają dopiero jak go już nie ma. Oprócz tego a właściwie równie ważne jest to że zginęło tam 88 osób z różnych partii o różnych poglądach i będących tak samo ważnych jak prezydent , będących przede wszystkim po prostu ludźmi takimi jak ja ,wy,inni …

    co do decyzji pilotów …. myślę ze to nie do końca jest tak że oni podjęli decyzje ze lądują i koniec . pilot samolotu prezydenckiego musi poinformować ONE o tym ze podejmuje taką to a nie inną decyzję , bardzo możliwe ze pilot po otrzymaniu info z wieży aby lądować w mińsku ,przekazał informacje do prezydenta a ten nie koniecznie wydal twarde i jasne polecenie, mógł po prostu powiedzieć “Panie Janku jak da pan rade to niech pan wyląduje” i co ten chłopina miał zrobić ?

    nie ma co ukrywać jest to najgorsza data w jaką mogło się to stać . Ruscy już maja przejebane a nagonka się dopiero zacznie , z resztą całkowice nie potrzebna ale i tak nie unikniona

    i tyle przemyśleń tak na szybko i spontanicznie , na marginesie TVP3 około 12 pokazywała materiał na którym w trawie widać czarną skrzynkę , oficjalna wiadomość , przynajmniej ta którą usłyszałem pojawiła się koło 16 .

    thx

  25. @Vitto Jeśli chodzi Ci o tę pomarańczową ‘puszkę’.. to ja byłem podobnie zdziwiony. Przewinęła mi się przed oczami przynajmniej parę razy, a słyszę, że ‘trwają poszukiwania czarnej skrzynki”.. Chyba, że się mylę i to było coś innego.

  26. Zadajmy sobie pytanie, dlaczego samolot lądował na lotnisku wojskowym pod Smoleńskiem bez żadnych systemów ostrzegania! Dlaczego pilot zgodnie z zaleceniami nie poleciał na pas alternatywny? Przyczyn jest wiele. Już nie dowiemy się, czy Prezydent znów naciskał na załogę, aby wylądowali w tamtym miejscu i koniec.

    Poseł PiS Karol Karski złożył zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa – odmowy wykonania polecenia dotyczącego prowadzenia statku powietrznego – art. 343 §2. Pilot, który prowadził lot do Tbilisi, nie posłuchał prezydenta. Rozkazy wydawali wojskowi wyższej rangi. Prokuratura nie znalazła w nim żadnej winy. Żałobę mogliśmy mieć jeszcze w 2008.

    Coś się stanie, jeśli polecą samolotem cywilnym bezpieczniejszą linią (taką dysponujemy)? Przecież to wstyd. Pociąg w tej sytuacji jest bezpieczniejszym środkiem (choć mógł znaleźć się fanatyk, który by go wysadził).

    Odwieczny konflikt: opinia publiczna a bezpieczeństwo polityków

    Najpierw plują, a potem pogrążają się w żałobie.

    Na razie czekam na dane z czarnej skrzynki, która jest już odnaleziona.

  27. —–BEGIN PGP SIGNED MESSAGE—–
    Hash: SHA1

    > W przypadku Polski mamy właściwie “prawie single point of failure”, bo na szczęście
    > Prezydent i Premier z reguły nie latają tymi samymi samolotami.

    I co z tego? Zastępcą prezydenta jest marszałek sejmu, a nie premier. I są przepisy mówiące, iż prezydent i marszałek sejmu nie mogę podróżować tymi samymi środkami transportu. Właśnie dlatego.

    —–BEGIN PGP SIGNATURE—–
    Version: GnuPG v1.4.10 (MingW32)
    Comment: Use GnuPG with Firefox : http://getfiregpg.org (Version: 0.7.10)

    iEYEARECAAYFAkvAvowACgkQHrUFeOTlcqutSQCeMIhA5socDNs42uta1xQdKfhP
    JN8An1gQxEY0+bkECGKtZyJjS5SJftII
    =XU1M
    —–END PGP SIGNATURE—–

  28. http://www.youtube.com/watch?v=Vczpj52cvBA

  29. @Jurandinho: to na bank byla skrzynka bo jak juz oficjalnie podali info i nawet teraz jak sa informację , to pokazują dokladnie ten sam kadr

  30. Stała się wielka tragedia, ale państwo może w miarę sprawnie funkcjonować. Gdyby na pokładzie był też marszałek sejmu lub premier sytuacja byłaby znacznie trudniejsza i powrót do stanu normalności potrwałby znacznie dłużej. Konstytucja przewiduje sytuację jaka miała miejsce, obejdzie się więc bez chaosu i niepewności. Tragicznie wygląda natomiast sytuacja dowództwa naszego wojska. Zginęli właściwie dowódcy wszystkich rodzajów broni, szefowie BBN i Sztabu Generalnego. Oczywiście mają swoich zastępców, ale gdy straty są tak poważne przejmowanie przez nich obowiązków może być utrudnione.
    Moje wnioski: piastuni najważniejszych urzędów w państwie absolutnie nie powinni podróżować, a może nawet w ogóle przebywać, razem. Potrzebne są bardzo szczegółowe przepisy dotyczące podobnych sytuacji – na przykład w przypadku śmierci prezydenta i marszałka sejmu jednocześnie mogą pojawić się wątpliwości, kto powinien przejąć obowiązki prezydenta(według konstytucji – marszałek senatu, ale powinno to zostać stwierdzone wprost). Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo państwa powinny mieć swoich zastępców, którzy w każdym czasie powinni być gotowi do przejęcia ich obowiązków. Podobnie powinno być z Sejmem i Senatem. Co do samolotu, to jak na tego rodzaju maszynę był dość nowy i świeżo po przeglądzie-właściwie brak zastrzeżeń. Zbadanie czarnych skrzynek pozwoli ustalić, czy decyzję o lądowaniu podjął samodzielnie pilot, czy może była wywierana na niego jakaś presja – może samoloty rządowe powinni pilotować piloci cywilni- wojskowemu może być trudno odmówić zwierzchnikowi sił zbrojnych? I na koniec: błądzić jest rzeczą ludzką, ale tkwić w błędzie… katastrofa CASA niczego nas nie nauczyła.
    Koszmarny dzień. Zginęło tylu wartościowych ludzi. Bez względu na poglądy polityczne trzeba to przyznać. Dramat.
    @TBH: jakie konkretnie przepisy masz na myśli?

  31. ‘Czarne skrzynki’ z tego co slyszalem, byly 2. To ze jedna pokazywali duzo wczesniej, nie znaczy ze tej drugiej nie szukali.

    Co do przyczyny katastrofy ja obstawiam naciski ‘z gory’ na pilota. Juz raz byla afera, ze pilot postawil na swoim. Watpie zeby chciano to powtorzyc.
    Zastanawia mnie tylko jedno: jakie musialy byc te naciski, zeby pomimo 3 krotnego, nie udanego podchodzenia do ladowania zdecydowac sie na kolejne… Czytalem, ze moglo braknac paliwa na lot na lotnisko awaryjne… Tego dowiemy sie po analizie czarnych skrzynek.

    Postawy ‘cyber killer’ komentowal nie bede, bo nie ma czego. Takie trolle tepi sie najlepiej ignorujac je…

    Co do tego ‘opracowania’ katastrofy, do ktorego link jest pare postow wyzej: oni tam na UFO poluja i szukaja Elvisa – to swiadczy o ich poziomie (o tym, ze zredagowac tekstu nie potrafia, nie musze pisac…).

    ————————————————–
    Kaczynskiego nie lubilem, ba nie znosilem dziada… ale o zmarlych mowi sie tylko dobrze, albo wcale. A zgineli ludzie, a nie politycy…
    Najbardziej szkoda mi ich bliskich…

  32. @Tomasz Pala
    Ależ Cyber… debil ma czym zaimponować. Jest przecież “administratorem sieci u jednego z czołowych polskich producentów podgrzewaczy wody” (http://digital.dharkness.info/CyberKiller). Prawo wielkich liczb, zawsze znajdzie się jakiś idiota.

  33. “kto i dlaczego umieścił te wszystkie kluczowe dla Polski osobistości w jednym samolocie?”
    – kto? życie
    – dlaczego? bo flota reprezentacyjna nie istnieje, teraz będzie przyzwolenie narodu na zakup samolotów więc kupią najdroższy
    – procedury bezpieczeństwa w naszym państwie istnieją tylko na papierze

  34. pfff
    Ja mam teorie to Tusk wysadził konkurencje
    Płakać nie będę idę na piwko

  35. Co się wzniesie musi spaść
    Bądźmy liberalni

  36. 4 razy podchodzili do lądowania. Na upartego, bo tu i kropka. Wina pilota albo tego kto kazał mu wylądować a nie lecieć do Moskwy na normalniejsze lotnisko.
    Nie obstawiałbym na jakiś zamach choć w pierwszej chwili miałem takie przeczucie.

    Na koniec polecę link do filmiku na YT
    http://www.youtube.com/watch?v=T1JEvVYSek0

  37. Wporzadku zaloba narodowa placz i zamet
    ale czemu ja mam plakac za czlowiekiem ktory podpisywal papiery by wysylac wojska na wojne do afganistanu ( by lizac dup* ameryce)
    gdzie ginie tylu ludzi i nikt nie robi oto wielkiej zaloby narodowej.
    tyle dzieci umiera z powodu chorob i glodu
    nikt nie robi dla nich zaloby narodowej
    wyobrazcie sobie ze na wieznia przychodzi stawka miesieczna na utrzymanie 2 tysiace zloty a na dziecko ktore nic nie zawinilo i jest w domu dziecka 500 zloty ( nie sa to dokladne koszta ale takie sa roznice) i nikt sie tym nie zajmie a kopnie w kalendarz prezydent i odrazu wielka zaloba ludzie zastanowcie sie nad tym

  38. Co do skutków katastrofy w internecie, można jeszcze dorzucić, że wiele stron, portali nie było zbyt dobrze przygotowanych na coś takiego (dziwne?), przykład naszej-klasy, strony mbanku… wszędzie widziałem jak szaty graficzne są na bieżąco edytowane, na niektórych na początku pojawiały się tylko czarne wstążki, dopiero później wszystko było zmieniane na czarno-białe. NK do teraz nie jest cała w takich kolorach w jakich być powinna ;>

  39. To symptomatyczne. Tyle się dowiecie o genezie wypadku, ile wiadomości – filmów, zdjęć, informacji – wyrilisują Wam rosyjskie służby bezpieczeństwa – nie śmiałbym bez dowodu sugerować ich zaangażowania w sam wypadek tylko chodzi mi o obecne rekwirowanie filmów, zdjęć i notatek świadków, ogólną historię prawdomówności oraz naciski polityczne. Jak od mordu katyńskiego umywali ręce, tak i tutaj jak najładniej się zaprezentują, utajniając co trzeba. A jak nawet powiedzą całą istotną prawdę, to nie będzie jak tego zweryfikować. Oglądając więcej medialnych relacji nie dowiecie się więcej. Trzeba ograniczać dopływ szumu informacyjnego do własnych uszu. Z tych powodów uważam, że sprawą nie ma się co zajmować zza telewizora, chyba że inną sprawą – objęcia zwolnionych stanowisk – zachęcam do konkurowania o nie – konkurencja z pożytkiem dla dalej istniejących Polaków.

    Nie przeszkadza to jednak wić długiego wątku gdybań, sugestii kto z kim powinien następnym razem latać (za wynagrodzeniem mógłbym więcej takich stuprocentowo jasnych zagrożeń nawymieniać ludziom tkwiącym w iluzji pewności obecnego porządku – zagrożeń dla klasy politycznej, ludności cywilnej, bezpieczeństwa narodowego, praworządności itd.), sugestii, która postawa obywatela jest etycznie naganna itp.

  40. Anna Pietraszek: “Ta lista pasażerów krążyła po prostu ot tak, już od kilku dni, z maili na maile”
    Przeczytajcie ten wywiad. Niezwykle interesująca sprawa.
    http://www.konserwatyzm.pl/publicystyka.php/Artykul/5541/

  41. Wszyscy piszemy o wadach prezydenta, ale zastanówmy się przez chwilę, co dobrego uczynił dla Polski od początku swojej działalności. O tym w mediach nie mówi się głośno.

    Poprzednicy mają rację – teraz wielka żałoba, a wczoraj jeszcze niektórzy pluli, życzyli mu śmierci, może nawet katastrofy. Co się działo w 2005 po ogłoszeniu wyników, pamiętacie? Piszę do ogółu społeczeństwa, a nie do konkretnych osób.

    Pan wysłuchał modlitwy Narodu i zabrał ich do nieba. Ofiara przebłagalna za grzechy nasze, Stalina i całego ZSRR została spełniona. Dokonała się na oczach całego świata – tam, na ziemi katyńskiej, gdzie niegdyś NKWD rozstrzelał polską inteligencję. Teraz cały świat dowie się prawdy o Katyniu – wielkiej zbrodni Stalina. Takich faktów zataić się nie da. Świat będzie domagał się odtajnienia akt.

    Stało się, ale czas dalej biegnie i trzeba wrócić do swoich obowiązków.

  42. @WebCM
    Co Twoje wywody wnoszą do tematu wątku, tj. procedur bezpieczeństwa i ogólnie miejsca, gdzie piszesz?

  43. @Control: A niby czemu portale mają być przygotowane do zmiany wystroju? IMO wstążka w logo/zmiana logo na głównej na odcienie szarości jest zupełnie wystarczająca, jeśli ktoś chce manifestować żałobę w sieci, robienie całości na szaro to durna moda, która nie wiem skąd się wzięła i która prowadzi do wpadek (zwykle coś jednak w kolorze zostanie/się pojawi). TV też nie nadaje obrazu czarno białego…

  44. “Nie brakuje takich, którzy przewidują spadek wartości złotego.”

    Akurat to nie jest żadna groźba, bo o to akurat zabiegaja instytucje finansowe w PL (Rada Polityki Pienieznej ostatnio prowadzi polityke oslabiania zlotego, co ma ekonomiczne uzasadnienie).

    To tak przy okazji…

  45. Wiecie jaka jest geneza powstania tej “tragedii” ?
    Taka sama jak zawsze .
    “Nadęte elitki vs mały pilocik” jak sądzicie dlaczego podchodził
    do lądowania 4 razy ? Chciał wcześniej skończyć ;D
    i dla tego co się wzniesie musi spaść tak jest zawsze . Wszędzie gdzie ego wygrywa
    ze zdrowym rozsądkiem i kompetencjami tam rodzą się high critical vulns ;D i dlatego co się wzniesie musi spaść
    Doskonale wiem jak to wygląda zwłaszcza w tym funy kraju
    Tak na marginesie to z cenzurą w internecie ?

  46. Łączę się w bólu z rodzinami zmarłych, a jednocześnie mam nadzieję,że ich ofiara nie była przypadkowa i przyniesie Polsce chwałę, a pamięć o Katyniu nigdy nie zaginie

  47. “kto i dlaczego umieścił te wszystkie kluczowe dla Polski osobistości w jednym samolocie?”

    Sami chcieli tam byc. Z doniesien i relacji wynika, ze wprost ‘pchali sie’ do samolotu, zas sam niebezpiecznik zauwaza, ze nikt przeciwko temu nie oponowal.

    “na szczęście Prezydent i Premier z reguły nie latają tymi samymi samolotami.”

    W teorii. W praktyce prezydent Kaczynski wielokrotnie walczyl o miejsce w samolocie, przypuszczalnie kwestia niedowartosciowania i blednego rozumienia kwestii pelnionej funkcji.

    Warto tez zwrocic uwage na to, ze nietrudno jest sobie wyobrazic przebieg wydarzen [przypuszczalny], poniewaz podobna sytuacja i zaburzenia komunikacji mialy juz miejsce – podroz prezydenta K. do Gruzji i naciski na pilotow …

    Uprzedze ewentualne zarzuty: nie zgadzam sie z tym, ze o zmarlych nalezy mowic dobrze niezaleznie od tego kim byli i co robili Gdyby tak bylo, to musielibysmy mowic np o Hitlerze, czy Stalinie dobrze. Tragedia tragedia – wspolczuc nalezy rodzina, ale politycznie rzecz ujmujac prezydent Kaczynski byl jednym z gorszych prezydentow RP i hamulcowych rozwoju Polski. Byl czlowiekiem upartym, malostkowym i nieprzyjemnym dla innych ludzi [“spieprzaj dziadu”]. Z faktami nie mozna dyskutowac, nie mozna tez przykryc tych faktow samymi tylko emocjami. Laczmy sie w zalu z ROZSSADKIEM.

    Pozostaje kwestia uwagi: trzeba docenic fakt, ze caly swiat zwraca uwage na te katastrofe, lepiej jednak nie nadymac sie zbytnio z tego powodu, bo mozna utracic z pola widzenia wlasciwe wydarzenie, ktorym jest wlasnie katastrofa, a nie niedowartosciowanie polakow i poczucie ‘zagubienia w swiecie’.

    Pozdrawiam zwolennikow prezydentury Lecha Kaczynskiego i wspolczuje utraty wybranego przez nich prezydenta. Przy okazji zauwazam, ze w katastrofie zginelo mnostwo ludzi, nie tylko prezydent, a czynienie z kogos VIPa z racji samej tylko funkcji, a nie zaslug wydaje mi sie niedojrzale,

  48. L. Kaczyński był Prezydentem Polski do 15 grudnia 2009 roku, bo tą datą kończy się historia naszej państwowości. Z chwilą podpisania traktatu lizbońskiego staliśmy się jednym z wielu euroregionów i rola Prezydenta przestała mieć znaczenie. Kaczyński sprzedał Polskę nie pytając o zgodę nikogo z nas. W tym momencie przestał być moim i wielu podzielających moje poglądy ludzi Prezydentem. Wyrazy głębokiego współczucia dla rodzin osób które zginęły tragicznie w katastrofie. Dziwnym trafem zlikwidowano opozycję dla obecnego rządu. Metoda drastyczna, ale skuteczna. Słuszną linię obiera nasza władza ludowa. Ale to już było…

  49. Podejście było jedno, maksymalnie dwa. Błąd w tłumaczeniu rosyjskich wiadomości powoduje utrzymującą się błędną informację.
    “Według telewizji Rossija 24 do katastrofy doszło podczas czwartego podejścia do lądowania, jednak – jak podaje Agencja Informacyjna Federacji Rosyjskiej REGNUM — informacja ta nie potwierdziła się: cztery podejścia do lądowania wykonał inny samolot lecący z Moskwy. Najprawdopodobniej pomyłka ta wynikła z błędnej interpretacji rosyjskiego terminu “четвёртый разворот” (czwarty zakręt), który oznacza ostatni zakręt samolotu przed wyprowadzeniem na prostą do pasa.”
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_polskiego_samolotu_prezydenckiego_pod_Smole%C5%84skiem

  50. Do dzisiaj uważałem komentarze na tym portalu za oazę normalności. Niestety muszę zweryfikować swoje poglądy. Także tu ujawnili się trole i “pryszczaci inteligenci”.
    Moderatorze, zbudź się!

  51. @Szósty: na bieżąco usuwamy lub nie przepuszczamy wypowiedzi, które naruszają naszą politykę komentowania: https://niebezpiecznik.pl/polityka-komentarzy/

    Nie możemy jednak zagwarantować, że czegoś nie przeoczyliśmy — zawsze możesz napisać nam e-maila wskazując na konkretny komentarz, który Twoim zdaniem nie jest zgodny z polityką komentarzy.

  52. W sprawie pilota, który w 2008 sprzeciwił się prezydentowi trafiłem na witrynie
    [url]http://wolnemedia.net/?p=21114[/url] na “Zapytanie nr 2496″ autorstwa Przemysława Gosiewskiego. Zapytanie dotyczyło odznaczenia kpt. Grzegorza Pietruczuka – o fakcie odznaczenia wiedziałem, ale że zarzuty po tym fakcie nadal były kierowane na ręce ministra obrony tego nie wiedziałem. Jak widać następny pilot lecący z delegacją w takim a nie innym składzie, musiał być pod sporą presją psychiczną.

  53. @Piotr_Konieczny – przypuszczalnie zastrzezenia Szostego tycza sie nie tyle naruszenia polityki komentowania NB, co niezgodnosci komentarzy z jego wlasnym swiatopogladem ;)

  54. @Piotr Konieczny,
    z całą pewnością wiele pozostałych komentarzy odbiega od tematu, co stanowi naruszenie Waszego regulaminu:
    [QUOTE]Z tego powodu, przez moderację nie przepuszczamy komentarzy, które:
    • są nie na temat lub nie wnoszą niczego do merytorycznej dyskusji
    (…)[/QUOTE]

  55. @Heinrich: chodziło mi o “wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy”, czyli przypadki naruszenia obowiązujących zasad. Pozdrawiam

  56. Zapytanie P.Gosiewskiego w Sejmie w sprawie odznaczenia pilota, który nie poddał się presji podczas lotu z prezydentem jest prawdą – do sprawdzenia na stronie sejmu:
    [url]http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/4D0917D9[/url]
    Tym razem presja czasu i inna musiała być chyba zbyt duża

  57. […] O braku (?) procedur bezpieczeństwa w kontekście katastrofy w Smoleńsku już pisaliśmy — nie wspomnieliśmy jednak w tamtym tekście o szalenie ważnym aspekcie, który dziś rano […]

  58. Single point of failure, vol 2. ? Na pogrzeb prezydenta przyjada swiatowi przywodcy, wiele waznych osob w jednym miejscu. Dodajmy do tego zakorkowany i nieprzygotowany na takie wydarzenia Kraków. Znowu ktos nie pomyslal, oby nie bylo drugiej tragedii.

  59. @emdżej: Rozumiem, o co chodzi i popieram – niech teraz – przed faktem – specjaliści ds. bezpieczeństwa wypowiadają się, jak podzielić tych władców w podgrupki celem ocalenia wpływów masońskich chronienia systemu demokratycznych państw narodowych, chronienia zarządu cywilizacji. ;) Przecież bez tarczy antyrakietowej, to zaraz Iran coś tam spuści. ;) Może jakiś miliardzik z budżetu puścić na usługi konsultingu z ochroną corocznego World Economic Forum w Davos?

    Pomijając ten aspekt, to “single point of failure” wydaje się niewłaściwym określeniem, jeśli wierzyć doniesieniom politycznemu PR. Że żadnego failure nie ma, zastępcy gładko przejęli obowiązki. Unikanie single point of failure (dla systemu społecznego/ekonomicznego/militarnego) to się wbudowuje w tenże system – redundancją, delegowaniem jak najwięcej itd. a nie rozstawianiem figur, od których za wiele mogłoby zależeć, po kątach z dala od siebie w każdej chwili. Albo mi się zdaje.

  60. wsje nazad http://www.youtube.com/watch?v=luOtt6q1L6c

  61. ZNALEZIONE W SIECI
    Ani rosyjscy, ani polscy śledczy badający sprawę katastrofy pod Smoleńskiem ani razu nie wspomnieli o systemie TAWS. Nie wiadomo też, czy z zapisu czarnych skrzynek udało się uzyskać informację o aktywności urządzenia.
    Ponadto jeszcze dodatkowych kilka pytań oraz faktów – co najmniej dziwnych:
    1. Postawa Rosjan. Za bardzo czuła, zaangażowana, fałszywa?
    2. Areszt dla kontrolera lotów – nikt go już ie widział. Rekwirowanie dziennikarzom kamer i nagrań
    3. Chaos informacyjny (swego czasu główna broń KGB). Najpierw niby 4 kołowania, potem 2 a w końcu jedno. Tak samo z liczbą ofiar
    4. Brak karetek na miejscu zdarzenia. Od razu wiedzieli, że nie warto?
    5. Strzały z pistoletu na jedynym zachowanym, nie zarekwirowanym filmie przez FSB. Kto strzelał do kogo? Nie daj Boże do rannych ktoś
    6. Mówiono o 3 osobach, które przetrwały katastrofę. Taka informacja musiała się skądś wziąć przecież!
    7. Samolot przechylił się tuż przed lądowaniem w lewo? Atak serca? zdalna blokada steru? Skąd taki nagły ruch i zwrot tuż przed lądowaniem?
    8. Szczątki samolotu dziwnie zniszczone. Kadłub cały i kokpit. Ale ciał pilotów nie ma. Środek natomiast wypalony w pył.
    9. Samolot gdy upada – wywołuje gigantyczny pożar, jest chmura czarnego dymu, pali się paliwo. Tutaj nic, Przy próbie lądowania rozbity w pył i ledwo dwie blachy się tliły
    10. W momencie feralnego lądowania w przestrzeni powietrznej niedaleko Smoleńska latały 2 samoloty – Białoruski i Rosyjski. Co tam robiły? Pilnowały?
    11. Zła pogoda? Lotnisko zapasowe? A samolot poprzednią delegacją 30 minut wcześniej to miał inne warunki niby?
    12. To Rosjanie jako pierwsi puścili w eter informacje o tym jakoby winę za wypadek ponosili piloci, nieznający rosyjskiego lub prezydent, bo ich zmuszał. Hmmm
    13. Na pokładzie samoloty był szef polskich wojsk, Generał Gągor. Za kilka miesięcy miał zostać szefem wojsk NATO. Polak na czele wojsk NATO? Czy jest większa zniewaga dla Rosjan?
    14. Na pokładzie był też szef wojsk specjalnych. Znający wszystkie tajemnice naszego wywiadu i kontrwywiadu wojskowego. I władający z nim. Zamach mógłby zrobić z nas chwilowo goły kraj
    15. I na koniec fakt najczęściej wymieniany przez internautów, że kilka miesięcy temu samolot był w “remoncie” w Rosji. Hmmm
    Szanse zamachu oceniam co prawda na jakieś 10-20%, ale jedno mnie irytuje – jakim prawem prokuratura OD RAZU wykluczyła próbę zamachu? Przecież takie śledztwo się z biegu robi od razu po każdym wypadku lotniczym. A tym bardziej prezydenta. I to mi śmierdzi najmocniej. W momencie takim jak ten – w czasie destabilizacji – najlepiej sobie używają agenci GRU – wywiad wojskowy Rosji – bądźmy ostrożni. W Polsce może być zakonspirowanych nawet kilka tys agentów rosyjskich. Wszędzie. Więc będą próbowali ośmieszyć tego typu tezy. Im więcej takich ośmieszeń tym bedzie bardziej podejrzanie.
    p.s. smaczku dodaje fakt, że ostatnimi czasy Putin i Miedwiediew przestali za sobą przepadać i zaczynają się wzajemnie zwalczać

  62. po tej przerażającej informacji ogarną mnie smutek rozpacz nie dowierzanie i łzy w oczach że już nigdy tych osób nie ujrzymy.
    najcześciej ludzie ,którzy tak szybko odchodzą są potrzebni Bogu ojcu. tylko my o nich nie możemy zapomnieć inaczej Bóg zapomni o nas.Zycie jest nie przewidziane więc trzeba umieć kochać ludzi tak szybko odchodzą.nam pozostaje tylko zaduma i modlitwa ,tylko żeby ta modlitwa za nich była częściej i nie tylko w okresie żałoby narodowej.

Twój komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy. Przez moderację nie przejdą: wycieczki osobiste, komentarze nie na temat, wulgaryzmy.

RSS dla komentarzy: